- Beskjæringen av rettshjelpsordningen er dypt problematisk, og bør snarest reverseres eller endres, skriver artikkelforfatteren.Foto: Megaflopp, Istock
- Flere må få fri saksførsel i saker om økonomisk oppgjør etter samlivsbrudd
- En lovendring i 2017 har ført til at mange ikke har fått kompetent juridisk bistand etter samlivsbrudd. De har dermed ikke fått en anstendig økonomisk livssituasjon - eller mulighet til å få prøvet sin sak for domstolene, skriver advokat Lars Marius Holm.
Ved lovendring som trådte i kraft 1. januar 2017, endret
lovgiver § 16 i rettshjelploven slik at saker om økonomiske oppgjør mellom
ektefeller og samboere etter samlivsbrudd (§ 11 annet ledd nr. 1 og 2) ikke
lenger er en prioritert sakstype på sakførselstadiet, altså i saker som bringes
inn for domstolene.
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Av lovproposisjonen fremgår det at formålet med endringen var «å
bidra til at flere saker løses utenfor rettsapparatet, og samtidig sikre at
fellesskapets ressurser blir brukt der behovet er størst», jf. Prop. 14 L
(2016-2017) pkt. 3.3.
Annonse
Flere høringsinstanser var kritiske, og pekte med rette på
ektefelleskifters kompleksitet, det økonomiske oppgjørets store velferdsmessige
betydning for den det gjelder, og behovet for juridisk bistand i saker med
ulikt styrkeforhold mellom partene og/eller andre sårbarheter (vold i nære
relasjoner, flerkulturell bakgrunn med videre).
Også retten til å få sin sak avgjort
av en uavhengig og upartisk domstol etter Grunnloven § 95 og retten til
domstolsprøving og rettferdig rettergang etter EMK art. 6, ble problematisert i
proposisjonen.
Departementet fremholdt likevel at «det er et mål å løse
sakene så tidlig som mulig, blant annet av hensyn til fellesskapets ressurser».
- Uttalt restriktiv praksis
Hensynet til retten til domstolsprøving ville være «tilstrekkelig
ivaretatt ved adgangen til å innvilge fri sakførsel etter unntaksbestemmelsen i
rettshjelploven § 16 tredje ledd, selv om praksis skal være restriktiv etter
denne bestemmelsen», mente departementet.
Lovgiver landet altså på at det som klar hovedregel ikke
skal innvilges fri sakførsel i denne sakstypen, men at det unntaksvis – og
etter en uttalt restriktiv praksis – kan innvilges sakførsel etter en
skjønnsmessig helhetsvurdering, der aktuelle vurderingstemaer er sakens
kompleksitet, størrelsen på verdien det tvistes om, om søker har fremsatt et
materielt rimelig forlikstilbud eller forsøkt mekling, skjevt styrkeforhold,
eller om vold er involvert.
Både retningslinjene og praksis viser at
unntaksbestemmelsen praktiseres strengt. I henhold til tall fra Statens
Sivilrettsforvaltning har det bare blitt innvilget sakførsel i tretti til førti saker
årlig siden 2017, mens det tidligere ble innvilget cirka 120.
Denne beskjæringen av rettshjelpsordningen er dypt
problematisk, og bør snarest reverseres eller endres slik at vesentlig flere av
dem med et sterkt rettshjelpbehov får tilgang til juridisk bistand på
sakførselstadiet i denne sakstypen.
- Behovet var ikke til stede
Jeg vil særlig peke på følgende momenter:
Det svikter allerede i begrunnelsen for
lovendringen på flere punkter. For det første viser departementet i proposisjonen selv til at det årlig
finner sted om lag 20.000 – 25.000 samlivsbrudd, mens bare om lag tre hundre saker blir avgjort av domstolene (dette var før lovendringen, tallet må antas å
være lavere nå).
Dette viser at behovet for en radikal beskjæring av ordningen
ikke var til stede – de aller, aller fleste økonomiske oppgjør mellom
ektefeller og samboere løses uten bruk av domstolsapparatet.
For det annet; når sakene på grunn av sin kompleksitet først ikke lar seg løse
på fritt rettsråd-stadiet, ja da strekker ikke begrunnelsen lenger til. Da er
det nødvendig å benytte domstolene.
Det er lett å forstå et ønske om å begrense
bruken av fri sakførsel i saker som gjelder små bo med relativt oversiktlige
problemstillinger, som med fordel bør kunne håndteres på fritt rettsråd-stadiet
(uten søksmål). Men om dette er formålet, er jo løsningen ikke å etablere en
bredt anlagt og streng hovedregel om at heller ikke kompliserte saker og større
bo skal være omfattet av fri sakførsel-reglene, og at det bare «unntaksvis» og
«restriktivt» kan innvilges fri sakførsel etter skjønn.
