Hva skal til for å få voldserstatning når det er inngått rettsforlik om erstatningskravet?
Under voldsoffererstatningsloven hadde et rettsforlik mellom den voldsutsatte og skadevolderen om erstatningskravet ingen betydning for hvilken erstatning den voldsutsatte fikk av staten. Dette er annerledes etter voldserstatningsloven. Et ferskt vedtak fra Statens sivilrettsforvaltning belyser noen sider ved rettstilstanden, skriver stipendiat Gjermund Aasbrenn.
GjermundAasbrennStipendiat ved UiT Norges arktiske universitet og ANSVARLIG FOR Advokatbladets fagsider
Under
voldsoffererstatningsloven hadde et rettsforlik mellom den voldsutsatte og
skadevolderen om erstatningskravet ingen betydning for hvilken erstatning den voldsutsatte
fikk av staten, jf. Prop. 238 L (2020–2021) side 114. I Erstatningsnemnda for
voldsofres vedtak 26. januar 2003 (ENV-2003-211) ble det uttrykt slik:
Annonse
«Nemnda er ikke bundet av […] forliket og må foreta en
selvstendig vurdering av vilkårene for voldsoffererstatning, herunder årsakssammenheng
og utmåling av erstatningen.»
Dette er
annerledes etter voldserstatningsloven.
Volderstatningsloven
skiller i §§ 6 og 7 mellom utbetaling av erstatning tilkjent ved dom og
utbetaling av erstatning som ikke er tilkjent ved dom.
Utbetaling av erstatning tilkjent ved dom
I det første
tilfellet har en voldsutsatt «som ved rettskraftig dom er tilkjent erstatning
for en handling nevnt i § 1, […] rett til å få erstatningen utbetalt av staten
dersom forholdet er anmeldt», jf. § 6 første ledd første punktum.
Unntaket er
fraværsdommer, jf. § 6 første ledd andre punktum. Dette er naturlig, ettersom saken
da ikke har vært undergitt noen realitetsprøving.
Gjermund Aasbrenn
Gjermund Aasbrenn er stipendiat ved UiT Norges arktiske universitet.
Han har vært førstekonsulent i Justisdepartementets lovavdeling, advokatfullmektig i Arntzen de Besche, dommerfullmektig og konstituert tingrettsdommer ved Sør-Trøndelag tingrett, utreder i Høyesterett og konstituert lagdommer ved Hålogaland lagmannsrett.
Aasbrenn er fagansvarlig for Advokatbladets fagsider Ju§nytt.
Det kreves
ikke noen søknad, men krav om utbetaling må være fremmet for Kontoret for
voldsoffererstatning innen seks måneder etter at dommen ble rettskraftig, jf. §
6 andre ledd.
Utbetaling av erstatning som ikke er tilkjent ved dom
I det andre
tilfellet – utbetaling av erstatning som ikke er tilkjent ved dom – kreves
derimot søknad. Lovgiver valgte å plassere rettsforlik i denne kategorien.
Dette
fremgår av voldserstatningsloven § 7 første ledd bokstav b, som fastsetter at
«[s]øknad om erstatning kan fremmes for Kontoret for voldsoffererstatning
dersom forholdet er anmeldt og […] det er […] inngått rettsforlik om
erstatningskravet».
Søknaden må
fremmes innen ett år etter at rettsforliket er rettskraftig, jf. § 7 andre
ledd første punktum.
Ferskt vedtak belyser noen sider ved rettstilstanden
Men hva ligger
egentlig i bestemmelsen i voldserstatningsloven § 7 første ledd bokstav b? Et ferskt
vedtak fra Statens sivilrettsforvaltning – vedtak 12. april 2024 (VEM-2024-997) – belyser noen sider ved rettstilstanden.
Bakgrunnen
for vedtaket var i korte trekk at tingretten hadde avsagt straffedom og dom for
sivile krav. Tiltalte ble domfelt for ett tilfelle av kroppsskade og ett
tilfelle av grov kroppskrenkelse og frifunnet for to tilfeller av kroppsskade
og tre tilfeller av grove trusler.
Han ble som
skadevolder holdt erstatningsansvarlig også for forholdene han ble
strafferettslig frifunnet for.
Erstatning
ble tilkjent for inntektstap og påførte utgifter, tingsskade, i tillegg til
oppreisningserstatning.
Tingretten
fant imidlertid – i motsetning til hva den rettsoppnevnte sakkyndige hadde
konkludert med – at vilkårene for ménerstatning ikke var oppfylt.
Den
voldsutsatte anket denne delen av avgjørelsen til lagmannsretten.
Rettsforlik i lagmannsretten
Mens saken
sto for lagmannsretten, inngikk partene rettsforlik. Rettsforliket innebar at skadevolderen
som fullt og endelig oppgjør for de sivile kravene skulle betale den
voldsutsatte til sammen 600.000 kroner.
