Eivind Arntsens arbeidsrettsverktøy LawAI brukes allerede av mange store, offentlige brukere.
Sturlason AS Polyfoto
Forventer KI-gjennombrudd innen tre år
Advokat Eivind Arntsen - som har suksess med sitt egenutviklede KI-verktøy LawAI - har egentlig lyst til at 2025 skal være året kunstig intelligens for alvor slår rot i advokatbransjen.
– Men helt ærlig, tviler jeg. En stor andel av advokatene
ser ut til å ha en avventende holdning. Det meste av bruken hos de som har tatt
i bruk KI, ligger på et veldig grunnleggende nivå, sier Eivind Arntsen.
Begrepet KI som har gått fra å være et «buzzword» til
faktisk å bli en effektiv assistent for folk flest. Selv om antall
tilgjengelige løsninger begynner å bli mange og nødvendige reguleringer
begynner å komme på plass, befinner vi oss ennå i KI-historiens spede
begynnelse.
Når vil tech-revolusjonen treffe advokatene for fullt, og hvilken
fremtid har bransjen i vente?
– Jeg tror ikke det store
gjennombruddet kommer før om to, tre år. Samtidig mener jeg at de som griper
mulighetene som er der nå, kan begynne å høste gevinster umiddelbart, sier Arntsen.
Selv har han utforsket trioen teknologi, kunstig intelligens
og juss i en årrekke allerede. Ved siden av advokatvirksomheten i Kvale, er
Arntsen daglig leder i selskapet Juridisk ABC, som i fjor slapp det generative
KI-verktøyet LawAi.
Juridisk ABC var Norges første jus-podcast, og Arntsen står også bak podkasten Forhandlingsakademiet.
I dag brukes det blant annet av flere kommuner og helseforetak,
i tillegg til private virksomheter som Olav Thon Gruppen.
- Vil endre advokatrollen radikalt
Arntsen mener KI vil endre den tradisjonelle advokatrollen
fundamentalt.
– KI vil forandre både måten advokatene og kundene våre
opererer på. Dette vil nødvendigvis medføre endringer i hvilke oppgaver det er
hensiktsmessig at advokaten utfører. Det gjør også at både kravene til
advokatenes effektivitet og kvaliteten på arbeidet som leveres vil øke. Hvis
jeg som kunde kan få en juridisk vurdering av en sak fra KI på mindre enn ett
minutt, vil jeg stille ganske høye krav for å få et «kvalitetssikret» svar fra
en advokat.
For å unngå at teknologibruken går på bekostning av sentrale
prinsipper som konfidensialitet og uavhengighet, må man stille store krav til
teknologien, fortsetter Arntsen, og legger til at det utvilsomt bør komme egne
etiske retningslinjer for advokaters bruk av KI.
– Med den uroen man ser i verden, må man også være bevisst
på hvor i verden «skyen» dataene oppbevares i, er. Videre må man være helt
trygg på at løsningen man bruker ikke lærer av dataene man legger inn. Her er
det nok mange som ikke er bevisst på risikobildet. Med tanke på uavhengighet må
vi kjenne til farene for bias i KI-løsningen.