I samme bygg som Festiviteten ligger O'Learys Hamar ("O'Learys")Festiviteten
23-årsgrense ved utesteder fullt lovlig
Aldersgrense på 23 år på
lørdager innebærer ikke ulovlig diskriminering, ifølge en en enstemmig lagmannsrett. Retten mener at aldersgrensen har et
saklig og legitimt formål, og at den er forholdsmessig.
- Dette er en god og viktig dom. Diskrimineringsnemnda har over tid utviklet en for streng praksis, som i realiteten innebærer at utesteder ikke kan sette sine egne aldersgrenser, sier prosessfullmektig Trym
Bjørndal Portvik, til Advokatbladet.
Ansvarlig partner, Georg Abusdal Engebretsen i Wiersholm, mener dommen er god, og ikke desto mindre, viktig.
Annonse
Staten anket - og tapte
Sommeren 2017 vedtok Stortinget en helt ny likestillings- og diskrimineringslov. Her ble forbudet mot aldersdiskriminering utvidet til å gjelde alle samfunnsområder, utelivsbransjen inkludert.
Endringen førte til at Diskrimineringsnemnda fattet flere vedtak der det ble fastslått at å nekte gjester adgang fordi de ikke er gamle nok, innebærer ulovlig aldersdiskriminering. Festiviteten Bar & Scene i Hamar var ett av utestedene som ble felt som følge av sin praksis. Eierne gikk derfor til sak mot Staten for å få lov til å ha 23-års aldersgrense på utestedet.
I Oslo tingrett vant Festiviteten vant frem.
Diskrimineringsnemnda anket dommen fra tingretten til Borgarting. I dag ble det kjent at de ikke fikk medhold: 23-års grense er stadig lov.
Ingen diskriminering
Lagmannsretten har konkludert med at Festivitetens aldersgrense på 23 år på
lørdager ikke innebærer diskriminering.
Retten mener at en aldersgrense på 23 år på
Festiviteten på lørdager – som en del av et samlet og større konsept der man ønsker å
innrette virksomheten til Festiviteten disse kveldene mot en eldre kundekrets – har et
saklig og legitimt formål. Aldersgrensen er nødvendig for å nå formålet og utgjør ikke et
uforholdsmessig inngrep.
Følger lovens hovedregel
Etter lagmannsrettens syn følger det av likestillings- og diskrimineringslovens ordlyd og
system at aldersgrenser i utelivsbransjen følger lovens alminnelige hovedregel.
Aldersgrenser som ikke følger av lov eller forskrift er i utgangspunktet ulovlig, med
mindre forskjellsbehandlingen oppfyller vilkårene i § 9 - om lovlig forskjellsbehandling.
Det er ikke gitt noe særlig unntak
for aldersgrenser i utelivsbransjen, eller noen særlige føringer i forarbeidene om slike
aldersgrenser. Det er ikke grunnlag i loven eller forarbeidene for at aldersgrenser i
utelivsbransjen skal vurderes særlig strengt. Slike aldersgrenser må vurderes på vanlig
måte opp mot vilkårene i lovens § 9 første ledd, om lovlig forskjellsbehandling.
Tre spørsmål
Det forelå enighet om at aldersgrensen på 23 år som Festiviteten praktiserer på lørdager, utgjør
direkte forskjellsbehandling på grunn av alder, jf. likestillings- og diskrimineringsloven
§ 7.
Spørsmålet var dermed om forskjellsbehandlingen likevel var lovlig fordi den har et
saklig formål, er nødvendig for å oppnå formålet og ikke er uforholdsmessig inngripende
overfor den eller de som forskjellsbehandles, jf. § 9 første ledd. Det var Festiviteten som må
sannsynliggjøre at diskriminering ikke hadde funnet sted.
Diskrimineringsloven
Diskrimineringsloven § 6 oppstiller et generelt forbud mot å diskriminere.
I § 6 fjerde ledd defineres diskriminering slik:
Med diskriminering menes direkte eller indirekte forskjellsbehandling etter §§ 7 og 8, som ikke er lovlig etter §§ 9, 10 eller 11.
Direkte forskjellsbehandling er så definert i lovens § 7:
§ 7. Direkte forskjellsbehandling
Med direkte forskjellsbehandling menes at en person behandles dårligere enn andre blir, har blitt eller ville blitt behandlet i en tilsvarende situasjon, på grunn av forhold som nevnt i § 6 første ledd. Hva som utgjør lovlig forskjellsbehandling er regulert i § 9.
