Flinke advokater som gir gode råd danker ut både konkurransedyktig pris og digitalisering når en klient skal velge den riktige advokaten, viser tall fra Kantar Sifo Prospera.
Ifølge undersøkelsen er det dyktige advokater som kan gi juridiske råd av høy kvalitet som er det mest avgjørende når en bedrift skal velge et advokatfirma å samarbeide med.
– Selv om det er små forskjeller som skiller viktigheten av en egenskap fra en annen, er det interessant å se hva som som veier tyngst for klientene, sier Martin Salomon. Han leder Prosperas juridiske forskning og rådgivning.
Legger liten vekt på digitalisering
Prospera har listet opp 16 ulike egenskaper, som informantene har blitt bedt om å rangere fra en til fem. En står for «helt uvesentlig», mens fem betyr «veldig betydningsfullt». Målet er å finne ut hvilke kriterier som er avgjørende når man skal velge et firma som tilbyr tjenester innen forretningsjuss.
Disse egenskapene er viktigst for klienten:
Dyktige advokater
Juridisk rådgivning av høy kvalitet
Er omstendelige i valg av riktig person/team til oppgaven
Er løsningsorientert og har gode ideer
Har god forståelse for bedriftens utfordringer og for industrien i seg selv
Er «business-minded»
Er tilgjengelig og serviceinnstilt
God prosjektledelse
Tett personlig kontakt med klienten
Er en god samtalepartner ved strategiske spørsmål
Har stor prosjektkapasitet
Konkurransedyktig pris
God oppfølging av prosjekter
Effektiv bruk av IT-verktøy
Internasjonal kompetanse
En sterk merkevare
Prospera har intervjuet 312 norske selskaper og organisasjoner, som hver kjøpte juridiske tjenester for over 1,5 millioner kroner i 2017. 31 prosent av de som ble intervjuet utgjør administrerende direktører eller partnere, mens 21 prosent er daglige ledere. De resterende består av finansdirektører, juridiske direktører og avdelingsledere.
Ikke avgjørende med pris
«Konkurransedyktig pris» havner på 8. Plass i oversikten over prioriterte egenskaper, og er dermed ikke blant de viktigste slik man kanskje skulle tro, påpeker Salomon.
– Det betyr ikke nødvendigvis at klienten ikke vektlegger kostnadsbevissthet eller forutsigbarhet i prissetting, det ser vi eksempelvis tydelig i kommentarene som klientene selv gir til de ulike byråene, sier han og fortsetter:
– Men det ser altså ikke ut til å være et parameter som veier spesielt tungt ved valg av firma.
Digitale egenskaper viktigst for bransjen selv
Ifølge Salomon har flere bedrifter notert seg at heller ikke «Effektiv bruk av IT-verktøy» er spesielt viktig for klientene.
– Digital utvikling har jo fått veldig mye oppmerksomhet fra bransjen de siste årene, men det er ikke en avgjørende egenskap fra klientenes synspunkt ifølge resultatene av denne undersøkelsen.
Salomon understreker at dette ikke betyr at advokatfirmaer skal slutte å bruke penger på digitalisering av sin virksomhet, selv om det nødvendigvis ikke gjør dem til en mer attraktiv samarbeidspartner for klienten.
– Det er klart, øker samarbeidets verdi eller arbeidet blir betraktelig mer effektivt, gir det naturligvis konkurransefordeler, avslutter han.