Det er
tidlig fredag morgen i slutten av januar. Utenfor nabolagspuben Shamrock på
Grünerløkka dukker det opp noen militærgrønne biler. Alle bilene har
individuelle navn, er nummererte og er dekorert med logoen til Ukrainian
Freedom Convoys (UFC).
Folk som
passerer på vei til jobb eller skole kikker på bilene, noen lurer på ha dette
handler om. Den 17. UFC-konvoien skal i løpet av noen minutter setter kursen
for Ukraina.
Annonse
Alt dette
har bakgrunn i at én mann følte et behov for å gjøre noe ekstra da Russland
startet fullskala-invasjonen av Ukraina i februar 2022.
André Kjernsli er fotojournalist og droneoperatør, og arbeider som frilanser. Her på det hemmelige droneakademiet i Ukraina.Foto: Privat
– Det var
noe grunnleggende urettferdig med den russiske invasjonen som jeg reagerte på,
sier Ole Kvåle, mannen bak UFC.
Kvåle er
daglig leder i Advokatfirmaet Punktum i Oslo, et lite firma som er spesialisert
i entreprise, offentlige anskaffelser og kontraktsrett.
På Facebook
ba den ukrainske ambassadøren i Norge om hjelp. Kvåle meldte seg raskt til
tjeneste som sjåfør.
– På det
tidspunktet var jeg tydelig på at jeg kunne kjøre til den ukrainske grensen,
men ikke en meter lenger, sier Kvåle.
Stiftet
forening
Et par uker
senere dro han på sitt første oppdrag. Tilbake i Norge inviterte han venner og
bekjente til å donere penger, og like etter la han i vei på en ny tur til
Ukraina. Pengene brukte han til innkjøp av medisiner og førstehjelpsutstyr i
Polen.
– Da var
gnisten tent i meg, jeg visste at jeg bare måtte fortsette.
Sjåfører og støtteapparat samlet før avreise fra Grünerløkka i Oslo.Foto: André Kjernsli
Kvåle fikk
flere hjelpere med på laget, og innså at innsatsen måtte organiseres bedre. I
september 2023 ble foreningen Ukrainian Freedom Convoys Norway (UFC) formelt
stiftet.
Foreningen
samler inn penger til å kjøpe kjøretøy og annet materiell som leveres til den
ukrainske hæren.
Kvåle
fortelle om et enormt engasjement av folk som vil hjelpe til, enten det er
økonomisk eller på andre måter.
–
Engasjementet har ikke avtatt, snarere tvert imot, sier han.
På
Grünerløkka har konvoileder Kvåle forsikret seg om at alle biler og sjåfører er
på plass, og vi kan sette kursen mot Ukraina. Noen av sjåførene har vært med
før, for andre er dette første turen. Selv er jeg med som sjåfør for andre
gang.
Kolonnen på
tolv biler kjører østover i et kraftig regnvær.
Kjøper SUV’er
på Finn
– Mange
synes det er skummelt å tenke på å reise inn i et land i krig, men vi pleier å
si at det er bilturen på 2200 kilometer som i praksis er det farligste, sier
Kvåle.
En stans i konvoien før grensepassering mellom Polen og Ukraina.Foto: André Kjernsli
Han
understreker at UFC ikke har vært involvert i alvorlige hendelser på de 17
konvoiene som hittil er gjennomført, og at alle bilene er kommet frem.
– Et fåtall
av bilene har fått tekniske problemer underveis. Rekorden er vel en bil som
knakk sammen på Siggerud, smiler han.
Det er
dieseldrevne SUV´er med firehjulstrekk som er av interesse for UFC. Dette er
ifølge Kvåle en biltype som soldatene aldri kan få nok av, og som er mangelvare
i Ukraina. Bilene er i snitt tjue år gamle og har gått fra 300.000 til 500.000
kilometer.
