Dette innlegget ble først publisert i Medier24.
Pressen utøver en
viktig rolle i samfunnet ved å sikre informasjonsflyt og ytringsfrihet.
Gjennom avisenes
nettarkiv er det dessuten i dag mulig å finne (og lenke) tilbake til gamle
nyhetsartikler. På denne måten utøver avisene også en viktig rolle som
ivaretaker av vår kollektive hukommelse. Dette reiser imidlertid også noen
problemstillinger.
Mens omtale i en
avisartikkel tidligere medførte oppmerksomhet for de omtalte personene på
tidspunktet for publisering, er det nå i prinsippet til enhver tid mulig å
finne tilbake til tidligere publiserte artikler. Dette kan utfordre
personvernet.
Problemstillingen
kan illustreres ved et tenkt eksempel: Som 20-åring blir Ola straffedømt for
uaktsomt drap, etter at han hadde kjørt bilen sin på en syklist. Saken ble den
gang omtalt i lokalavisen, der Ola også ble navngitt. 15 år etter at dommen er
ferdig sonet, plager det ham at artikkelen fortsatt ligger tilgjengelig i
avisens nettarkiv. Han forstår at avisen hadde rett til å publisere saken den
gang, men han synes ikke at det har noen aktuell offentlig interesse at det var
han som ble dømt.
Har Ola en rett
til å «bli glemt» i denne sammenheng?
Personopplysninger i pressen
Etter EUs
personvernforordning (GDPR), som også gjelder som norsk rett, er det ingen tvil
om at man har en rett til å «bli glemt». Det vil si at man som utgangspunkt kan
kreve at den som behandler ens personopplysninger, sletter dem når behandlingen
ikke lenger er nødvendig eller når hensynet til personvernet overstiger
relevansen av å behandle dem.
Dette har blant
annet medført at søkemotorer som Google kan bli pålagt å fjerne koblinger
mellom en persons navn og for eksempel eldre nettavisartikler som omtaler
personen, slik at avisartikkelen ikke kommer opp som et treff ved søk på
personnavnet.
Journalistisk
behandling av personopplysninger er imidlertid i hovedsak unntatt fra GDPR,
herunder med hensyn til retten til å bli glemt. GDPR kan derfor ikke brukes til
å kreve at redaktørstyrte medier sletter eller anonymiserer personopplysninger
i eldre nettartikler.
Det har imidlertid
vært diskutert om Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK)artikkel 8, som
omfatter generelt personvern, inneholder en lignende rett til å bli glemt, også
i pressens nettarkiver.
Fersk avgjørelse fra Strasbourg
Spørsmålet ble
nylig behandlet som en prinsippsak av Den europeiske
menneskerettighetsdomstolen (EMD) i storkammer, i saken
Hurbain mot Belgia.
Storkammerets dom
falt i sommer, og den har viktige implikasjoner i norsk sammenheng.
Saken gjaldt
spørsmålet om å anonymisere en eldre nettartikkel i avisen Le Soirs nettarkiv
var en krenkelse av avisens ytringsfrihet etter EMK artikkel 10.
Artikkelen omtalte
en bilulykke i 1994, der den ansvarlige sjåføren ble navngitt. Ulykken førte
til at to personer døde og tre ble skadet. Sjåføren, som til daglig arbeidet
som lege, var påvirket av alkohol da ulykken fant sted. Han ble straffedømt for
forholdet.
Om lag 10 år etter
hendelsen sendte legen en forespørsel til avisen om sletting eller
anonymisering av den digitale artikkelen.
Avisen etterkom
ikke kravet og saken endte i rettssystemet, der belgiske domstoler påla
redaktøren å anonymisere nettartikkelen.
Han klagde
deretter Belgia inn for EMD. Spørsmålet for EMD var altså om belgiske
domstolers pålegg innebar en krenkelse av avisens rett til ytrings- og
pressefrihet etter EMK artikkel 10.
I tillegg til å
minne om at pressens sentrale funksjon i et demokrati, med hensyn til å
formidle nyheter og kritisk journalistikk, understreket EMD også den vesentlige
verdien av avisenes historiske nettarkiv, som en representasjon av samfunnets
kollektive hukommelse. Også nettarkivene nyter derfor et sterkt vern etter EMK
artikkel 10.
