– Både næringslivet og domstolene legger vekt på NKUs uttalelser, sier Hans Erik Johnsen og Helen Engebrigtsen.
Foto: Nina Schmidt
– Mye dyrere å ta en sak til retten, enn å bruke oss
Næringslivets konkurranseutvalg, som behandler markedsføringstvister mellom næringsdrivende, ønsker seg flere oppdrag. – Mange advokater kjenner nok ikke til oss, men vi er et godt alternativ til domstolene.
Det sier lederen i utvalget, Wiersholm-partner Hans Erik
Johnsen og nestleder, dommer Helen Engebrigtsen i Oslo tingrett.
– Utvalget ble opprettet i 1970 av flere organisasjoner for
å oppnå en rask, effektiv og rimelig tvisteløsningsordning mellom
næringsdrivende for tvister etter markedsføringsloven. Det er sammensatt av
jurister og av fagfolk som er eksperter på markedsføring. Dette har noen
åpenbare fordeler, sier utvalgsleder Johnsen.
– I utvalget bringer man inn den fagkompetansen som ellers
kanskje mangler i en domstol. Denne kompetansen reflekteres i avgjørelsene.
Næringslivets konkurranseutvalg (NKU) behandler alle tvister
etter markedsføringsloven kapittel 6, men typisk er dette etterligninger,
villedende markedsføring og atferd i strid med god forretningsskikk.
All saksbehandling er skriftlig, men utvalgsmedlemmene møtes
fysisk for å avgjøre sakene. Dersom det er snakk om etterligninger, ønsker man
at fysiske produkter sendes inn.
– Vi har for eksempel vurdert kniver, stiger, barkrakker og
17. mai-paraplyer. Å vurdere gjenstandene fysisk er veldig viktig, da får man
gjerne et helt annet inntrykk enn om man bare ser produktene på bilder, sier
Johnsen.
Ingen tvangskraft
NKUs uttalelser har ingen tvangskraft, men det er veldig
sjeldent at de ikke følges, opplyser Engebrigtsen.
– Utvalget gir en faglig vurdering av skjønnsspørsmålet som
du ellers ville ha måttet gå i retten for å få. Å teste saken i NKU før saken
eventuelt bringes inn for domstolen, er både raskt, billig, trygt og effektivt.
At saker som har vært behandlet i NKU havner i retten, skjer
likevel sjelden.
– Men det kan jo være en del av taktikken å få et stridsspørsmål
vurdert av utvalget. Om man har en uttalelse fra NKU som sier at
markedsføringsloven er krenket, vil domstolen i de fleste tilfeller tillegge
uttalelsen vekt, sier Johnsen.
De fleste som bringer saker inn for NKU, innretter seg etter
utvalgets resultat. Men ikke alle.
– Bank Norwegian er det mest kjente unntaket som bekrefter
regelen. De ble i 2017 felt i NKU for å ha kjøpt firmanavnene til tre
konkurrerende banker som søkeord på Google, men aksepterte ikke utvalgets
uttalelse, og tok saken til domstolen. Høyesterett kom til at dette ikke var i
strid med markedsføringsloven § 25.
– Høyesterett uttalte at domstolen ikke følte seg bundet av
NKUs vurderinger, og det må vi bare tåle, sier Johnsen og Engebrigtsen.
Åtte til tolv saker årlig
De siste årene har utvalget behandlet et sted mellom åtte og
tolv saker i året.
– Men i år er saksinngangen litt liten, det kan hende fordi
folk har glemt oss, sier Ingebrigtsen.
Hittil i år har utvalget bare behandlet tre saker, men tre
nye saker er nylig kommet inn.
De to tror ikke det lave antallet saker skyldes at det er
færre tvister etter markedsføringsloven.
– I en tid der det er mye fokus på høye saksomkostninger i
domstolen, så vil vi slå et slag for å bruke NKU. Det er vesentlig dyrere å ta
en sak til retten enn å bruke oss.
For medlemsbedrifter i de fire eier-organisasjonene koster
det 25.000 kroner å bringe en sak inn for NKU, for andre er prisen 30.000
kroner.
Utvalgets avgjørelser kan leses på deres egne nettsider, på
Universitetsforlagets nettsider og på Lovdata.