- Hovedregelen snudd på hodet
Det hjelper lite å
innta utlegninger om for eksempel skiftets kompleksitet og ujevnt styrkeforhold som
vurderingstemaer i kan-skjønnet, så lenge den klare hovedregelen og pålegget
fra lovgiver er at det ikke skal innvilges fri sakførsel.
Om lovgivers intensjon derimot er
å sikre rettshjelp på sakførsel-stadiet i komplekse saker, i boer med verdier
av noen betydning og i saker med skjevt styrkeforhold, er løsningen selvsagt
heller å gå tilbake til en hovedregel om at sakstypen omfattes av fri
sakførsel, men med en særregel om at ukompliserte saker og saker som gjelder
små bo (definert for eksempel etter boets dokumenterte nettoverdi) ikke skal
omfattes.
Lovgiver har her snudd hovedregel og unntak på hodet.
- Samsvarer dårlig med programerklæringene
Jeg legger til at den bekymringsfulle beskjæringen av rettshjelp-ordningen som
lovendringen i 2017 representerte, samsvarer dårlig med så godt som alle
programerklæringer i lovforarbeider fra lovgiver om betydningen av fri
rettshjelp.
I den nye proposisjonen om endringer i rettshjelploven (Prop. 124 L
2022-2023), hvor det ikke er foreslått noen endringer på dette punkt av
materiell betydning, fremholdes blant annet følgende (pkt. 2.1 og 2.2):
«Rettigheter har imidlertid liten verdi for dem som ikke er kjent med dem,
eller som ikke har ressurser til å forfølge dem. Lovverket blir stadig mer
omfattende og komplisert, med økt innslag av internasjonale rettskilder. Det å
forfølge sine rettigheter forutsetter en juridisk kompetanse som de færreste
har.
Juridiske tjenester er kostbare, og for dem som har dårlig råd, vil det
ofte ikke være noe reelt alternativ å kjøpe denne type tjenester. Dersom
rettssikkerheten skal være reell for alle, er samfunnet derfor avhengig av
ordninger med rettshjelp til dem som har dårligst råd. De fleste vestlige land
har rettshjelpsordninger.
Prinsippet om at alle skal ha mulighet til å få prøvd
sine rettigheter for domstolene, uavhengig av økonomiske forutsetninger, er
også anerkjent i menneskerettighetene».
«For å oppnå rettssikkerhet, er det nødvendig at den enkelte har mulighet
til å ivareta sine rettigheter og plikter. Ordningen med fri rettshjelp er
viktig for å ivareta borgernes grunnleggende rettssikkerhetsbehov i saker av
stor velferdsmessig betydning.
Behovet for rettshjelp er
stort, særlig for de mest ressurssvake gruppene i samfunnet. Økt
rettsliggjøring og økte økonomiske og sosiale forskjeller i samfunnet
understreker viktigheten av å utvikle rettshjelpsordningen i takt med
samfunnsutviklingen og borgernes behov. Internasjonale konvensjonsorganer har
ved enkelte anledninger hatt kritiske merknader til den norske ordningen med
fri rettshjelp».
- Assymetrisk styrkeforhold mellom partene
Med unntak for saker om barn, er det objektivt
sett få saker med større velferdsmessig betydning for parten enn nettopp saker
om det økonomiske oppgjøret etter samlivsbrudd.
Utfallet av saken er ofte
avgjørende for om den det gjelder kan etablere seg med egen bolig eller ikke,
og slik kunne tilby trygge og gode hjem for seg og sine barn etter et
samlivsbrudd.
I svært mange saker er det dessuten ofte tale om sårbare klienter
som på en eller flere måter står i et asymmetrisk styrkeforhold til sin
tidligere ektefelle eller samboer, for eksempel de som kommer fra et annet land og
både har språkutfordringer og få eller ingen forutsetninger for å forstå eller
forfølge rettigheter uten kompetent advokatbistand.
I disse sakene er det
dessuten ofte den sterke part som rår over verdiene, slik at den sårbare parten
er den som er nødt til å agere, og som står uten verdier om man ikke får
kompetent bistand.
- Kompliserte spørsmål
Det økonomiske oppgjøret etter samlivsbrudd,
særlig mellom ektefeller, reiser ofte svært kompliserte spørsmål om blant annet
beregningen av skjevdelingskrav, gjeldsavleggelse og vederlag.