To
sjåfører i hver bil
Jeg kjører
sammen med min makker Øystein Klingenberg Hansen. Vi møttes første gang da vi
begge deltok på en tilsvarende tur i mai i fjor. Bilen vi kjører har Øystein
finansiert, og den er døpt Ingrid, oppkalt etter en av hans to døtre.
Hver bil har
to sjåfører, både av hensyn til sikkerheten, og for at vi skal slippe å ta
pauser underveis. Bilene må rulle for at vi skal holde tidsplanen.
Vi når
havnebyen Karlskrona sydøst i Sverige i god tid før fergen til Polen går. Vel
om bord spiser vi middag og signerer norske flagg. Alle UFC-bilene leveres med
et flagg signert av de som deltok i konvoien, noe de ukrainske soldatene setter
pris på.
Verktøybil
med i følget
Etter en
røff fergetur med mye sjø er vi lørdag morgen fremme i havnebyen Gdynia. Derfra
skal vi kjøre 920 kilometer til en liten polsk by ved den ukrainske
grensen.
Ei lita jente har fått pappa hjem på perm fra krigen.Foto: André Kjernsli
Deltagerne i
konvoien kjører i selvvalgt tempo, og i en app deler vi posisjon mellom oss.
Bakerst kjører en bil med litt verktøy, i tilfelle uhellet er ute.
– UFC har en
regel som sier at dersom bilen ikke er på veien igjen i løpet av en halvtime,
er det bare å legge nøkkelen på et av hjulene og hoppe inn i en annen UFC-bil,
forklarer Kvåle.
Været er
heldigvis på vår side, og veiene i Polen holder høy standard.
Ting tar
tid
Tidlig
søndag morgen kjører vi samlet til den ukrainske grensen. Passeringen gjennom
tollen kan være en tålmodighetsprøve. Spesielt på den polske siden av grensen
går det sakte.
Til tross
for at alle papirer er i orden, må vi tilbringe fem stive timer sammen med det
polske grensepolitiet.
– Det ville
være løgn å si at de polske grensevaktene spiller på lag med oss, sier Kvåle.
På ukrainsk
side går det derimot raskere. De har for lengst forstått hva UFC driver med, og
setter pris på aktiviteten. Kvåle har opplevd å få servert kaffe og kaker på
den ukrainske grensen, og for et par turer siden kom et ukrainsk barnekor og
sang for sjåførene.
Ferske
kors på kirkegårdene
Over syv
timer etter at vi ankommer grensen er vi endelig på vei innover i Ukraina.
Tusentalls ukrainske og russiske soldater har dødd i krigen i Ukraina. Her et minnesmerke med bilder av drepte eller savnede ukrainske soldater.Foto: André Kjernsli
Det er ikke
slik at vi ser utbombede hus overalt. I de små tettstedene vi kjører gjennom
går livet tilsynelatende sin vante gang. Men det vi legger merke til, er de
mange nye korsene på kirkegårdene vi passerer. Det skal ikke mye fantasi til
for å forstå at dette er soldater som har ofret livet i kampen mot russerne.
Vi stopper
minst mulig, så dialogen med lokalbefolkningen er minimal. Noen steder får vi
en tommel opp fra sivile ukrainere som forstår hvilket ærend vi er ute i.
Bare noen få
mil inn i Ukraina bryter en av bilene i konvoien sammen. I løpet av noen
minutter er fem-seks andre UFC-biler på plass. Det er clutchen som er ødelagt,
og det blir raskt bestemt at vi må forlate den.
Bygges om
til ambulanser
Første
stoppested er storbyen Lviv, under ti mil fra grensen. Her leverer vi fra oss
et par biler som skal bygges om til ambulanser, og tar med oss en ferdig
ambulanse som skal videre til Kyiv.
– Ambulanseprosjektet
er relativt nytt, og spiller en stor rolle i evakueringen av sårede soldater
ved fronten. Ukrainerne er veldig glade for at vi leverer disse bilene, de har
garantert bidratt til å redde liv, forteller Kvåle.
