Kristine Ryssdal, Ane McIver Øigård, Gunnar Garred, Vilde Aas Jakobsen og Ole Garborg.Foto: Thea N. Dahl
Slik oppnår advokaten klientens tillit
Hvordan markedsføre seg som prosedyreadvokat, hvilken kompetanse er avgjørende for klienten, og hvor viktig er det egentlig å holde klienten oppdatert om kostnadsutviklingen? Det var blant temaene da både Yara, Aker Solutions, Skanska, Siemens og Elkem ga råd til skrankeadvokater.
Hva er viktig for klienten før, under og etter en rettssak?
Det var tema da Wikborg Rein inviterte til den femte samlingen av «Kvinner i skranken» i slutten av januar.
Annonse
I panelet satt fem erfarne innkjøpere av advokattjenester: Kristine Ryssdal, EVP general counsel i Yara International, Ane McIver Øigård, legal director New Build i Aker Solutions, Gunnar Garred, juridisk direktør i Skanska Norge, Vilde Aas Jakobsen, general counsel i Siemens Mobility, samt Ole Garborg, general counsel i Elkem.
De var alle enige om at ved valg av advokat, er kompetanse noe av det viktigste - både når det kommer til selve jussen, men også kompetanse om bransjen som skal representeres.
- Og så er det viktig med gode kommunikasjonsevner og god kjemi, supplerte Ole Garborg.
- I tillegg til kostnader, fortsatte Kristine Ryssdal.
- Jeg vil utfordre prosedyreadvokater til å komme med konstruktive forslag til hvordan vi kan redusere kostnadene. Det skal ikke bare være slik at det er vi som må forhandle, og prosedyre har blitt kjempedyrt.
Jakten på prosessoppdrag
Paneldiskusjonen ble ledet av advokat i If Skadeforsikring, Hedda Rysst, og BAHR-advokat Mathilde Lund Meltvedt.
En fellesnevner blant de tilstedeværende innkjøperne, var at de håndterer få rettssaker selv. Istedenfor har de rammeavtaler, gjerne med flere advokatfirmaer på ulike steder.
Mathilde Lund Meltvedt og Hedda Rysst.Foto: Thea N. Dahl
Rysst og Meltvedt var nysgjerrige på hvordan man «vinner» et prosessoppdrag.
- Det er veldig forskjellig og avhenger av den aktuelle tvisten, svarte Ryssdal.
- Enkelte advokater har vi etablerte relasjoner til. Noen ganger trenger man en spesialist, og andre ganger en generalist. Vi jobber med flere store advokatfirmaer. Vi ser også litt på kåringer, hvem som er synlige og markerer seg. Det er ganske bredt, og ikke en quick fix.
Fagområde vs. prosedyre
På spørsmål om det er mest ønskelig med en advokat som er spesialist på prosedyre, eller en an advokat som er spesialist på det feltet tvisten gjelder, var panelet delvis delt.
- Jeg er motstander av den rene prosedyreadvokaten. Det er
ikke det jeg trenger, svarte Vilde Aas Jakobsen.
- Jeg trenger noen som kan hjelpe til med å håndtere sakskomplekset, ikke bare prosedyren. I prosjektene vi holder på med, er det mye å forstå. Jeg liker å ha noen som er med fra starten av saken og som kan tenke strategisk. Det er ikke selve prosedyrefaget, men det å håndtere klienten og klientenes klienter, som er gullnøkkelen, sa hun.
Kristine Ryssdal og Ane McIver Øigård.Foto: Thea N. Dahl
Kristine Ryssdal ville derimot slå et slag for nettopp prosedyreadvokaten.
- Jeg mener det å gå i retten for å prosedere, er en
spesialitet. Ofte har vi sammensatte team. Når vi går i retten eller i voldgift, ønsker vi en som er vant til å
prosedere, som kan tenke strategisk og analytisk, gå til kjernen og se saken litt utenfra.
- Viktig med oppdateringer om kostnadsutvikling
Advokater er forpliktet til å holde klienten løpende oppdatert om kostnadsutviklingen i en sak, særlig hvis disse overstiger estimatene gitt på forhånd.
Et samlet panel var enige om at det er «veldig viktig».
- Kommer det store overraskelser, gjør vi en dårlig jobb, slo Ole Garborg fast.
- Forutberegnelighet er avgjørende. Det betyr blant annet avklaring av rammene og løpende oppdateringer, fortsatte Ane McIver Øigård.
Gunnar Garred, Vilde Aas Jakobsen og Ole Garborg.Foto: Thea N. Dahl
Det samme gjelder i vurdering av prosessrisiko, understrekte Kristine Ryssdal.
- Jeg vil ha «trusted advisor». En jeg føler meg trygg på. Det er viktig
å få gode råd når det gjelder risiko, både på nedside og oppside, og at advokaten utfordrer oss på det som må komme frem. Det er også viktig at man legger en god plan for prosessen.
Gunnar Garred nikket anerkjennende.
- Advokaten må være tydelig på hva som kreves av arbeid.
Markedsføring i retten
Rysst og Meltvedt var også nysgjerrig på hva slags markedsføring som appellerer til klientene.
- At man som motpart har opptrådt bra og ryddig, svarte Gunnar Garred.
- Opplever man en motpart som er arrogant, kan det være et dårlig innsalg til oss. Det har vært utslagsgivende tidligere. Hold foredrag og vær synlig på vårt fagfelt, rådet han.
Ole Garborg deltar gjerne på innsalgsmøter.
- Man må være god på det man ønsker å selge, og sette seg godt inn i klientens virksomhet, sa han.
Kvinner i skranken
Tilbake i 2021 tok advokatene Aurora Orlin og Ane Vilnes initiativ til å etablere en faglig og sosial møteplass for kvinnelige advokater som arbeider med sivilrettslig prosedyre. Siden den gang har forumet invitert til flere samlinger i året.
Selv om samlingene formelt arrangeres av Wikborg Rein, bidrar en komité bestående av ti advokater fra ulike advokatfirmaer med planlegging og gjennomføring.
Komiteen består av: Ane Vilnes (Wikborg Rein), Aurora Orlin (Kommunadvokaten i Oslo), Marie Nesvik (Wikborg Rein), Hedda Rysst (If Skadeforsikring), Bodil K. Høstmælingen (CLP), Ina Aanerud (CMS Kluge), Hanne Jahren (Regjeringsadvokaten), Silje Dagsland (Haavind), Oda H. Ekre (Wiersholm) og Mathilde Lund Meltvedt (BAHR).