- Vi ønsker at advokatfirmaene skal konkurrere om hvem som er mest fremoverlent, sa Anne Sofie Bjørkholt til en fullsatt sal under kvinneutvalgets inspirasjonskurs. Her fra venstre; Line Blomlie, Siri Birgitte Bang Berge, Anne Sofie Bjørkholt, Maria-Pia Hope og Stine Rømmen Anderssen.
- Advokatbransjen blir sett på som primitiv
Lav kvinneandel på partnernivå gir ikke bare et primitivt inntrykk, men er også dårlig for business. Kvinnelige advokater må likevel selv ta en del av ansvaret for at de ikke når opp.
Dette var noen av uttalelsene som falt da Advokatforeningens Kvinneutvalg nylig arrangerte debatt med tittelen «Selvsagt skal kvinner til topps i advokatbransjen, men hvordan» i Wikborg Reins lokaler i Oslo sentrum.
I panelet satt svenske Maria-Pia Hope, managing partner i det svenske advokatselskapet Vinge, Telenor-topp Siri Birgitte Bang Berge, McKinsey-juristen Stine Rømmen Anderssen, og bilselger, økonom og markedsfører Line Blomlie.
- Kvinner må selv ta en del av ansvaret for at de ikke når opp i advokatbransjen, innledet Anne Sofie Bjørkholt, partner i BAHR, medlem av Kvinneutvalgets styre og møteleder for debatten.
– Jeg tror problemet ligger seksti prosent hos bransjen og førti prosent hos kvinnene. Følelsen av å være i mindretall preger oss kvinner. Derfor holder vi dette møtet for å inspirere og motivere, sa hun.
Primitivt yrke
Maria-Pia Hope, managing partner ved det store, svenske advokatfirmaet Vinges Stockholms-kontor, var invitert for å dele erfaringer fra Sverige.
Etter målrettede tiltak gikk selskapet fra å ha fjorten prosent kvinnelige partnere i 2014 til å ha nesten en fjerdedel, 24 prosent, i dag.
– Vårt mål er at halvparten av alle nye partnere de neste fem årene skal være kvinner, sa Hope.
Hun er imponert over fokuset Norge nå har på kvinnedeltagelse, men mener vi har en lang vei å gå, og viser til at vi i europasammenheng skårer dårlig på antall kvinnelige partnere.
– I Sverige var den lave kvinneandelen på partnernivå lenge en het debatt, og advokatbransjen ble ofte fremstilt som et primitivt yrke på grunn av den lave kvinneandelen.
Hope mener advokatfirmaene kan gjøre mye for å øke andelen kvinnelige partnere.
- Kvinner preges av hvordan organisasjonen ser ut. I dag ser man opp til menn, ikke kvinner. Når man trenger rollemodeller, er dette et problem, sa hun.
Den svenske advokatgiganten Vinge, med 450 ansatte, har derfor gitt de kvinnelige partnerne mye plass i selskapet.
- På den måten skaper vi gode rollemodeller og vi viser at det er mulig å kombinere ulike livsstiler med partnerrollen.
Balanse gir større gevinst
Høyere kvinneandel gir bedre økonomisk gevinst, påpekte Hope.
– Når man får se det økonomiske regnestykket, skulle man tro at bransjen ville endre holdning umiddelbart, sa hun og viste til den verdensomspennende rapporten «Women Matter» fra konsulentselskapet McKinsey.
Rapporten viser blant annet at de selskapene som har høyest kvinneandel også går best økonomisk. De samme selskapene skårer også høyest på blant annet arbeidsmiljø, verdier, motivasjon, og ekstern orientering mot klient og motpart.
Stine Rømmen Anderssen fra McKinsey er ansvarlig for den norske delen av undersøkelsen, som legger frem sine resultater tidlig neste år.
– Flere enn tre kvinnelige ledere er et «tipping-point» for økonomiske resultater, sa Anderssen.
Hun er klar på at viljen til å endre strukturen i selskaper må komme fra toppledelsen.
– Det hjelper ikke at en mellomleder ønsker flere kvinner. Det må være et tydelig strategisk signal fra ledelsen. Slike tiltak har også gode ringvirkninger for andre deler av virksomheten som er med på å bedre resultatene, sier hun.
Hva klientene ser etter
– Vi tenker ikke på kjønn når vi skal kjøpe advokattjenester, men ser på CV-ene og firmaets anseelse, innrømmet Siri Birgitte Bang Berge, Head of Group Legal i Telenor.
Som representant for kundene var hun invitert for å fortelle om hva Telenor ser etter når de kjøper juridiske tjenester. Men ettersom de er ute etter tjenester på partnernivå, erkjenner hun at de som oftest møter menn.
– Og vi spør oss selv om advokatfirmaene bestående av flest menn faktisk har valgt de beste kandidatene som partnere, når vi vet at kvinner i dag er såpass gode, sa Berge.
Mangler selvtillit
Superselgeren Line Blomlie, økonom, markedsfører og daglig leder i rådgivning- og kompetanseutviklingsselskapet Enablers Group, var invitert for å gi et lynkurs i salgsteknikker.
Blomlie har mange års erfaring blant annet fra bilbransjen, og ledet selskapet Kverneland Bil til en vekst fra 55 millioner til 220 millioner i perioden 2006-2010, ifølge selskapets nettsider.
Hun mener at kvinnene selv har en stor del av skylden for manglende representasjon i advokatfirmaene.
– Mange kvinner mangler selvtillit, og de må bli flinkere til å selge. Kvinner selv må ta ansvar, og ha tillitt til egen kompetanse. En kan ikke skylde på alle andre fordi man ikke når opp.
Den erfarne selgeren mener at kvinner må begynne å tørre mer.
- Nøkkelen er å dra inn spennende kunder for å bli attraktiv. Vi blir målt etter prestasjoner, og da må vi levere. En må likevel passe på ikke å bli en dårlig kopi av mennene, avsluttet hun.
Bilselgerens råd
Ha tro på egen kompetanse.
Utstrål selvtillit.
Bruk kroppsspråk aktivt.
Våg mer.
Råd fra Sverige
Gjør de kvinnelige partnerne synlige.
Vær åpne med hverandre om situasjonen som småbarnsmor og partner.
Bli kvitt de usunne ryktene om hvor mye som skal til for å bli partner.
Formidle hvor gøy det er i partnerrollen.
Gjør det klart at en som kvinne ikke kan være best på alle arenaer i privatlivet og på jobb.
(Kilde: Maria-Pia Hope)
Slik kan firmaene få flere kvinnelige partnere
Ønsket må komme fra toppledelsen.
Jobb aktivt for å beholde kvinnene.
Sikre fleksibilitet.
Finn løsninger for endringer i livssituasjon.
Lag mentorordninger.
Ha gode kvinnelige rollemodeller.
Rekrutter kvinner der kvinner faktisk er.
Få med gutta.
(Kilde: Konsulentselskapet McKinsey)
[caption id="attachment_8589" align="alignright" width="777"] Mange yngre advokater hadde møtt opp for å diskutere hvordan kvinneandelen på topp i advokatbransjen kan bli større.[/caption]