En av
medic-soldatene viser stolt hvordan en ferdig UFC-ambulanse ser ut innvendig
etter at alt førstehjelpsutstyret er blitt ettermontert i Lviv.
Brennevin
og granathylser
Det
utveksles også flagg og gaver. Denne gangen fikk vi et par flasker ukrainsk
vodka. Ofte er gavene militæreffekter som granathylser eller lignende.
– Vi lodder
ut mesteparten av dette hjemme i Norge for å skaffe inntekter til nye biler,
forklarer Kvåle.
Ole Kvåle mottar gaver fra ukrainerne som auksjoneres ut i Norge for å skaffe penger til flere biler.Foto: André Kjernsli
For noen av
de norske sjåførene stopper reisen her, men for resten går turen videre til
Kyiv. For oss andre gjenstår det drøyt seksti mil til Kyiv. Vi må komme oss til
hotellet før portforbudet inntrer ved midnatt.
Veien mot
Kyiv er ikke så preget av krigen som man kanskje skulle tro. Her og der kjører
vi gjennom militære sjekkposter, men bare et par av dem er bemannet. Og vi blir
ikke stoppet. Inne i Ukraina kjører vi ikke samlet i konvoi, dette for å unngå
å tiltrekke oss oppmerksomhet.
En soldat konvoien møtte på veien.Foto: André Kjernsli
– En gruppe militærgrønne
kjøretøy kan vekke uønsket oppmerksomhet, og selv om sjansen er liten for at
noe skal skje, er dette et av sikkerhetstiltakene vi praktiserer, sier Kvåle.
Kampen
mot klokka
Vi ankommer hotellet
sentralt i Kyiv under en time før portforbudet trer i kraft. Byen med sine fire
millioner innbyggere er unormalt stille.
På natten blir
vi vekket av kraftige luftvernssirener, en uhyggelig påminnelse om at vi er i
et land i krig. Russiske droner og raketter er på vei mot hovedstaden. Etter
noen minutter blir det stille. Så hører vi lyden av drønn langt unna fra det
ukrainske luftvernet som forhåpentligvis skyter ned det som kommer fra
Russland. Så blir det helt stille igjen.
Mandag
morgen møtes vi utenfor hotellet. Avtalen med soldatene er at de skal komme inn
fra fronten og hente bilene før lunsj.
UFC har
kontakt med faste militærenheter som vet hvilke soldater som trenger biler, og
fordeler bilene etter behov. Etter bare noen minutter dukker de første
soldatene opp. Noen er unge, andre eldre. Felles for dem alle er at de hadde
sivile jobber før russerne invaderte.
Soldater på vei mot fronten etter å ha mottatt en bil fra Norge.Foto: André Kjernsli
«Jeg er
lærer. Jeg jobber med IT. Jeg studerte da krigen brøt ut»
Alle har
fått livene sine snudd på hodet.
En gammel
kjenning
Plutselig
svinger en bil noen av oss drar kjensel på inn foran hotellet, bil #88 HERO.
– Husker du
at den var med nedover i mai i fjor, sier jeg til Øystein, som nikker.
Ut hopper to
soldater som snakker svært godt engelsk. Forklaringen er de begge er fra
Canada, og at de har vervet seg som fremmedsoldater på ukrainsk side. De smiler
og er i godt humør, men vil ikke la seg avbilde. De færreste ønsker det, og
spesielt ikke fremmedkrigerne. Ryktene vil ha det til at å ta livet av en
fremmedkriger står ekstra høyt i kurs hos de russiske soldatene.
Sterke
møter
Møtene med
de ukrainske soldatene gjør inntrykk. Mange av oss har barn på samme alder som
noen av soldatene vi møter. Vi spør om de har tid til å ta en matbit med oss,
men de takker høflig nei.
– De svaret
alltid det samme, sier Kvåle.