Kontoret for
voldserstatning la rettsforliket til grunn, med unntak av posten for ménerstatning,
som i rettsforliket var tallfestet til 250.000 kroner, og med unntak av tingsskade,
10.000 kroner.
Begrunnelsen
for ikke å utbetale ménerstatning var at det ikke var ført tilstrekkelig bevis
for at den voldsutsatte var påført en «varig og betydelig skade av medisinsk art»,
jf. skadeserstatningsloven § 3-2 første punktum. Skadevolderen
var derfor «ikke […] ansvarlig etter alminnelig erstatningsrett».
For
tingsskade ble det vist til at dette ikke omfattes av voldserstatningsloven,
jf. § 4.
Den delen av
vedtaket som gjaldt ménerstatning ble påklaget til Statens
sivilrettsforvaltning.
Hadde
gått for langt i å overprøve rettsforliket
Statens
sivilrettsforvaltning ga uttrykk for at Kontoret for voldsoffererstatning hadde
gått for langt i å overprøve rettsforliket.
Ved
tolkningen av voldserstatningsloven § 7 første ledd bokstav b sto
lovforarbeidene sentralt. Tonen ble satt med denne gjengivelsen:
«Det fremgår av
voldserstatningslovens forarbeider, Prop. 238 L (2020–2021) side 151, at
rettsforlik i utgangspunktet skulle gi rett til erstatning på lik linje med
dom, slik at staten tilnærmet automatisk og umiddelbart etter at
rettsforliket var rettskraftig og betalingsfristen hadde gått ut skulle
utbetale erstatning til den voldsutsatte i tråd med rettsforliket og kreve
regress mot skadevolderen. Det ble særlig vist til prosessøkonomiske hensyn. En
slik regel harmonerer videre med lovgivers intensjon om en effektiv og
forutsigbar voldserstatningsordning. Når departementet etter høringsrunden gikk
bort fra forslaget om å utbetale erstatning i tråd med rettsforlik etter vol. §
6, og heller plassere disse under kategorien saker som skal behandles av KFV
etter vol. § 7, var dette begrunnet i behovet for å unngå klart uriktige
utbetalinger og misbruk av ordningen. Departementet understrekte imidlertid at
det burde unngås at KFV foretar en full vurdering av saken, da ‘en slik
flerinstansbehandling er ressurskrevende og forsinker utbetalingen’.»
Utgangspunktet:
Rettsforliket skal legges til grunn
Særmerknadene
i lovforarbeidene ga ytterligere veiledning, mente Statens
sivilrettsforvaltning:
«I merknadene til vol. § 7 gir departementene ytterligere
veiledning til innholdet i og omfanget av kontrollen som skal foretas for å
unngå klart uriktige utbetalinger og misbruk av ordningen. Utgangspunktet er at
rettsforliket skal legges til grunn, men med en overordnet kontroll for å
avdekke tilfeller der vilkårene for å få erstatning fra staten ikke er oppfylt.
Eksempel er tilfeller hvor det ikke er sannsynlig at handlingen har skjedd og
der et avtalt beløp klart overstiger det skadevolderen er ansvarlig for etter
alminnelige erstatningsregler. Forarbeidene understreker at målet ikke er å
sikre at ethvert forlik som det utbetales voldserstatning for er ‘hundre
prosent i tråd med alminnelig erstatningsrett’.»
Unntak
Med dette
som bakgrunn gikk Statens sivilrettsforvaltning over til den konkrete
vurderingen, og formulerte samtidig en norm for når utgangspunktet kan
fravikes:
«KFV synes å ha lagt avgjørende vekt på at skadevolder ble
frifunnet for kravet ved X tingretts behandling. Selv om det kan være
relevant å se hen til underinstansen vurderinger, anser SRF at underinstansens
konklusjon ikke alene kan gi grunnlag for en full vurdering av saken. Det
avgjørende må være om det er klare holdepunkter for at rettsforliket åpenbart
bryter med alminnelig erstatningsrett. En slik løsning vil etter SRFs syn
harmonere best med lovgivers intensjon om en effektiv og forutsigbar
voldserstatningsordning. I denne saken ble tingrettsdommen anket, og videre
opplysninger førte til et rettsforlik. Det anses ikke åpenbart at rettsforliket
ikke er i tråd med alminnelig erstatningsrett.»
Vedtaket kan
ikke leses slik at normen som ble formulert – klare holdepunkter for at
rettsforliket åpenbart bryter med alminnelig erstatningsrett – er ment å gjelde
generelt.
Et annet
sted i vedtaket er det nemlig understreket at normen er begrenset til «denne typen
vurderinger», noe som refererte seg «spørsmålet om varighetsvilkåret i skl. §
3-2 er oppfylt». Dette var «en juridisk og medisinsk vurdering som forutsetter
god innsikt i skadelidtes helseopplysninger og sakens faktum ellers».
Situasjonen
var den samme for «spørsmålet om det er holdepunkter for å overprøve en
sakkyndig vurdering som har konkludert med minst 15 % skaderelatert og varig
medisinsk invaliditet.»
