Gry Rohde Nordhus.

TEMA: PRO BONO

Slik kan advokatfirmaer forbedre omdømmet

Advokatbransjen har et middels godt omdømme, ifølge en måling gjort av kommunikasjonsbyrået Apeland. Seniorrådgiver Gry Rohde Nordhus har tre råd til advokatfirmaer som vil lykkes med sitt pro bono-arbeid.

Publisert

Kommunikasjonsbyrået Apeland har arbeidet med omdømmeanalyse i en årrekke, og gjorde i fjor høst en måling av advokatbransjens omdømme, forteller Gry Rohde Nordhus.

Hun har selv jobbet som markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Wikborg Rein.

– Undersøkelsen ble gjennomført blant et representativt utvalg av befolkningen, og målte omdømmet til bransjen som helhet, og ikke til de enkelte advokatfirmaene. Skalaen gikk fra 0-100, hvor et godt omdømme scorer fra 65 og oppover. Advokatbransjen fikk en score på 59, og har dermed et middels godt omdømme blant folket, sier Nordhus.

Gry Rohde Nordhus arbeider med kommunikasjon i større selskaper og konsern.

Hennes hypotese er at den middels gode omdømmescoren kan skyldes advokatfirmaenes valg av målgrupper for egen markedsføring.

– De fleste advokatfirmaer er veldig opptatt av å opparbeide og opprettholde et godt omdømme blant klienter, studenter og samarbeidspartnere, mens færre ressurser settes av til omdømmebygging blant resten av befolkningen.

Rekrutterer godt 

– Jeg vet fra min tid i advokatbransjen at dette er en yrkesgruppe som er veldig opptatt av pro bono-arbeid. Mange rekrutterer nok godt på det, for det er ikke uvanlig at unge mennesker verdsetter arbeidsgivers samfunnsansvar og mulighetene for å jobbe med noe som oppleves meningsfullt. 

– I tillegg er mange advokatfirmaer klar over egne privilegier, og har derfor genuine ønsker om å gi noe tilbake til samfunnet, sier Nordhus.

Gjennom pro bono-arbeid kan ansatte få innblikk i viktige perspektiver både fra mennesker og fra organisasjoner, man kan bygge relasjoner i lokalsamfunnet og oppleve personlig utvikling på områder man vanligvis ikke utfordres så mye på, påpeker hun.

– Ikke minst kan advokatfirmaers fokus på pro bono være avgjørende for å rekruttere og beholde klienter. Stadig flere aktører i næringslivet stiller denne typen krav, så også for konkurransedyktighetens skyld vil det nok lønne seg å ta samfunnsansvaret på alvor.

Nordhus' tre pro bono- og strategiråd til advokatfirmaer

  1. Sørg for at verdigrunnlaget er på plass, og at interessen for det aktuelle pro bono-arbeidet er genuin og forankret i forretningsstrategien. Hvis det ikke er ekte, er sannsynligheten stor for at det gjennomskues.
  2. Velg ett eller maks to områder man begrenser pro bono-arbeidet til. Det kan være alt fra menneskerettigheter til barnearbeid og skeives rettigheter, for å nevne noe. En slik tilspisning gir firmaet en tydeligere profil, og det gjør det enklere å sikre et samsvar med strategi og verdier. Man kan selvsagt jobbe med flere ulike organisasjoner innenfor det valgte feltet, men det er viktig å ta et felles standpunkt om hva man står for, og posisjonere seg deretter.
  3. Finn gode historier om hva pro bono-arbeidet betyr for de som mottar den juridiske bistanden. Det kan fort fremstå usympatisk om firmaet skryter av seg selv og sin egen godhet, så da er det bedre om det samme budskapet får komme frem gjennom historier formidlet fra de man har hjulpet.
Powered by Labrador CMS