En kvinne ble funnet død og en mann ble funnet hardt skadd i en bil i nærheten av sykehuset i Elverum.Foto: Terje Bendiksby; NTB
Ti brudd på besøks- og kontaktforbudet: - Et varslet drap
- Jeg kan ikke forstå annet enn at Oslo politidistrikt må etterforskes av Spesialenheten for politisaker, skriver jurist Erik Nadheim om drapet på en tretti år gammel kvinne i Elverum.
Natt til 2. januar ble en 30 år gammel kvinne
funnet skutt og drept i en parkert bil i Elverum. I bilen var også en 32 år
gammel skuddskadet mann. Han fikk status som siktet. Noen timer senere døde mannen
av skadene.
Bistandsadvokaten til kvinnens pårørende har uttalt seg sterkt
kritisk til politiets manglende innsats forut for drapet. De pårørende mener at
det som skjedde var et varslet drap.
Annonse
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Jeg kjenner ikke denne saken ut over det som
er fremkommet i mediene. Etter min vurdering av sakens uomtvistede faktum har
politiet uforståelige tjenesteforsømmelser.
Ifølge kvinnens pårørende hadde det
aldri vært noe forhold mellom partene, men de omtaler en kortvarig «relasjon».
Kontakten var åpenbart så ubehagelig for kvinnen at mannen i april 2023 ble
ilagt kontakt- og besøksforbud. Dette respekterte han ikke og fikk et forelegg
i juni for tre vilkårsbrudd.
Fikk ikke voldsalarm
Mannen fortsatte å bryte vilkårene. Han ble derfor
varetektsfengsler for fire uker i begynnelsen av august. Da fengslingskjennelsen
utløp, ønsket påtalemyndigheten en forlengelse. Oslo tingrett mente at det
ville være et uforholdsmessig inngrep mot mannen, sett hen til lovbruddenes
mindre alvorlige karakter. Lagmannsretten var enig i vurderingen og mannen ble
løslatt.
I alt er det anmeldt ti brudd på besøks- og kontaktforbudet,
det siste i desember. Kvinnens pårørende beskriver at hun levde i en konstant
og eskalerende frykt. Hun ønsket derfor å bli utstyrt med voldsalarm og mannen
med omvendt voldsalarm.
Dette fikk hun ikke. Hvorfor er uklart. Men Oslo
politidistrikt har i etterkant av drapet opplyst at det pågikk etterforskning
for å kartlegge om vilkårene for omvendt voldsalarm var tilstede.
- Skjøv ansvaret videre
Hva etterforskningen besto av er ikke lett å se, fordi
politiet sa samtidig at det ikke var nødvendig med vitneavhør eller tekniske
undersøkelser fordi mannen hadde erkjent det aller meste han var anmeldt for.
Politiet skjøv ansvaret for egne forsømmelser videre ved å vise til at det var
domstolen som måtte beslutte bruk av omvendt voldsalarm. Omvendt voldsalarm
reguleres av straffeloven § 57.
Den elektroniske kontrollen innebærer at
domfelte må bære en fotlenke som avgir en alarm til politiet dersom vedkommende
beveger seg inn i en på forhånd definert forbudssone. Beskyttelsestiltaket
legger byrden på gjerningspersonen.
Men hvorfor politiet ikke utstyrte kvinnen med en vanlig
voldsalarm er umulig å forstå. Politiet har anført at de ikke vurderte det til
at mannen hadde «nødvendig voldspotensial». Dette til tross for at mannen allerede
i 2011 var ilagt besøksforbud overfor en annen, nærstående person og at han i 2017
fikk en dom for trusler og hensynsløs opptreden.
- Meget høyt konfliktnivå
Oslo tingrett forlenget 29. november 2023 besøksforbudet
med ett år. I kjennelsen heter det:
«Det er fortsatt meget høyt konfliktnivå
mellom partene, og det er slik retten ser det et klart behov for å beskytte
fornærmede med et slikt besøksforbud som begjært for å sikre hennes
interesser.»
Hvorfor begjærte ikke påtalemyndigheten bruk av omvendt voldsalarm
ved det tilfellet? Politiet unnskylder seg med at anmeldelsene i perioden april
til desember 2023 «har vært aktivt etterforsket» og at det foreløpig ikke var
konkludert.
