Wikborg Rein er et av få norske advokatfirmaer som har gjort
compliance til et satsingsområde. På tvers av firmaets kontorer, er det nærmere
seksti personer som arbeider med fagfeltet i større eller mindre grad.
Over
halvparten sitter i Oslo, mens resten er spredt mellom Bergen, London, Shanghai
og Singapore. I 2023 tronet firmaet øverst både hos Legal 500 og Chambers
Europe for compliance-arbeidet, som eneste norske advokatfirma.
Annonse
Nå utforsker Wikborg Rein nye måter å nå ut til kundemassen
på, hvor teknologi er en hovedingrediens. Dette har blant annet manifestert seg
i en rykende fersk app for krisehåndtering.
– I en krisesituasjon, eksempelvis ved uanmeldte besøk av
myndighetene, er det mange ting som skal skje på en gang. Det er ett
fellestrekk ved slike situasjoner. Da er det viktig å vite hva man skal gjøre
og i hvilken rekkefølge. Hensikten med appen er å gi en enkel, praktisk og lett
tilgjengelig starthjelp til klienter og andre som kanskje ikke har egne rutiner
på plass for håndtering av en krisesituasjon, forteller partner Tine E.
Vigmostad.
Førstehjelp i krisesituasjoner
Appen ble sluppet i midten av februar da Wikborg Rein
inviterte til den store sanksjons- og hvitvaskingsdagen. Rundt 500 deltakere
var påmeldt, og representanter fra blant annet norske, britiske, EUs og
amerikanske myndigheter holdt innlegg.
Det finnes ingen standardløsninger for kriser. Selv har teamet
håndtert små krisesituasjoner med én advokat som strategisk rådgiver og sparringspartner
for kunden, og større internasjonale kriser hvor femti Wikborg Rein-advokater fra
en rekke ulike jurisdiksjoner var involvert. Likevel har prosessene en del
fellestrekk, særlig når det kommer til uanmeldte myndighetsbesøk, og det er
nettopp disse som er utgangspunktet for appen.
– Den gir praktisk veiledning og noen generelle tips som
typisk er gjennomgripende for ulike typer krisesituasjoner. Blant annet
inneholder appen en trinnvis guide for hva man bør foreta seg umiddelbart etter
at en krise inntreffer og i de nærmeste timene. Selv om appen er en starthjelp
til virksomheter som ikke har en preventiv pakke etablert, kan den også brukes
til å bygge ut det preventive rammeverket før en krise inntreffer, utdyper
Vigmostad.
Compliance er et relativt ferskt fagområde som er stort og
komplekst, og hvor utviklingen skjer raskt. Derfor har det vært viktig for
Wikborg Rein å utvikle verktøy som gjør klientene i stand til å oppdatere seg
kjapt.
Det har blant annet resultert i sanctions alerts, hvor man blir
oppdatert på endringer av sanksjoner kort tid etter implementering, uansett om
det gjelder amerikanske regler, britiske regler eller EUs regelverk. To ganger
i året kommer også papirblekka «Compliance Update» hvor man kan lese lengre
fagartikler, eksempelvis om Kinas nye korrupsjonsregelverk.
Den siste tiden er det spesielt tre utviklingstrekk som har
preget fagfeltet: Regeleksplosjon, helhetlig tilnærming til compliance og økt
spesialisering.
– Mange forbinder compliance med de tradisjonelle underområdene,
slik som anti-korrupsjon, men samtidig er det en utvikling i regler som nå er
enorm i Europa. Bare det å forholde seg til hvordan man skal etterleve stadig
nye regler, er noe mange famler med, sier managing partner Geir Sviggum.
På samme tid skal man holde seg oppdatert og ha en helhetlig
tilnærming til compliance-arbeidet, fortsetter partner Kristin Nordland
Brattli.
– Det blir stadig viktigere. I tillegg til en
regeleksplosjon, er det også viktig å kunne nyttiggjøre seg av den informasjonen
man har til flere formål. Eksempelvis at informasjonen man samler inn for anti-hvitvaskingsformål
også kan være relevant for å avdekke eksportkontrollbrudd og sanksjonsbrudd, sier hun.
– Dette er komplekst, og det er et kontinuerlig arbeid. Særlig for store
rapporteringspliktige foretak som må håndtere enorme datamengder, og gjerne
hvor ansatte er spesialiserte innenfor enkelte compliance-områder. Hvordan man skal
omsette informasjonen på en god og helhetlig måte også innenfor andre områder,
er ofte en utfordring.
Manglende bevissthet
Det er litt av grunnen til at Wikborg Rein har valgt å satse
på en bred compliance-praksis, forteller partner Elisabeth Roscher.
– Klientene sitter jo vanligvis ikke med en
silo-problemstilling. De trenger et helhetlig blikk. Den tydeligste utviklingen
de siste årene, har vært forventningen om gode, helhetlige systemer og god
oversikt, samtidig som at man skal ha høy grad av dybdekunnskap og spesialisering
på enkeltområder, sier hun.
– Dette gjør også at det er en betraktelig fordel å være et
stort internasjonalt advokatfirma når man skal tilby compliance-rådgivning, hvor
man har spesialister på ulike områder.
Det var da Roscher kom inn i 2016 at Wikborg Rein valgte å
samle alle compliance-områdene under én felles paraply. Hun tror det er mange
selskaper som ikke er bevisste nok på hvor bredt compliance-feltet er.
– Vi ser en utvikling hvor soft law blir til hard law på
stadig flere områder. Parallelt får stadig flere myndigheter hjemmel til å
ilegge overtredelsesgebyr. Det å navigere i dette terrenget med det
administrative sporet på den ene siden, samtidig som det kanskje foregår en
politietterforskning på den andre, gjør at krisesituasjoner kan være veldig
krevende.
– Ikke bare en gimmick
Nå opplever Wikborg Rein en teknologibølge hvor klientmassen
er veldig nysgjerrig og hvor de fleste også har kommet langt i utforskningen av
digitale verktøy. Det gjør det enklere å tenke nytt, mener Geir Sviggum.
Tilbake i 2019 vant firmaet Advokatforeningens talentpris
for dets bruk av teknologi som verktøy i leveransen av sine tjenester.
– Appen og de øvrige digitale tjenestene innenfor compliance
er egentlig bare en brikke i denne utviklingen. Det er ikke en nysatsing på
feltet, men heller en annen måte å nå ut til kundemassen på, sier Sviggum og
forsikrer:
– Dette er ikke bare en gimmick. Vi har valgt å plassere
ganske mye som normalt ville vært et fakturerbart advokatråd inn i den appen
for å gi praktisk rådgivning ikke bare til våre klienter, men også til andre i
markedet som skulle ha behov for det.