Blomster, flagg og bilder av falne soldater.Foto: André Kjernsli
«Vi har ikke
tid, vi har ingen tid å miste.»
Så etter
noen minutters samtale, håndtrykk og gode klemmer hopper soldatene inn bilene
og reiser. De er borte like fort som de kom, og nok en UFC-konvoi er
gjennomført til punkt og prikke.
Hemmelig
droneakademi
På kvelden
deltar vi på en fellesmiddag med lokale frivillige. Neste dag besøker vi et hemmelig
droneakademi. Droner spiller som de fleste vet en viktig rolle i denne krigen, både
som angrepsvåpen og til overvåking.
Vel fremme
for vi vite at droneakademiet driver med både opplæring og produksjon av
droner. Fordi russerne har rettet mange angrep mot Kyiv i det siste, kan vi
ikke bli med ut i felten, men vi får fly dronesimulator, og prøve opp på montering
av droner.
Hjemreisen
går med tog fra Kyiv.
Tapsprosjekt
Noen dager senere
møtes Ole Kvåle og jeg i Oslo. Han understreker at UFC ikke er en geskjeft som
han eller andre tjener penger på. Om noe, så har advokatpraksisen vært
skadelidende økonomisk, og han har ikke peiling på hvor mange timer han har
brukt på UFC.
– Men skal
man oppnå noe må man ofre noe, sier han.
Samtidig er
han opptatt av å ikke ta æren selv.
I januar leverte Advokatfirmaet Punktum en bil til de ukrainske soldatene.Foto: André Kjernsli
- Mange mennesker
gjør en innsats i UFC. Noen kjøper inn biler på Finn.no, andre henter dem og
kjører dem til Oslo. Her har vi et eget team som maler og merker bilene. Og så
er det selvfølgelig sjåførene.
Sistnevnte
får bare dekket kostnadene til diesel og ferge mellom Sverige og Polen. Hotell,
mat og hjemreise må dekkes av egen lomme.
– Til nå har
over to hundre personer deltatt i konvoiene, og flere har vært av gårde mange
ganger, fortelle Kvåle.
Bilene UFC
leverer til Ukraina blir brukt til alt fra evakuering av skadde soldater til
transport av mat og ammunisjon.
– Jeg
kjenner en ukrainsk droneoperatør som over tid bodde i bilen, helt ute langs
fronten. Bilene har stort bruksområde for soldatene, sier Kvåle.
Samlet
inn 12 millioner kroner
UFC er helt
avhengige av donasjoner, og får ikke en krone fra myndighetene. Foreningen har
snart fire tusen medlemmer på Facebook, i tillegg er UFC aktive på andre
sosiale medier. Det arrangeres
UFC-samlinger og auksjoner for å forhindre at pengestrømmen stopper opp. Til nå
har UFC samlet inn tolv millioner kroner, ifølge Kvåle.
– Jeg er imponert
over givergleden hos folk, jeg skulle ønske norske myndigheter kunne vise den
samme økonomiske handlekraften, sier han.
En mulig
våpenhvile eller fredsavtale mellom Ukraina og Russland er nærmest daglig et
tema i mediene. Det eneste som er sikkert er at alt er usikkert.
– I
mellomtiden fortsetter vi i UFC å levere biler og utstyr til de ukrainske
soldatene som hver dag kjemper for sin frihet. Det er mange i Norge som heier
på Ukraina, sier han.
For som
Kvåle ofte skriver i sine mange innlegg på Facebook i sin kamp for å skaffe
penger til flere biler; «action speak louder than words».
UFC-sjåfører møte ukrainske soldater og andre frivillige i Lviv helt vest i Ukraina.Foto: André Kjernsli
I byen Rivne passerte konvoien et torg der byens drepte ble minnet. på store plakater.Foto: André Kjernsli
Sjåfør Øystein Klingenberg Hansen på grensen mellom Polen og Ukraina.Foto: André Kjernsli