Tidligere juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug går inn i Advokatfirmaet Legalis i begynnelsen av april. Der blir han advokatfullmektig.
Haug har tjue års erfaring fra Forbrukertilsynet, og Legalis omtaler han som en av landets fremste eksperter på markedsføringsrett.
Annonse
Faglig tyngde
Legalis opplyser at firmaet nå nærmer seg 35 advokater.
- Vi er svært fornøyd med ansettelsen av Frode Elton Haug. Han har stort engasjement og faglig tyngde som Legalis sine klienter vil kunne dra nytte av. Haug vil utvilsomt gjøre oss enda bedre i stand til å yte bistand av høyeste kvalitet, særlig inn mot bedriftsmarkedet, sier daglig leder Tonje Hovde Skjelbostad i Legalis i en melding.
I tillegg til inngående kunnskap om markedsførings- og forbrukerrett, har Haug også betydelig kompetanse innen personvern/GDPR og immaterialrett. Han har også vært innom advokatfirmaet Grandal Haug.
Nye gebyrer
Haug følger også utviklingen innen EU-retten tett på feltene han arbeider med.
- Vi har allerede sett effekten av GDPR. Markedsførings- og forbrukerretten får nå den samme oppgraderingen, blant annet med overtredelsesgebyrer på inntil 4 prosent av årsomsetningen eller 25 millioner kroner ved lovbrudd. Derfor er det nå viktigere enn noen gang å kunne tilby god juridisk rådgivning til næringsdrivende innen disse områdene, sier Skjelbostad, som er tidligere kollega av Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.
Legalis satser på en kombinasjon av spesialisert kompetanse og moderate priser, med virksomhet rettet mot privatpersoner og deres behov for bistand innen blant annen eiendom og bolig, kjøp, familierett og arv.
Med ansettelsen styrker Legalis fokuset på rådgivning og bistand inn mot småbedriftsmarkedet og næringsdrivende som markedsfører og selger varer og tjenester til forbrukere.
- Jeg ser frem til å bidra til å yte enkelt tilgjengelig og kostnadseffektiv advokatbistand av høyeste kvalitet til Legalis sine klienter innen privat- og bedriftsmarkedet. Den digitale utviklingen stiller nye krav og forventninger til hvordan advokattjenester ytes, sier Haug.
Han har skrevet boken «Markedsføringsrett i et nøtteskall», og kommentarene til markedsføringsloven hos Karnov Lovkommentarer.