WWF trugar Staten med søksmål etter havbotnmineralavgjerd
Det er heilt avgjerande for Staten å vise at dei tek åtvaringane frå fagmiljøa på alvor i den vidare prosessen, skriver advokatfullmektig Eivind Rand Øyre.
I dag blei det kjent at WWF
varslar søksmål mot staten. Varselet kjem etter at Kongen i statsråd den 12.
april avgjorde å opne eit område Norskehavet og Grønlandshavet for
mineralverksemd.
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
WWF meiner opningsavgjerda bryt lova, fordi det ikkje er
tilstrekkeleg konsekvensutgreidd. Dette får dei langt på veg støtte i frå
fagmiljøa.
Annonse
I høyringsprosessen knytt til konsekvensutgreiinga
som låg til grunn for Stortingets handsaming av opningsforslaget, uttrykte
fagmiljø som Norges Geologiske Undersøkelse og Havforskingsinstituttet
bekymring for at kunnskapsgrunnlaget var for dårleg til å vite kva slags
konsekvensar mineralverksemd kan få for havmiljøet.
WWF meiner difor at
konsekvensutgreiinga bryt med havbotnminerallova sine krav til
konsekvensutgreiing.
- Leiteaktivitet kan påverke miljøet
Om det faktisk blir eit søksmål, og utfallet
av det, blir spennande å følgje med på. Det vil ikkje vere første gong staten
blir saksøkt for brot på plikta til å gjennomføre konsekvensutgreiing.
Tidlegare i år tapte Staten som kjent eit slikt søksmål frå Greenpeace og Natur
og Ungdom.
Opningsavgjerda frå 12. april, som utløyste
søksmålsvarselet frå WWF, dreier seg om tildeling av både leiteløyve og
utvinningsløyve. I pressemeldinga skriv departementet at leiteaktivitet
vil ha små miljøverknader.
I konsekvensutgreiinga som ligg til grunn for
opningsavgjerda, les ein at leiteaktivitet kan påverke miljøet i form av
tilføring av lys, vibrasjonar, fjerning av biologisk materiale frå havbotnen og
tilføring og framand biologisk materiale. Slike påverknader kan etter omstenda
reknast som forureining etter forureiningslova.
Det
er likevel usikkert om og i kva grad forureiningslova gjeld for
mineralutvinning på kontinentalsokkelen.
- Ikkje tryggingsmekanismar
Dersom ein
utvinnar finn kommersielt interessante mineralførekomstar under leitinga, og så
får tildelt utvinningsløyve, må han lage ein plan for utvinning og drift (PUD)
med konsekvensutgreiing som skal godkjennast av Stortinget.
Denne ordninga er
meint å sørgje for at utvinningsplanen blir grundig fagleg og politisk
handsama, og legg opp til at det først og fremst er seriøse og ressurssterke utvinnarar som får
drive utvinning.
Dei same tryggingsmekanismane ligg ikkje føre
i leitefasen. Havbotnminerallova stiller krav om at all verksemd etter lova
skal vere forsvarleg. Kva som reknast som forsvarlege utsleppsnivå i miljøsamanheng
kan det vere stor usemje om, noko Førdefjord-saka illustrerer godt.
I
Førdefjordsaka har Oslo tingrett stadfest at løyva som gav utvinnaren rett til
å deponere opp til 170 millionar tonn gruveavfall i fjorden var gyldige.
Departementet kan gje forskrift
Havbotnminerallova opnar for at departementet
kan gje forskrift om krav til leiteaktiviteten. Her kan det stillast krav som
sørgjer for at leitearbeidet skjer i tråd med sentrale miljørettslege
prinsipp, slik som bruk av best tilgjengeleg teknologi, og føre var-prinsippet.
Slik kan ein prøve å minimere konsekvensane dei miljøverknadene
departementet allereie veit at slik leiting kan få.
Søksmålsvarselet frå WWF viser at
miljøorganisasjonane følgjer Staten sine planar for havbotnen med argusaugo.
Det vil difor vere heilt avgjerande for Staten å vise at dei tek åtvaringane
frå fagmiljøa på alvor i den vidare prosessen. Då bør dei først sørgje for at
det leitinga òg går føre seg på ein måte som skånar miljøet.