Det er ofte
behov for å innhente og gjennomgå omfattende dokumentasjon, gjerne fra mange år
tilbake i tid. Og når tvistespørsmålene er løst, skal det gjennomføres et
generaloppgjør med alle boets poster.
Det er med andre ord gode grunner til at disse
sakene ikke løses på rettsrådsstadiet, med sju timer stykkpris. Når de ikke lar
seg løse i advokatkorrespondanse, må lovgiver sørge for en rettshjelpsordning
som sikrer de som trenger det mest en reell mulighet til å få prøvet skiftet i
domstolene.
- Oppnår ikke reell prøving av eget rettshjelpsbehov
Lovendringen i 2017 hadde naturligvis også den
konsekvens at flere av dem med et sterkt rettshjelpbehov i denne sakstypen – og
med prosedable krav og skifteposisjoner – ikke bare avskjæres fra å få prøvet sin
sak i domstolen, men heller ikke oppnår en reell prøving av sitt
rettshjelpsbehov i en søknadsprosess.
Med dagens ordning er det for alle
praktiske formål utenkelig å få fri sakførsel etter unntaksbestemmelsen med
mindre man får hjelp til å utforme en grundig, godt begrunnet og dokumentert
søknad fra en advokat som både kjenner ektefellejussen og rettshjelploven godt.
Og advokater som arbeider med saksfeltet må nødvendigvis fortelle sine klienter
at man som hovedregel ikke får fri sakførsel, og at klienten selv må betale for
en eventuell søknad etter unntaksbestemmelsen om søknaden ikke fører frem.
Flere gir dermed opp allerede her, og dette er dypt problematisk vurdert mot retten
til domstolsprøving etter Grl. § 95 og EMK art. 6.
- Et sikkerhetsnett
Jeg legger også til at rettshjelpsordningen er en
støtteordning og et sikkerhetsnett som skal sikre at klienten skal få prøvet
sin sak, men som ikke nødvendigvis blir benyttet selv om den kan benyttes.
Fri
sakførsel kan gis etter betinget søknad (for eksempel betinget av at skiftemotparten
ikke blir idømt omkostningsansvar, jf. Rt-1989-1037), hvilket betyr at parten
som har krav på fri sakførsel prinsipalt kan holde sin skiftemotpart ansvarlig
for sine utgifter (med ordinær timesats) dersom man vinner frem med et søksmål.
I slike tilfeller vil rettshjelpsordningen ikke bli belastet overhodet, hvilket
også er i tråd med ordningens subsidiære karakter, jf. rhjl. § 5 (som for øvrig
og av flere grunner bør få et tillegg om at rettshjelpsordningen er subsidiær
også til omkostningsansvar idømt motpart).
- Har ikke fått kompetent juridisk bistand
Realiteten etter lovendringen i 2017 er at mange som ville ha fått et høvelig
skifteoppgjør og en anstendig livssituasjon med kompetent juridisk bistand,
ikke har fått det, og heller ikke har hatt anledning til å få prøvet sin sak
for domstolene.
Dette har svært store negative konsekvenser for dem det gjelder,
som ikke kan forsvares med den nokså beskjedne økonomiske besparelsen
lovendringen ga.
Loven bør mot denne bakgrunn endres, slik at det som
hovedregel gis sakførsel i saker om økonomisk oppgjør etter samlivsbrudd mellom
ektefeller og samboere.
Dessuten bør kompetansen til å avgjøre fri sakførsel
ligge hos domstolene som før, og ikke hos statsforvalteren. Det er ikke
tvilsomt at domstolen som mottar og behandler de søksmål som blir reist eller
imøtegått av part med fri rettshjelp, er den nærmeste til å vurdere eventuelle
kriterier og retningslinjer for skjønn som måtte oppstilles for fri sakførsel
ved en eventuell lovendring.
- Stor grunn til bekymring
Om våre stortingspolitikere mener alvor med sitt uttalte
ønske om å «ivareta borgernes grunnleggende rettssikkerhetsbehov i saker av
stor velferdsmessig betydning», må man sørge for en robust og fungerende rettshjelpsordning
og spille på lag med de flinke advokatene som yter denne rettshjelpen.
Den
siste tiden har realiteten imidlertid vært at rettshjelpsordningen beskjæres på
budsjettets alter med sviktende begrunnelser, og at den offentlige salærsatsen
holdes så lav at flere og flere kompetente advokater nå ikke lenger påtar seg
rettshjelp-oppdrag.
Samlet gir dette stor grunn til bekymring for dem som er
opptatt av reell rettssikkerhet også for de sårbare blant oss.