– Som landets største advokatfirma kjemper vi om å rekruttere de aller flinkeste studentene, sier William Westerveld Jensen i Wikborg Rein.

Når viktige målgrupper på Instagram

Wikborg Rein håper humoristiske Instagram-poster om fagfeltene firmaet jobber med, skal tiltrekke seg de aller dyktigste og mest interesserte studentene.

Publisert Sist oppdatert
Skjermdump fra Wikborg Reins Instagram-konto.

William Westerveld Jensen har siden i fjor sommer vært prosjektleder i Wikborg Rein med ansvar for eksternkommunikasjon. Han publiserer innhold på firmaets LinkedIn-konto, og har overordnet ansvar for alle Wikborg Reins sosiale medier.

– Vi har sett flere eksempler på at advokaters egen LinkedIn-aktivitet kan være direkte salgsutløsende, sier Jensen.

Mer uformelt på Insta

I fjor sommer startet firmaet en konto på Instagram, som i skrivende stund nærmer seg tusen følgere. Primærmålgruppen der er studenter.

– Der snakker vi gjerne til en annen generasjon enn det vi gjør på LinkedIn, hvor vi i større grad når ut til klienter og potensielle klienter. Instagram er en fin kanal for å nå en viktig målgruppe, studentene, fordi vi kan vi vise frem advokathverdagen fra en litt mer uformell side.

Jensen understreker at Wikborg Rein opplever suksess ved å tilby et innblikk i advokathverdagen og sakene advokatene jobber med.

Ettersom firmaet er det eneste norske firmaet med kontorer flere steder i verden og nylig ble belønnet med Advokatforeningens talentpris for sin digitale satsning – er firmaets internasjonale tilstedeværelse og arbeid med teknologi og digitalisering områder de satser ekstra på.

Skjermdump fra Wikborg Reins Instagram-konto.

– Vi ønsker også å bruke sosiale medier til å fortelle studentene hvilke typer egenskaper og interesser som blir viktig i vår rekruttering fremover. Her er interesse for det digitale og å jobbe på tvers av landegrenser viktig for oss.

Mye fag

Eksempelvis kan en LinkedIn-post om beaching eller vindkraft bli til en åtte bilder lang historie i Instagram story.

– Vi prøver å fortelle hva saken handler om på en lettfattet og relevant måte. Da gir du faktisk konkret innsikt i hva advokatene jobber med, og ikke bare bilder av advokater med teksten «Jeg jobber med XXX», påpeker Jensen.

– Vi prøver å være bevisste på at de aller flinkeste studentene kanskje er mer opptatt av fag enn gjennomsnittet. Vi ønsker å ta disse studentene på alvor ved å vise hvilke fagområder og saker vi jobber med.

Dyrker profilene

Bilder av advokater studentene kjenner til, fungerer ifølge Jensen svært godt på Instagram.

– Gjenkjennelsesfaktoren er viktig. Advokatbransjen er ganske liten, og et bilde av for eksempel Ola Nisja kan fort gå tre ganger bedre enn en profesjonelt laget video, sier Jensen, og kommer med et annet tips: Man bør også ta seg tid til å skaffe et nytt bilde av advokater som skriver kronikker.

– Dette gir deg masse tilbake når du skal promotere en kronikk du har hatt på trykk, og det opprinnelig er blitt brukt et illustrasjonsbilde, sier Jensen.

Slik lykkes du med Instagram

· Sørg for at kontoen driver seg selv, får inn bidrag fra flere advokater, og ikke blir for personavhengig. De færreste firmaer har nok ressurser til at én person kan drive med sosiale medier på fulltid.

· Ikke vær for selvhøytidelige!

· Ta studentene på alvor – tør å være faglig hvis man ønsker tiltrekke seg de flinkeste studentene.

· Velg ut noen sosiale medier-kanaler – og gjør de kanalene bra!

· Facebook-annonser kan være effektive for å nå en målgruppe som ikke følger deg allerede.

(Kilde: William Westerveld Jensen, ansvarlig for sosiale medier i Wikborg Rein)

Powered by Labrador CMS