Wiersholm-partnerne Elisabeth Lian Haugsdal og Håkon Cosma Størdal leder konferansen, og ser frem til gode diskusjoner.Foto: Wiersholm
Wiersholm lanserer konkurranserett-forum
- Det skal være en årlig møteplass for myndigheter og næringsliv hvor vi tar opp konkurranserettslige spørsmål av stor eller prinsipiell samfunnsmessig betydning, sier partner Håkon Cosma Størdal.
Hvilke rammer gir konkurranseretten for prissignalisering? Det var hovedtemaet for det første arrangementet i Wiersholm Competition Forum, et nystartet forum for konkurranserettsadvokater.
- Dette skal bli en årlig arena for alle som jobber med
konkurranserett, og er den første av sitt slag, sier partnerne Elisabeth Lian Haugsdal og Håkon Cosma Størdal, som ledet konferansen.
Annonse
Med utgangspunkt i et av de heteste temaene i offentligheten for
tiden – økende matvarepriser – var direktør Tina Søreide i Konkurransetilsynet til stede for å fortelle om tilsynets perspektiv på konkurranse og prissignalisering.
Tittelen på Søreiedes foredrag var «Konkurranse og ulovlig prissignalisering: Tilsynets perspektiv».
- Kan få til enighet gjennom mediene
På en konferanse i regi av Dagligvareleverandørenes forening i fjor høst, advarte Søreide dagligvarebransjen mot priskoordinering i mediene.
- Selv ikke når «alle» vet at prisene går opp, er det greit å kommunisere utad, sa Søreide, ifølge E24.
– Si at én kommer med en uttalelse som signaliserer høyere priser, og så følger andre på. Hvis flere kommuniserer prisøkninger kan de få til noe som ligner en enighet bare ved å kommentere gjennom mediene, sa hun.
– Vi påstår ikke at slik signalisering er kartellvirksomhet, men det er en mekanisme som dreier seg om å oppnå noe av det samme, utdypet hun.
Media som håndhevingsarena
På Wiersholms konkurranseforum var også partner Miguel de la Mano i RBB Economics til stede for å snakke om såkalt pre-play kommunikasjon.
RBB Economics er et uavhengig analyseselskap basert i London som utelukkende arbeider med konkurranserettslige spørsmål.
Også professor Erling Hjelmeng ved Institutt for privatrett ved UiO kom for å snakke om når kommunikasjon gjennom offentlige kanaler rammes av konkurransereglene.
Næringspolitisk direktør i Abelia, Nils-Ola Widme, ga perspektiver fra næringslivet og snakket om media som håndhevingsarena.
- Årlig møteplass
- Konkurranseretten er kompleks og har stor betydning for næringslivet, og vi så et behov for å etablere en arena for faglige diskusjoner og erfaringsutveksling, sier Håkon Cosma Størdal.
Han leder firmaets faggruppe for EU- og konkurranserett, og er rangert som en av landets flinkeste konkurranserettsadvokater i Finansavisens advokatundersøkelse. Frem til 2013 var han juridisk direktør i Finanstilsynet.
- Wiersholm Competition Forum skal være en årlig møteplass for myndigheter og næringsliv hvor vi tar opp konkurranserettslige spørsmål av stor eller prinsipiell samfunnsmessig betydning, sier han.
Flere faglige møteplasser
Wiersholm har lignende møteplasser på flere andre fagområder, som compliance, personvern, M&A og internprising, sier partner Elisabeth Lian Haugsdal.
Hun ble tatt opp som partner tidligere i år, og arbeider hovedsakelig med konkurranserett og EU/EØS-rett, og er kåret til det mest lovende talentet i årets advokatundersøkelse.
Målet er at det nystartede forumet blir den viktigste arenaen for faglige diskusjoner og nettverk innen konkurranserett, forteller hun.
- Prissignalisering er på agendaen til både politikere og tilsynsmyndigheter, og vi er veldig glad for å ha fått med oss dyktige foredragsholdere som kan belyse temaet fra ulike perspektiver, sier hun.