Gert Johan Kjelby er professor i rettsvitenskap ved Universitetet i Stavanger.
Foto: UiS / Morten Berentsen / Silje Katrine Robinson
SKYGGEADVOKATER I STREIK
- Nye saker vil ikke uten videre stoppe opp
- Hvis oppnevning av advokat viser seg helt umulig, kan det neppe ha vært lovgivers mening at retten ikke skal kunne behandle og avgjøre begjæringer om skjulte etterforskningsmetoder, sier jussprofessor Gert Johan Kjelby.
Skyggeadvokatene er halvveis inn sin første uke med streik for økt rettshjelpssats. Det betyr at domstolene har fått en utfordring med behandling av begjæringer om skjulte etterforskningsmetoder fra politiet, PST og Etterretningstjenesten (E-tjenesten).
Gert Johan Kjelby er professor ved Universitetet i Stavanger, og forsker på strafferett, straffeprosess, påtalerett og politirett.
Han mener det ikke kan gis et helt generelt svar på hvorvidt domstolene kan behandle disse begjæringene uten en advokat.
- Skyggeadvokater
benyttes som et element i domstolenes kontroll med nokså forskjellig
type inngrep, både utenfor straffesaksbehandling, eksempelvis E-tjenesten, PST og i visse
utlendingssaker, og som bevissikring av påtalemyndigheten under etterforsking, forklarer Kjelby - som også har bakgrunn som både politijurist og statsadvokat.
- I saker etter e-tjenesteloven § 8-5 «kan» retten unnlate å oppnevne advokat, dersom
retten anser det for «ubetenkelig». Dette er en nokså snever unntaksregel.
Straffeprosessloven § 100a, som stort sett gjelder de øvrige sakstypene, er
derimot en «skal»-regel. Retten plikter altså å oppnevne advokat, med mindre
unntak kan tenkes på annet rettslig grunnlag.
Du kan lese flere saker om streiken HER!
- Avveiningene her er vanskelige
Lovgiver har ikke hatt
advokat-streik i tankene ved utforming av disse reglene, fortsetter Kjelby.
- Hvis oppnevning viser
seg helt umulig, kan det neppe ha vært lovgivers mening at retten
ikke skal kunne behandle og avgjøre slike begjæringer. Det er
domstolskontrollen ved skjulte inngrep i person- og privatlivsvern, som er det
vesentligste i et rettsikkerhetsperspektiv, sier han.
Det er først og fremst retten som
skal sørge for lovlighetskontroll og plikt til å sikre et forsvarlig
avgjørelsesgrunnlag.
- Det kan gjøres også uten en skyggeadvokat, men avveiningene her er vanskelige. Bruk av særskilt advokat som et element i
domstolskontrollen, er et bevisst lovgivervalg og viktig av hensyn til
rettsikkerhetsgarantier for den som rammes som følger av EMK. Advokaten
sikrer et minimum av partsprosess og kontradiktorisk behandling, sier Kjelby.
Særlig
viktig er at advokaten er den eneste som kan anke avgjørelser på
vegne av den som blir utsatt for skjulte etterforskningsmetoder.
- Manglende oppnevnelse er en saksbehandlingsfeil,
men i forarbeidene er det likevel lagt til grunn at det ikke er en ubetinget
opphevelsesgrunn ved en senere anke over dom. At det ikke har vært mulig for
retten å oppnevne advokat, gjør heller ikke at opplysninger som er innhentet,
uten videre må avskjæres som ulovlig ervervede bevis.
- Nye saker vil ikke uten videre «stoppe opp»
Nødrettslige betraktninger og
offentlige myndigheters plikt til å avverge alvorlig straffbare handlinger mot
liv og helse, kan nok gi grunnlag for å tilsidesette enkelte prosessuelle
regler.
- I slike tilfeller kan i hvert fall ikke retten avvise saken eller
unnlate å ta stilling til en begjæring, kun fordi det ikke finnes en advokat
som er villig til å oppnevnes, sier Kjelby.
- Nye saker vil ikke uten videre
«stoppe opp». Påtalemyndigheten og PST kan selv beslutte visse skjulte
metoder, blant annet når det er «stor fare for at etterforskingen vil lide» ved å
måtte be om retten avgjørelse. Men slike ordrer må innen kort tid sendes til
retten for etterfølgende godkjenning. Først da skal en særskilt advokat
oppnevnes.
Hva er en skyggeadvokat?
Også kalt «nasjonal samfunnsadvokat».
Dette er hemmelige og sikkerhetsklarerte advokater som er rettslig oppnevnt for å ivareta rettssikkerheten til de som utsettes for skjult etterforskning fra politiet, PST og Etterretningstjenesten.
Den skjulte etterforskningen kan innebære tvangsmiddelbruk for eksempel i form av kommunikasjonskontroll, teknisk sporing og overvåkning.
De skjulte tvangsmidlene kan rettes mot mistenkte personer i alt fra terroretterforskning til saker om organisert kriminalitet, nettovergrep og narkotikalovbrudd.
Bruken av skyggeadvokater er regulert i straffeprosessloven § 100 a, etterretningstjenesteloven § 8-5 og politiloven § 17 d.