Denne bestemmelsens første ledd lyder:
§ 9. Lovlig forskjellsbehandling
Forskjellsbehandling er ikke i strid med forbudet i § 6 når den a. har et saklig formål b. er nødvendig for å oppnå formålet og c. ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles.
Saklig formål
Slik lagmannsretten så på saken, har aldersgrensen på 23 år på lørdager et formål som går
utover selve diskrimineringsgrunnlaget. Det er ikke tale om et isolert ønske om å ekskludere
personer under 23 år.
Formålet er å etablere en nattklubb for et eldre publikum, som en del
av et større konsept.
Lagmannsretten mener derfor at aldersgrensen på 23 år på lørdager i utgangspunktet har et saklig formål.
Samtidig er det tale om direkte forskjellsbehandling som ekskluderer en hel aldersgruppe
fra lokalene til Festiviteten på lørdager. Dette gjør at terskelen før forskjellsbehandlingen
er ulovlig, blir lavere.
Lagmannsretten mener imidlertid at dette særlig får betydning for
vurderingen av om aldersgrensen er nødvendig og forholdsmessig. Samlet sett var det likevel ikke tvil om at en aldersgrense på 23 år på Festiviteten på lørdager – som en del av et samlet og større konsept der man ønsker å innrette virksomheten til Festiviteten disse kveldene mot en eldre kundekrets og ivareta hensynet til et variert utelivstilbud – hadde og har et saklig formål.
Kan økonomiske hensyn trekkes inn?
Lagmannsretten vurderte dessuten hvorvidt vetkleggingen av økonomiske hensyn var relevante ved saklighetsvurderingen. Retten fant dette spørsmålet vanskelig.
Selv om det var Festiviteten som måtte sannsynliggjøre at vilkårene for lovlig
forskjellsbehandling er oppfylt, ble det lagt til grunn at det var gått for langt i å anførslene om å kreve at Festiviteten skulle dokumentere et utførlig faktisk og fremtidig økonomisk tap ved å fjerne aldersgrensen på 23 år på Festiviteten på
lørdager.
Beslutningen om å innføre aldersgrensen var klart basert på en kommersiell vurdering
om at det ville tjene virksomheten økonomisk, heter det av dommen. Hvorvidt økonomiske hensyn kan trekkes inn ved vurderingen, kan med andre ord besvares bekreftende.
Nødvendig for å oppnå formålet
Lagmannsretten mente videre at en aldersgrense på 23 år faktisk ivaretar formålet om ønsket
kundesammensetning. Aldersgrensen fremstår også som en enkel og effektiv måte å oppnå
formålet på.
Spørsmålet var om aldersgrensen er nødvendig, eller om mindre inngripende
tiltak enn en generell aldersgrense kunne vært tilstrekkelig.
Vurderingen ble gjort nokså kortfattet: Det ble lagt til grunn at det klart var i tråd med lovens system og formål slik Festiviteten hadde operert. Mindre inngripende tiltak var ikke anvendelige.
Forholdsmessighet?
Sakens parter
Dommere:
Lagmann Christian Lund
Lagdommer Harald Georg Venger
Ekstraordinær lagdommer Kari Johanne Bjørnøy
Ankende part: Staten
v/Diskrimineringsnemnda
Advokat Hanne Inger Bjurstrøm
Jahren
Ankemotpart: Festiviteten Bar & Scene
AS
Advokat Erlend Andreas Methi
v/advokatfullmektig Trym
Bjørndal Portvik
Det siste vilkåret som måtte oppfylles for at forskjellsbehandlingen skulle være lovlig, var at en
aldersgrense på 23 år ikke var uforholdsmessig inngripende
overfor de som forskjellsbehandles, i dette tilfellet aldersgruppen mellom 20 og 23 år.
Etter en mer eller mindre kortfattet vurdering, fant lagmannsretten det slik at det er saklig og legitimt å etablere et konsept der
man én dag i uken reserverer Festiviteten for en eldre målgruppe.
Retten fant, i dette
tilfellet, at interessene til de som forskjellsbehandles må vike, da aldersgrensen på 23 år på
lørdager ikke utgjør et uforholdsmessig inngrep overfor aldersgruppen under 23 år.
- Retten har nå fastslått at tidligere praksis bygger på feil rettsoppfatning. Dette er en viktig seier for vår klient og deres gjester, sier ansvarlig partner Georg Abusdal Engebretsen i Wiersholm.
Henvendelser Advokatbladet har foretatt seg, viser at flere norsk utesteder nå ønsker å øke eller opprettholde aldersgrensene etter avgjørelsen fra lagmannsretten, som opprettholder tingrettens dom.