Jeg kan ikke forstå annet enn at Oslo
politidistrikt må etterforskes av Spesialenheten for politisaker. Distriktets
forsikring om at behandlingen av denne saken skal evalueres internt med sikte
på å finne «læringspunkter» er åpenbart ikke tilstrekkelig.
Men manglende prioritering fra politiets side
er ikke overraskende. I årevis har skiftende regjeringer forsikret om at vold i
nære relasjoner har høyeste prioritet. Men i praktisk politikk har det fått små
konsekvenser.
- Omvendt voldsalarm tiltak i 2008
I Justisdepartementets handlingsplan mot vold i nære relasjoner
fra 2008 var ett tiltak (tiltak 10, s, 8.) å ta i bruk elektronisk merking av
voldsutøvere (omvendt voldsalarm) Målsettingen var å øke tryggheten for ofrene
og plassere ansvaret for volden hos utøveren. Tiltaket skulle gjennomføres
2008–2009, men det ble det ikke noe av.
I løpet av de siste årene er det
registrert over 25.000 anmeldelser om vold i nære relasjoner. Ordningen med
omvendt voldsalarm har kun vært brukt i 65 tilfeller, ifølge
Justisdepartementet. (Stortingsdebatt 24. mai 2022, sak 11, jf. Dokument 8:133
S (2021–2022) og Innst. 311 S (2021–2022). Årsaken til den lave bruken var etter departementets oppfatning at det
var behov for å lovendring.
Men det tok tid.
Både Partnerdrapsutvalget og Riksrevisjonen har påpekt
mangler ved politiets bruk av risikovurderingsverktøy og beskyttelsestiltak. (NOU
2020: 17 Varslede drap? – Partnerdrapsutvalgets utredning og Riksrevisjonens
undersøkelse av myndighetenes innsats mot vold i nære relasjoner. Dok 3:8 (2021–2022).)
Riksrevisjonen pekte særlig på at
oppfølgingen av brudd på besøksforbud var svak og at omvendt voldsalarm har
vært lite kjent og lite brukt i politidistriktene.
- Stortinget utålmodig
Stortinget ble i
økende grad utålmodig med den manglende handlekraften i Justisdepartementet. I
en debatt 24. mai 2022 sa stortingsrepresentant Andreas Unneland (SV): «Vi
etterspurte 2. februar i år når et lovforslag kommer til Stortinget. Da svarte
justisministeren at et lovforslag er på trappene. Det var et lovende svar.»
Justisminister Mehl (Sp) svarte: «Jeg vil komme når lovforslaget er klart, men
som representanten sa fra talerstolen i stad, er Stortinget utålmodig, og det
er også regjeringen. Så dette ønsker vi å gjøre så raskt som mulig.» (Stortingsdebatt
24. mai 2022, sak 11.)
Stortinget traff 30. mai 2022 et nytt vedtak hvor
regjeringen ble bedt om å «fremme forslag om innføring av en ordning med
elektronisk kontroll (såkalt omvendt voldsalarm) ved brudd på besøksforbud» (vedtak
583).
«Så raskt som mulig» ble 16. juni 2023. Da oversendte
Justisdepartementet en proposisjon til Stortinget med forslag til endringer i
straffeprosessloven, straffeloven og straffegjennomføringsloven. (Prop. 128 L
(2022–2023).
Forslaget legger til rette for økt bruk av omvendt voldsalarm og
bedre etterlevelse av besøksforbud og kontaktforbud. Stortinget vedtok
forslagene 7. desember 2023, og pekte samtidig på at det hadde tatt for lang
tid å få frem saken. (Innst. 89 L (2023-2024).
For kvinnen som ble skutt i
Elverum var det altfor sent.
- Krenket det menneskerettslige vernet?
Jeg mener at det også bør vurderes om Oslo politidistrikt
har krenket kvinnens menneskerettslige vern. Et eksempel fra norsk rettspraksis
i en liknende sak finnes i en høyesterettsdom fra 2013. (Rettstidende 2013 s.
588.)
En mann var i 1998 dømt for grov vold mot en kvinne han hadde hatt et
kortvarig forhold til. Etter soning av dommen brøt han ved en rekke anledninger
nedlagt besøks- og kontaktforbud. Han utsatte kvinnen for en langvarig truende
og skremmende forfølgelse, som hadde karakter av psykisk trakassering og
terrorisering. Som følge av forfølgelsen ble kvinnens livskvalitet vesentlig
forringet.
