
24 prosent av norske virksomheter har tatt i bruk kunstig intelligens
Blant bedriftene som ikke har begynt å bruke AI-verktøy, er manglende kompetanse den største barrieren.
Høsten 2023 gjennomførte Samfunnsøkonomisk analyse en bred undersøkelse i det norske næringslivet på oppdrag fra NHO, Abelia, Finans Norge og Nelfo. Formålet var å kartlegge hvor stor andel av norske virksomheter, både private og offentlige, som har tatt i bruk kunstig intelligens.
Undersøkelsen, som hadde 5300 respondenter, viser at nesten en fjerdedel av norske bedrifter har begynte å bruke AI-verktøy.
Virksomheter i kategorien «informasjons- og kommunikasjonsteknologi» er de ivrigste brukerne, ifølge undersøkelsen (66 prosent). Videre følger virksomheter i kategoriene «Faglig vitenskapelig tjenesteyting for øvrig», «Forretningsmessig tjenesteyting» (utenom reisebyrå og eiendomsdrift), samt «Finansiering og forsikring».
Også virksomheter i kategorien «Juridisk og regnskapsmessig tjenesteyting» er høyt plassert på oversikten (32 prosent).
Få utvikler egne verktøy
Ifølge undersøkelsen, har majoriteten av virksomhetene som benytter AI-løsninger, primært tatt i bruk såkalte allmenne verktøy, slik som ChatGPT, Bing og Dall-E (61 prosent).
Kun 13 prosent av respondentene svarer at de bruker verktøy trent på egne data, og en femtedel forteller at de bruker begge deler.
Undersøkelsen viser også at hovedmålet ved å bruke kunstig intelligens er effektivisering av arbeidsprosesser, samt å få økt innsikt. Likevel mangler nær halvparten av respondentene en egen strategi for bruk av AI.
Mangler kompetanse
Virksomhetene i kategoriene «reiseliv», «bygg, anlegg og eiendomsforvaltning», «jordbruk, skogbruk, havbruk og fiskeri», «teknologiindustri inkl. maskinindustri, farmasi og kjemisk industri», samt annen «vareproduserende industri, petroleum og bergverk» er tregest med å ta i bruk AI-verktøy.
Blant respondentene svarer 54 prosent av dem som ikke har tatt i bruk AI, at manglende kompetanse er en barriere for å sette i gang. Halvparten svarer også at manglende innsikt i både tilbudet som finnes, samt hvordan AI kan bidra til å løse utfordringer, bremser dem.