- Vi trenger mer, ikke mindre, domstolskontroll av forvaltningen
Regjeringsadvokat Fredrik Sejersteds uttalelser om at byråkrater er blitt for forsiktige som følge av for mye kontroll med forvaltningen, høster kritikk. «Sejersteds misnøye med en skjerpet domstolskontroll fikk oss til å sette kaffen i halsen», skriver innleggsforfatterne.
Stat
& Styring publiserte før helgen en sak om at regjeringsadvokat Fredrik
Sejersted mener at kontrollen med forvaltningen har gått for langt.
Bakgrunnen
er en presentasjon med undertittelen «refleksjoner fra deres husadvokat» som
Sejersted holdt på årskonferansen til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring.
Annonse
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Sejersted
ble sitert på at han under seminarer på
«juridisk fakultet og sånne steder» hører at man må ha mer tilsyn og kontroll
med forvaltningen fordi «det er så skummelt» med den makten de har. Sejersteds
kontante svar til dette var «Nei!» Responsen fra oss som bruker mesteparten av
tiden vår på juridisk fakultet, er: «Jo!»
Grunnlaget
for Stortingets kontroll med forvaltningen
Grunnlaget
for den kontrollen Sejersted mener har gått for langt, springer ut fra vårt
system med negativ parlamentarisme (Grunnloven
§ 15) der
Stortinget løpende fører tilsyn og kontroll med den utøvende makt.
Mina Weum.
Bjørnar Øverland.
Listen over
tilsynsorganer Sejersted beklager seg over, er lang, og inkluderer alt fra
Riksrevisjonen og Sivilombudet til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité
og EFTAs overvåkningsorgan ESA.
Likevel var det Sejersteds misnøye med en skjerpet
domstolskontroll som fikk oss til å sette kaffen i halsen på lesesalen.
Domstolskontrollen
Domstolskontrollen
av forvaltningen er nedfelt i Grunnloven
§ 89. Ikke bare
har domstolene rett til å prøve lovligheten av forvaltningens vedtak, de
har også en plikt til å gjøre det.
Domstolenes
prøvingsplikt har lenge vært konstitusjonell sedvanerett, men ble i 2015
lovfestet med grunnlovs rang. Ordlyden i Grunnloven § 89 ble modifisert i 2020,
med det formål å oppnå bedre samsvar mellom ordlyd og Stortingets tilsiktede
meningsinnhold.
Skjermdump fra artikkelen i Stat & Styring.
Hensikten, ifølge forarbeidene, var å sikre at den etablerte rettstilstanden
skulle videreføres. Dette må betraktes som et
sterkt signal fra våre folkevalgte.
At
domstolskontrollen har blitt skjerpet de siste årene, ser vi – i motsetning til
regjeringsadvokaten – på som en absolutt nødvendighet for å senke risikoen for
en ny trygdeskandale.
Domstolene er tross alt siste
skanse for reparasjon av feil forvaltningen gjør.
Prøving
av forvaltningsskjønnet
Sejersted påstår at domstolene «i mye større grad enn
før» også kontrollerer forvaltningens skjønn. Påstanden kan nok diskuteres, men
det vesentlige er at prøvingen av skjønnet ved forvaltningsvedtak skjer på
lovgivers premisser.
Domstolsprøving med forvaltningens konkrete
rettsanvendelse skjer som hovedregel der det er forutsatt i lovens ordlyd eller
forarbeider. Dersom lovgiver ønsker å unnta forvaltningens skjønnsutøvelse fra
prøving, har de adgang til å gjøre dette ved å legge klare føringer gjennom lovprosessen.
Enhver
hovedregel har imidlertid unntak, og Sejersted har nok rett i at det finnes
eksempler på at domstolene har prøvd forvaltningens skjønnsutøvelse til tross
for at det har vært klart at subsumsjonen skulle vært unntatt fra prøving.
Prøvingen er imidlertid i slike tilfeller begrunnet i at spørsmålet har reist grunnleggende
rettssikkerhetsspørsmål, slik som i elvebåt-dommen (Rt. 2005 s. 117). Slike formål er i kjernen av
domstolenes funksjon.
EØS-rettens
betydning for norsk forvaltningsrett
Den
økende mengden EØS-regelverk i norsk rett bidrar også til å et behov for å skjerpe
kontrollen med forvaltningen.
I forvaltningsloven er rettigheter til å bli hørt
og kravene til begrunnelse langt svakere dersom avgjørelsen ikke anses
som et enkeltvedtak. EØS-retten opererer ikke med det samme skillet, og mye kan
tyde på at EØS-rettens krav til å bli hørt (C-349/07, avsnitt 37), og til begrunnelse (C-230/18, avsnitt 57) er strengere enn det
forvaltningsloven legger opp til.
På denne måten er kontroll med forvaltningen,
herunder kontroll med rettigheter til kontradiksjon, utredning og begrunnelse,
nødvendig for å sikre gjennomføring av Norges EØS-rettslige forpliktelser, og i
den forlengelse sikre etterlevelse av lojalitetsprinsippet.
Tillit
er alfa og omega
Domstolenes
kontroll med forvaltningen er ikke bare en kvalitetssikring av arbeidet internt
i forvaltningen, den er også avgjørende for å opprettholde befolkningens tillit
til den samme forvaltningen.
Dagens situasjon i USA er et godt eksempel på hva
som kan skje dersom tilliten svekkes: Når befolkningen opplever at
forvaltningen er unntatt fra innsyn og kontroll, skaper det grobunn for
konspirasjonsteorier.
Selv
om avdekking av kritikkverdige forhold på kort sikt er egnet til
å svekke tilliten til forvaltningen, vil mangel på slik kontroll være en mye
større fare for tilliten på lang sikt.
Vi mener derfor det er i
demokratiets, og regjeringsadvokatens, interesse å ønske en skjerpet
domstolskontroll velkommen.