Silje Emilienne Aanderud-Larsen.
Foto: Thea N. Dahl
Deloitte Advokatfirma har ansatt sin første teknologi-sjef
– Skal man lykkes i den teknologiske framtiden må man ha dedikerte ressurser med den rette tverrfaglige kompetansen, sier Silje Emilienne Aanderud-Larsen.
Silje Emilienne Aanderud-Larsen (38) er utdannet jurist,
spesialisert i klarspråk og formidling. I tillegg er hun utdannet innenfor
såkalt «data science», som inkluderer blant annet kunstig intelligens og
teknologi.
Nå har hun kommet inn i advokatbransjen som Deloitte Advokatfirmas aller første CTO.
– Det er veldig spennende og fremmed. Det er masse jeg lurer
på. Noe som blir uvant, er konkurranse. I offentlige sektor har man jo ingen
konkurrenter. Hvordan det påvirker graden av åpenhet i advokatbransjen for
eksempel, det er jeg nysgjerrig på, sier hun til Advokatbladet.
Vil påvirke globalt
Aanderud-Larsen har tidligere arbeidet som både seksjonssjef
for forretningsutvikling i NAV, hun har drevet eget maskinslæringsselskap, og
jobbet med informasjonsformidling i Arbeidsdirektoratet.
– Deloitte-advokatene ser at det skjer veldig mye på
teknologiområdet. Tradisjonelt har advokatbransjen vært ganske nøkterne i sin
tilnærming til teknologi, og det er jo fordi den har mye å tape og ikke ønsker
å foreta valg som kan sette konfidensialiteten i fare, forteller hun.
– Det er mye som er
sensitivt og krevende å forvalte. Deloitte Advokatfirma er nå trygge på at dette er veien
mot fremtiden, og er opptatt av å sikre at advokatfirmaet fortsetter å ligge langt
framme på nasjonal basis - og også er med på å påvirke selskapet globalt.
Aanderud-Larsen mener det ikke er noen motsetning mellom
teknologi og forretningsutvikling.
– Informasjonsarkitektur- og forvaltning er egentlig laget
som ligger mellom IT og forretning, særlig når det kommer til hvordan man skal
bruke teknologi for å nå forretningsmålene, sier hun.
– Deloitte Advokatfirma har sett behov for ha en
egen ansatt som har ansvar for dette, fordi en CTO ikke er den tradisjonelle
IT-rollen med ansvar for drift og forvaltning, og det kan heller ikke være en
rolle og tilleggsoppgave som pålegges en advokat. Skal man lykkes i den
teknologiske framtiden må man ha dedikerte ressurser med den rette tverrfaglige
kompetansen.
Den første og største ambisjonen
Deloitte Advokatfirma globalt har svært høye ambisjoner, fortsetter den
ferske CTO-en.
– Her hjemme er vi opptatt av å sette en fot foran den andre
for å trygge oss på at vi bruker teknologien på en god måte, men vi skal
selvfølgelig sikre at vi har den mest effektive bruken av alle tilgjengelige
verktøy. Det er mye man kan gjøre som ikke er kunstig intelligens og generativ
AI. Det blir første og største ambisjon, sier hun.
Aanderud-Larsen er overrasket over hvor teknologi-positive
advokatene i Deloitte er.
– Jeg hadde forventet mer generell skepsis, men har opplevd
det motsatte.
– Det er et tydelig signal fra CEO når man velger å ansette
en CTO, om at dette er retning man skal gå. Dette skal vi gjøre. Og så tror jeg
at veldig mye teknologisk motstand handler om manglende informasjon, dårlig
opplæring, for mange fragmenterte verktøy, og at man ikke har dedikerte
ressurser som både forstår forretningsbehovet og IT-siden.
– Spre kompetanse!
Aanderud-Larsen mener advokatbransjen lider av mangel på
digital kompetanse, og hun tror den har mye å tjene på åpenhet og samarbeid for
å utveksle kunnskap og erfaringer.
– Om noen år bruker alle generativ AI. Vi har omtrent samme
tilgang på teknologi og verktøy. Da vil omdømme helt sikkert være noe som
påvirkes av hvordan vi er som mennesker, og hvor mye personlighet som siver
gjennom, sier hun.
– I denne bransjen har vi stort sett de samme bekymringene og
forbeholdene når det kommer til bruk av ny teknologi. Jeg tror ikke åpenhet om
dette er det som gjør at vi mister kunder eller taper for konkurrentene våre.
– Siden jeg er spesialisert i formidling, og har teknologi
for jurister og advokater som et av mine hjertebarn, er jeg veldig opptatt av å
få med meg folk. Spre kompetanse. Det er kjempeviktig.