Oppsummering
og vurdering
Oppsummert
er utgangspunktet at et rettsforlik mellom den voldsutsatte og skadevolderen om
erstatningskravet gir rett til voldserstatning fra staten så lenge søknad
fremmes innen fristen. Rettsforliket skal legges til grunn, men med en
overordnet kontroll for å avdekke tilfeller der vilkårene for å få erstatning
fra staten ikke er oppfylt.
Dreier det seg
om en juridisk og medisinsk vurdering som forutsetter god innsikt i skadelidtes
helseopplysninger og sakens faktum ellers, høynes imidlertid terskelen for
unntak.
Det kan
spørres om Statens sivilrettsforvaltnings formulering av normen for det
sistnevnte tilfellet – klare holdepunkter for at rettsforliket åpenbart bryter
med alminnelig erstatningsrett – går lenger enn det er grunnlag for.
Formuleringen
gjenfinnes ikke i lovforarbeidene.
I Prop. 238
L (2020–2021) på side 115 understreket dessuten Justisdepartementet at Kontoret for
voldsoffererstatning «kan foreta en justering av beløpet dersom det ikke er i
samsvar med det skadevolderen ville blitt ansvarlig for etter alminnelig
erstatningsrett», og at Kontoret for voldsoffererstatning «dersom de oppdager mindre
avvik fra alminnelig erstatningsrett, skal […] ha myndighet til å korrigere
disse.»
I særmerknadene
på side 152 uttrykkes det samme med litt andre ord:
«Kontoret for voldsoffererstatning har likevel også myndighet
til å foreta mindre justeringer av erstatningsbeløpet dersom de i sin kontroll
oppdager at beløpet avviker fra det skadevolderen er ansvarlig for etter
alminnelige erstatningsregler.»
Statens
sivilrettsforvaltning refererte ikke disse uttalelsene i sitt vedtak.
Fra et
praktisk ståsted er imidlertid dette neppe noe stort poeng. Terskelen for å
fravike utgangpunktet ligger uansett relativt høyt.
Dette har da
også gode grunner for seg, slik jeg ser det. Det legger til rette for flere
rettsforlik.
Det harmonerer
også godt med formålet om å gjøre voldserstatningsordningen enkel, forutsigbar,
rettferdig og mer effektiv enn den tidligere ordningen, se nærmere om dette i stjernenoten
i kommentarutgaven til
voldserstatningsloven i Karnov/Lovdata skrevet av Åsne Karlsen Bellika, Christer Holtet Dahlin,
Heid Iren Haugerud og Gunhild Sletmoen.
Større
erstatningsbeløp enn i rettsforliket?
Vedtaket fra
Statens sivilrettsforvaltning omhandler ikke spørsmålet om det er mulig å få et
større erstatningsbeløp enn i rettsforliket.
Under
voldsoffererstatningsloven var utgangspunktet at det ikke var mulig å få et
større erstatningsbeløp, se for eksempel Erstatningsnemnda for voldsofres
vedtak 12. januar 2012 (ENV-2011-2207):
«Nemnda anser at forliket som ble inngått mellom partene
anses som et endelig oppgjør i saken, og at søker derfor ikke kan tilkjennes
mer etter voldsoffererstatningsordningen enn det som ble avtalt i forliket. Det
vises til at voldsoffererstatningsordningen bygger på erstatningsrettslige
prinsipper, og at den er subsidiær i forhold til skadevolders ansvar og andre
dekningsadganger.»
Dette kan
for øvrig ses som et unntak fra det utgangspunktet som ble nevnt innledningsvis
om at et rettsforlik mellom den voldsutsatte og skadevolderen om
erstatningskravet ikke hadde noen betydning for erstatningsbeløpet.
Det kan være
delte meninger om begrunnelsen i Erstatningsnemnda for voldsofres vedtak 12.
januar 2012 var holdbar da, men den løser uansett ikke spørsmålet nå.
Det samme
gjelder ordlyden i voldserstatningsloven § 7 første ledd bokstav b, og heller
ikke lovforarbeidene gir noe klart svar slik jeg leser dem.
Det kan
tenkes argumenter både for og mot, og det kan tenkes ulike løsninger for
forskjellige typetilfeller, men dette er det ikke plass til å forfølge her.
Fra et
praktisk ståsted gjelder uansett en annen og kanskje vel så viktig begrensning,
nemlig beviskravet.
I Prop. 238
L (2020–2021) side 45 ga departementet uttrykk for at beviskravet for å få
erstatning fra staten bør følge beviskravet etter alminnelig erstatningsrett, og
at det normalt vil kreves klar sannsynlighetsovervekt. Det vil uansett kreves
minst sannsynlighetsovervekt.
I praksis
vil det nok være utfordrende å føre tilstrekkelig bevis for et større
erstatningsbeløp enn i rettsforliket.