Høyesterett kom til at den norske staten ikke hadde oppfylt
sin plikt etter Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) til å sikre henne
mot forfølgelse fra gjerningsmannen.
Det ble lagt avgjørende vekt på at
politiets oppfølgning av de stadige bruddene på besøksforbudet var meget
mangelfull. Politiets manglende tiltak innebar klare brudd på EMK art. 8 (rett
til privat- og familieliv). Om det også ble rammet av art. 3 (forbud mot
tortur, umenneskelig eller nedverdigende behandling), ble holdt åpent i dommen.
Høyesterett pekte på at politiarbeid er krevende og
komplekst. Muligheten for å forutse utviklingen i en sak er begrenset, og
operative valg må skje innenfor rammen av fastsatte prioriteringer og
ressursmessige rammer.
Konvensjonen krever ikke det umulige eller
uforholdsmessige. Staten forventes ikke å avverge enhver fare for krenkelser
begått av private. Men det må reageres mot reell og umiddelbar risiko som
myndighetene er kjent med, eller burde være kjent med, med de tiltak som det ut
fra situasjonen er rimelig å forvente, skrev Høyesterett. (Dommen avsnitt 46.)
- Viss skjønnsmargin
Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) hadde i en rekke
avgjørelser understreket at det er nasjonale myndigheter som er nærmest til å
vurdere hva som er den beste måten å reagere på. Høyesterett viste til at det
derfor er en viss skjønnsmargin med hensyn til valg av virkemidler.
Det er ikke
er tale om å etterprøve myndighetens valg ut fra ideelle kriterier - spørsmålet
er om de tiltak som var iverksatt alt i alt var adekvate og forholdsmessige.
(Avsnitt 47.)
Det ble vist til at når det gjelder vold mot kvinner har EMD
spesielt fremhevet «the need for active State involvement in their protection».
På dette området har myndigheten altså en særlig oppfordring til både å treffe
tiltak og til å sørge for at disse gir reell beskyttelse, skrev Høyesterett. (Avsnitt
49.)
I dommen pekes det på at politiet og påtalemyndigheten hadde
gjort mye for å beskytte kvinnen. Men ut fra kunnskapen om gjerningsmannen,
hans handlingsmønster og intensitet, og om belastningen og risikoen for kvinnen
og hennes barn over meget lang tid, burde politiet og påtalemyndigheten fulgt
opp informasjonen om stadige brudd på besøksforbudet atskillig bedre.
Bruddene
burde fortløpende vært iretteført som selvstendige straffbare forhold. (Avsnitt
63.) Den krenkede kvinnen inngikk etter dommen et forlik med staten om
erstatning.
- Politikere løper fra ansvaret
Riksadvokaten mente etter dommen at dersom etterforsknings-
og påtalepraksis utføres i tråd med embetets retningslinjer fra 2008, vil det
være i overenstemmelse med de krav Høyesterett utledet av EMK. (Riksadvokaten rundskriv
3/2008)
Oslo politidistrikts manglende vilje og evne til å beskytte
kvinnen i saken fra Elverum er opprørende. Distriktets unnskyldninger og
bortforklaringer i ettertid er støtende. Og enkelte politikeres forsøk på å
skåre billige poenger i ettertid er skamfulle.
I Dagsnytt 18 5. januar
kritiserte justiskomiteens leder, Per Willy Amundsen (Frp), regjeringen for
ikke å ha gjort nok. Mens komitemedlem Hadia Tajik (Ap) skrøt av regjeringen
som i 2023 hadde lagt frem lovforslag. Det de ikke fortalte, var at i handlingsplanen
mot vold i nære relasjoner fra regjeringen Stoltenberg II var det lovet tiltak
for bruk av omvendt voldsalarm i løpet av 2009.
Og Amundsen unngikk behendig å
nevne at han selv, og hans syv partikolleger som justisministre i regjeringen
Solberg, unnlot å gjøre noe. Ofre for vold og trusler i nære relasjoner
fortjener noe helt annet og langt bedre enn politikere som løper fra ansvaret.
Oslo politidistrikt: - Vi gjør konkrete vurderinger
Advokatbladet har spurt Oslo politidistrikt om en kommentar til dette innlegget.
Dette er Oslo politidistrikts uttalelse:
«I tillegg til vår gjennomgang av saken, gjøres konkrete
vurderinger om oversendelse til Spesialenheten.»