Samtidig bekreftet
EMD at EMK artikkel 8 også inneholder en rett til å bli glemt, som også kunne
omfatte krav om å pålegge aviser tiltak for å anonymisere eller redusere
tilgjengeligheten av eldre artikler.
EMDs presiseringer
Som i andre saker
der ytringsfriheten står mot personvernet, måtte det også her foretas en
balansering av legens rett til personvern og avisens ytringsfrihet, samt
vurderes om midlene som var brukt, her krav om anonymisering, var overdrevet.
I den forbindelse
presiserte imidlertid EMD noen viktige poenger.
For det første at
vurderingen av om en i utgangspunktet lovlig omtale av en person i en
avisartikkel, på et senere tidspunkt kan kreves redigert og/eller gjort mindre
tilgjengelig, må foretas etter noen andre kriterier enn vurderingen av
artikkelens opprinnelige lovlighet.
De sentrale
kriteriene er:
- Arten av innhold i
den arkiverte artikkelen
- Tiden som har
forløpt siden det omtalte forholdet og den opprinnelige publiseringen
- Informasjonens
nåværende offentlige interesse
- I hvilken grad
personen som krever å «bli glemt» er offentlig kjent, samt hvordan vedkommende
har opptrådt i ettertid
- De negative
konsekvensene av at informasjonen fortsatt er offentlig tilgjengelig
- Graden av
tilgjengelighet av den arkiverte informasjonen
- Konsekvensene av
et pålegg om redigering for ytringsfriheten generelt og pressefriheten spesielt
Dette innebærer
også at en artikkel som i utgangspunktet er lovlig publisert, ikke på et senere
tidspunkt plutselig blir ulovlig, bare fordi tiden har gått. Spørsmålet blir
bare om den omtalte på et senere tidspunkt kan kreve at artikkelen redigeres
for å ivareta hens personvern. Av EMDs dom fremgår det i den sammenheng også at
pressen ikke har plikt til å vurdere dette løpende av eget tiltak. Det kreves
at den omtalte selv setter frem krav om det.
Krenker ikke ytringsfriheten å pålegge anonymisering
For det andre
presiserte EMD at selv om det var snakk om en avveining mellom to i
utgangspunktet likeverdige rettigheter – henholdsvis ytringsfriheten og
personvernet – skulle utgangspunkt tas i betydningen av å bevare integriteten
til pressens nettarkiver.
Pålegg om å
redigere i tidligere publiserte artikler kan bare godtas dersom det er strengt
nødvendig for å ivareta personvernet.
I den konkrete
saken mente EMD kort sagt at belgiske domstoler hadde foretatt en forsvarlig
vurdering, basert på de ovennevnte kriteriene.
Konklusjonen ble
derfor at det ikke var en krenkelse av avisens ytringsfrihet å pålegge
anonymisering av legen i den versjonen av artikkelen som lå tilgjengelig for
offentligheten.
Antar regjeringen vil vurdere lovendring her hjemme
I Norge har man
hittil vært prisgitt avisenes velvilje for å få redigert/anonymisert artikler i
deres nettarkiver.
I norsk rett
finnes ingen direkte lovhjemmel for å pålegge pressen å redigere i publiserte
artikler som ligger tilgjengelig i avisens nettarkiver. Vi er imidlertid kjent
med at de etablerte redaktørstyrte mediene likevel – ut fra personvernhensyn –
foretar forskjellige grep for å redusere belastningen for omtalte personer. Det
kan blant annet være å fjerne den indekseringen som søkemotorer trenger for å
finne en artikkel, eller å innføre krav om innlogging for å kunne lese gamle artikler.
Etter EMDs dom,
antar vi at regjeringen vil vurdere om det er folkerettslig nødvendig å foreta
en lovendring i Norge, som gjør det mulig for enkeltindivider å gå til
domstolene for på nærmere vilkår å kreve pålegg om redigering av gamle
nettartikler.