Leder og nestleder i Yngre advokater: Liv Minde, senioradvokat i Deloitte, og Lisa Eian, partner i Elden.Foto: Kari Hegstad
Her er verktøyene for å bygge robusthet og selvtillit som advokat
Hvordan ta gode valg og prestere godt under press og høy arbeidsbelastning? Hvilke metoder kan brukes for å øke mestringsfølelsen, og hvordan møter man egentlig andres hersketeknikker?
Dette var noen av problemstillingene som ble diskutert da
Yngre advokater inviterte til foredrag og panelsamtale på Litteraturhuset i Oslo
onsdag kveld.
For å gi noen verktøy til advokater om hvordan man kan bygge
robusthet og selvtillit, var gründer og mentaltrener Cecilie Ystenes Myhre
invitert for å dele sine beste tips og triks.
Annonse
Myhre har utdannelse innen psykologi og ledelse, og har tro
på å gjøre psykologi anvendbart for alle, fortalte hun.
– Selvtillit er et veldig bra forsvar mot press og negativt
stress, og det er en viktig mental muskel som alle kan trene opp. Men for å
kunne øve på det, er man selvsagt nødt til å vite hvordan, innledet hun.
På Myhres meny sto seks konkrete verktøy som kan bidra til å
øke mestringsfølelsen og selvtilliten i arbeidshverdagen som advokat.
1) Avdekk og minimer forstyrrelser
Verktøy: Avdekk hva som er dine primærforstyrrelser, og
jobb aktivt med å minimere dem.
– Selvtillit forbindes ofte med prestasjon, men det er
selvsagt ikke slik at man må jobbe mer for å prestere bedre. Den amerikanske
idrettspsykologen Tim Gallwey definerer prestasjon på følgende måte: Prestasjon
= potensial – forstyrrelser. Det vil si at du presterer når du får ut ditt potensial, og samtidig minimerer forstyrrelsene som står i veien for
deg.
– Det fordrer to ting: Det ene er at du er bevisst på hva
ditt potensial består av, og på hva som er styrkene dine. Det andre er at du
har et klart forhold til hvilke primære forstyrrelser som hindrer deg fra å komme
inn i denne flytsonen. Typiske forstyrrelser kan for eksempel være lite søvn, dårlig
work-life-balance eller for høye forventninger til seg selv.
– For å minimere disse forstyrrelsene, kan det være lurt å stille seg selv følgende spørsmål: 1) Hva er utenfor
min kontroll? 2) Hva kan jeg påvirke, men ikke kontrollere? 3) Hva har jeg
kontroll over? Erfaringsmessig er det langt mer man kan påvirke enn det man
tror.
2) Bli bevisst på egne verdier
Verktøy: Bli enig med deg selv om hva som er din
arbeidsfilosofi, hva du står for og hvilke verdier du handler etter.
– Dette er eksistensiell psykologi på sitt beste, og forskning
viser at det er en strategi som tar av masse press. Din arbeidsfilosofi skal
være en oppsummering av din erfaring, din personlighet, dine styrker og
verdier. Når du har en større klarhet i hvem du er og hvilke verdier som er
viktige for deg, så skapes et kompass for hvordan du skal angripe ting – og
særlig ting som er vanskelig.
– Et godt eksempel her er Geir Lippestad, som da han fikk
spørsmål om å være forsvarer for Anders Behring Breivik noterte sine tre
kjerneverdier på en post it-lapp. De ga ham svaret på hans «hvorfor», og på
slutten av arbeidsdagen evaluerte han sin egen innsats ut fra disse verdiene – i hans tilfelle «verdig», «rolig» og «ærlig».
– Når man vet «hvorfor», så blir man også mer effektiv både i
måloppnåelse og i grensesetting, man får mer motivasjon og dermed også mer
selvtillit.
3) Ikke legg selvtilliten i resultatene
Verktøy: Snevre inn antall resultatmål, og bryt dem ned
til prosessmål som faktisk er innenfor din kontroll.
– Ofte måles man på resultater, og da er det fort gjort å legge
selvtilliten sin i resultatene. Det kan være skummelt. Se for deg at du går inn
i et klientmøte: Hvis selvtilliten din avhenger av hva slags feedback du får
fra partner eller klient, så er dette en selvtillit det er lett å leke med. Hva
om de har en dårlig dag, er stresset eller lar være å smile?
– Det du må gjøre er derfor å være nådeløs god på å snevre
inn antall resultatmål du skal score på. Disse resultatmålene må brytes ned til
prosessmål, og det er her selvtilliten ligger. På denne måten brytes målet ned
til noe du faktisk har kontroll over selv, slik at selvtilliten din ikke er
betinget av andre.
4) Bli bevisst på indre dialog – tanker er ikke fakta
Verktøy: Rydd opp i den indre dialogen i hodet ditt og vær
bevisst på hvordan du snakker til deg selv.
– Avtal styremøter i eget hode der du diskuterer med deg
selv: «Hva ville jeg sagt til en kollega som tenkte på dette», «hva er det
verste som kan skje», «hva er sannsynlig» og «kan jeg be om hjelp». Da vil
mulighetsrommet for andre tanker åpnes, og volumet på de negative tankene
senkes. Husk også at tanker ikke er fakta!
– Noe annet som er lurt, er å planlegge et tidspunkt i løpet
av uka der du skal tenke på de sakene som bekymrer deg. Bestem deg for at «klokka
tre på fredag skal jeg tenke på ditt og datt i et kvarter». På denne måten
utsettes alle bekymringene til et bestemt tidspunkt, i stedet for at de kverner
i bakhodet til enhver tid.
5) Planlegg hvordan hviletiden brukes
Verktøy: Ha et aktivt forhold til hvordan du bruker
pausene dine.
– Innimellom, når «shit hits the fan», er det bare jobb, mat
og søvn man har tid til. Men slik kan det ikke alltid være. Ta deg tid til å
planlegge hvordan du bruker hviletiden din både når du har ett minutts pause, fem
minutter, ti minutter, en time og en helg.
– Husk også å bruke ressursen du har rett foran nesa di –
nemlig pusten.
6) Bestem hvem som skal få påvirke deg
Verktøy: Kartlegg hvilke støttefunksjoner du har, og bestem
deg for hvem som skal få lov til å påvirke nervesystemet ditt.
– Bli bevisst på hvilke støttefunksjoner du har i hverdagen
din både når det gjelder beslutningsstøtte, informasjonsstøtte, emosjonell
støtte og praktisk støtte.
– Tenk også gjennom hvem det er som skal få ha makt til å
påvirke deg. For eksempel kan du plukke ut noen personer i livet ditt som du velger
å ta innover deg kritikken fra. Samtidig må du ta til deg alle positive
tilbakemeldinger du får.