Nylig
tok medlemmer i justiskomiteen på Stortinget imot besøk av representanter fra
Meklingsforeningen og Norsk Meklingssenter for å diskutere hvordan mekling
utenfor domstolene kan bli mer kjent og mer brukt.
Meklerne hadde med seg
flere forslag til lovendringer som kan være egnet til å fremme økt bruk av
mekling som tvisteløsningsmetode i samfunnet, herunder forslag om en lovendring
i arbeidsmiljøloven som innebærer at mekling blir et tilgjengelig alternativ
til forhandlinger i arbeidstvister.
Mekling
har lenge vært brukt som verktøy for håndtering av arbeidstvister. Problemet er
at det er få norske arbeidsplasser som tar meklingsverktøyet i bruk, både helt innledningsvis
når det etablerer seg en konflikt på arbeidsplassen, og også etter hvert som
konflikten får utvikle seg og sluses inn i et rettslig løp mot domstolene.
- Har alt å vinne
Hva
er konsekvensene av at konflikter på arbeidsplassen får eskalere?
At
konflikter på arbeidsplassen kan ha en negativ innvirkning på de ansattes helse
og trivsel er alle enige om. Konfliktene er også krevende for ledelsen som har
ansvaret for å håndtere dem. Konflikter som får utvikle seg over tid, kan
dessuten føre til både dårlig arbeidsmiljø, høy turnover for ansatte,
omdømmetap og kostbare rettslige prosesser.
Norske bedrifter har alt i alt
potensielt mye å vinne på å gi meklingsprosesser et forsøk tidlig i prosessen
ved håndtering av konflikter på arbeidsplassen.
Arbeidsrettsadvokatene
vet hvor krevende det er for partene å stå i en arbeidsrettslig tvist som
bringes inn for domstolen, og advokater flest begynner etter hvert å bli godt
kjent med mulighetene for bruk av utenrettslig mekling også i arbeidsrettslige
tvister. Slik det burde være. I tvisteloven vår, lov om mekling og rettergang i
sivile tvister, er bestemmelser om utenrettslige meklingsprosesser gitt et eget kapittel.
- Kan en lovendring utgjøre en forskjell?
Verktøyet
er altså tilgjengelig allerede. Kan en lovendring som innebærer at mekling blir
et alternativ til forhandlinger i arbeidstvister utgjøre en forskjell?
Innenfor
arbeidsretten har både arbeidsgiver og arbeidstaker i visse tilfeller rett til
å kreve forhandlinger med hverandre. Av ressurshensyn
er det derfor mange som velger å gjennomføre et forhandlingsmøte, istedenfor et
meklingsmøte, når det oppstår uenigheter.
Dersom lovgiver
tilrettelegger for at parter i arbeidsrettslige konflikter kan velge å
gjennomføre et meklingsmøte som et alternativ et forhandlingsmøte, vil partene
kunne få noe mer med seg på veien, og sannsynligheten for at partene vil kunne
unngå videre rettslige skritt mot domstolen vil være større.
- Konfliktdempende
Ved bistand fra en nøytral og upartisk mekler som tilrettelegger for
meklingsmøtet, og som søker å fremheve partenes underliggende vidtgående
interesser, ser vi meklere at en høy andel av sakene i meklingsrommet løses –
både på papiret og i realiteten.
Hvorfor
er det slik? Erfaringer fra forhandlingsmøter i arbeidstvister viser oss at en
forliksløsning i seg selv, gjerne presset frem basert på rettslige posisjoner
og «den sterkestes rett», ikke nødvendigvis alltid medfører at partene i
konflikten får løst sin konflikt eller dempet konfliktnivået i saken.
Tvert
imot kan opplevde påtvungne løsninger skape høyere konfliktnivå og større
splid mellom partene.
I meklingsprosessen vil mekleren kunne ha øye for alle
sider av partenes konflikt, både relasjonelle, praktiske og juridiske
aspekter.
- Bevisforbud fra meklingsprosessen
Arbeidsrettslige tvister som løses i realiteten, og ikke bare på
papiret, vil kunne bringe med seg positive konsekvenser for både arbeidstaker
og arbeidsgiver, også økt respekt for arbeidsgiver internt og
eksternt som følge av at konflikten har blitt håndtert på en helhetlig, god måte.
Skulle
partene ikke lykkes med å løse sin konflikt i mekling, eller kun lykkes med å løse
deler av den, foreligger det etter reglene i tvisteloven også bevisforbud for
det som kommer frem under meklingsprosessen, og partene gis dessuten anledning
til å protokollere eventuelle forlikstilbud.
Dette til forskjell fra det som i
utgangspunktet er tilfelle ved forhandlingsmøtene, hvor parter og advokater på
hver side hovedsakelig møtes alene, hvor forhandlingene ikke styres av
hverken nøytral møteleder eller meklingsprosess,
og hvor mange parter opplever at dialogen mellom partene brukes til
posisjonering i konflikten på vei til domstolen.
- Kan redusere antall arbeidsrettssaker
Representantene fra
Meklingsforeningens og Norsk Meklingssenters forslag om å la mekling bli et alternativ til lovpålagt forhandlingsmøte i arbeidsrettslige konflikter, kan være et effektivt grep for å
redusere antall arbeidsrettslige konflikter i domstolen, med alle de
vidtspennende konsekvenser dette medfører for konfliktens involverte parter så
vel som for samfunnet.
Når
dette er sagt, så er det ingen grunn til å avvente bruk av mekling i arbeidsrettslige
konflikter til det stadiet i konflikten hvor et forhandlingsmøte etter
arbeidsmiljølovens bestemmelser aktualiseres.
Bistand fra en ekstern og
uavhengig mekler ved konflikter på arbeidsplassen kan i seg selv bidra til å
dempe konfliktnivået mellom partene og lede konflikthåndteringsprosessen inn i
et mer konstruktivt og løsningsorientert spor, blant annet ved at partene bistås
ved å skape større forståelse for hverandres ståsted.
Vi advokater har etter tvisteloven § 5-4 stadig et ansvar for å bistå til å
undersøke om det er mulig for tvistens parter å løse konflikten i minnelighet
før sak reises, og dessuten også å gjøre nærmere forsøk på dette. Tiden er
forbi, hvor advokater kan si «Mekling? Mener du slikt de holder på med i
Forliksrådet?»