Hver kontrollordning kan være viktig nok, men skaper også utfordringer i en tid der borgernes forventninger til staten stadig vokser, skriver Fredrik Sejersted.Foto: Ingunn Solheim
DOMSTOLSKONTROLL
- Det samlede kontrolltrykket går ut over forvaltningens handlekraft og gjennomføringsevne
Den domstolskontrollen vi som jurister er opptatt av, er sett fra forvaltningens side bare en av mange mekanismer for tilsyn og kontroll med den utøvende makt, skriver regjeringsadvokat Fredrik Sejersted.
Under
overskriften «Vi trenger mer, ikke mindre, domstolskontroll av forvaltningen», kommenterer
jusstudentene Mina Weum og Bjørnar Øverland noen uttalelser jeg ga på en
konferanse for statsansatte for noen uker siden, gjengitt i bladet Stat &
Styring, og som «fikk oss til å sette kaffen i halsen på lesesalen».
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Det
er bra at jusstudenter av og til setter kaffen i halsen på lesesalen, og det er
flott at de leser Stat & Styring, som er en viktig arena internt i
forvaltningen, og blir engasjerte.
Annonse
Weum og Øverland har gode poenger om
betydningen av domstolskontroll. Men det de reagerer på er noen enkeltsitater
fra et langt bredere foredrag, og derfor benytter jeg muligheten til å klargjøre
mitt hovedbudskap.
Fem sentrale utviklingstrekk
Foredraget
hadde tittelen «Gamle embetsidealer for en ny tid», og handlet om hvordan
forvaltningen må bevare og beskytte idealer som faglighet, profesjonalitet,
samfunnsnytte, rettssikkerhet, effektivitet, rasjonalitet, upartiskhet,
forutsigbarhet med mere i en tid der dette løpende utfordres av
samfunnsutviklingen, på mange plan – samtidig som ressursene blir knappere, og
borgernes krav og forventinger til staten større.
Jeg
trakk opp fem sentrale utviklingstrekk, hvorav «økt tilsyn og kontroll» var
nummer fire på listen. (De som er interessert kan se de andre her: «Gamle
embetsidealer for en ny tid».).
Poenget var å vise hvor mange mekanismer det faktisk er for tilsyn og
kontroll av regjering og forvaltning, og hvordan alle disse i de senere
tiårene har utviklet seg, i én og samme retning – mot mer omfattende og
mer intens etterprøving.
Regjeringsadvokat Fredrik Sejersted.Foto: Jonas Fosaas
Det omfatter ikke bare domstolskontrollen, men også de
mange klagenemndene, Sivilombudet, Riksrevisjonen, Stortingets kontroll- og
konstitusjonskomité, bruken av granskingskommisjoner, EFTAs Overvåkningsorgan (ESA),
andre internasjonale komiteer og organer, EFTA-domstolen i Luxembourg, EMD i
Strasbourg, nye nasjonale tilsyn og ombudsordninger, prosedyrer for
internkontroll og varsling, og sist, men ikke minst, media og offentlighet.
- Tar mye mer tid og ressurser
Mitt
poeng var ikke å kritisere noen enkelt av disse kontrollmekanismene, men å
synliggjøre det samlede kontrolltrykket, og de utfordringene det skaper.
For det første tar det mye mer tid og ressurser og oppmerksomhet enn de som
ikke selv har arbeidet i forvaltningen, er klar over. Og det er tid som ellers
ville vært brukt aktivt på behandling av nye saker.
For det andre skaper det lett
en forsiktighetskultur, der det viktigste blir å unngå gransking og kritikk,
snarere enn å ta nye nødvendige initiativer.
Dette
forsterkes ved at kravene til utredning og begrunnelse av vedtak blir stadig
mer omfattende, både gjennom ny lovgivning og fordi domstolene og andre
tilsynsorganer oppstiller strengere krav, og etterprøver mer inngående.
Det er
i beste hensikt. Men det tar ikke alltid høyde for kostnadene i bruk av tid og
ressurser, ikke bare i den enkelte sak, men generelt, for alle de andre
hundrevis eller tusenvis av vedtak forvaltningen må behandle og avgjøre på
samme saksområde.
- Tregt og tungrodd
Resultatet
er at det systemet som skal sikre både fellesskapets interesser og ikke minst
borgernes ytelser og rettigheter blir tregt, tungrodd og svært ressurskrevende.
Og det er nok også en del av forklaringen på at mange forvaltningsorganer
sliter med alt for lang saksbehandlingstid.
Selv
har jeg tilbragt yrkeslivet med å gå frem og tilbake mellom universitet og
forvaltning.
På de juridiske fakultetene er det ofte en tendens til å
argumentere for økt domstolskontroll med forvaltningen, med strengere krav til
saksbehandling og kontroll, snevrere rammer for «fritt skjønn», og prioritering
av individuelle rettigheter og interesser fremfor felles samfunnshensyn og
administrativ effektivitet.
Det er selvsagt unntak. Men jeg opplever dette som
et dominerende rettspolitisk perspektiv i akademia, som også formidles til
studentene. Da er det kanskje ikke så rart at man setter kaffen i vrangstrupen når det dukker opp andre og alternative synspunkter.
- Ting tar for lang tid
Mange
jusstudenter skal inn i spennende og viktige jobber i forvaltningen. Og sett fra
embetsverkets perspektiv er bildet et annet. I de årene jeg har vært rådgiver
og advokat for regjering og forvaltning, er det sjelden jeg har tenkt at ting
går for fort i svingene eller forankres for dårlig.
Derimot er det ofte en
frustrasjon at ting tar for lang tid, og at kapasiteten bindes opp av krav til avklaring,
rapportering og tilsyn, på bekostning av effektivitet og handlekraft.
Vi
har antagelig verdens beste embetsverk i Norge. Det er selvsagt ting å kritisere
og forbedre, og enkeltsaker som går galt. Men man «måste jämföra». Jeg
utfordrer leseren til å peke på ett land i verden der forvaltningen er mer
skikkelig og ordentlig og pliktoppfyllende enn hos oss, eller én periode i
norsk historie der den har fungert bedre enn i dag, og ytet mer til borgerne.
Det punktet der norsk forvaltning henger mest etter er effektivitet, kostnader
og tidsbruk. Fremover vil ressursene bli knappere og prioriteringene tøffere. Enda
mer tilsyn og kontroll er neppe den klokeste veien å gå.