Sven Marius Urke.
Foto: Kari Hegstad
Nå er kunstig intelligens på vei inn i domstolene
I løpet av kort tid vil dommere kunne ta i bruk kunstig intelligens for å finne informasjon, lage utkast, oppsummeringer og kronologiske tidslinjer. – Det er helt avgjørende at det ikke blir mistenksomhet knyttet til om en dom er skrevet av KI, sier Sven Marius Urke.
Mange opplever kanskje domstolene som trauste i møte med ny
teknologi, men faktisk har det skjedd en aldri så liten digital transformasjon de
siste årene. Alle domstolene samhandler nå på en felles plattform, Lovisa.
Papir er nesten borte i domstolene. Avdeling for Innovasjon og domstolutvikling
er etablert for å sikre at utviklingen på IT-området styres av brukernes behov.
Snart er lyd og bilde-opptak på plass i halvparten av
landets 450 rettssaler, og domstolene har fått en varig budsjettøkning på 50
millioner for å ivareta sikkerhet og stabilitet i de digitale løsningene – for
å nevne noen eksempler.
– I en digital sammenheng, er det særlig tre prioriteringer
som hele tiden må balanseres, forklarer DA-direktør Sven Marius Urke og ramser
opp:
– Det første, er nye digitale tjenester for brukerne. Det
gjelder alt fra kunstig intelligens (KI) til en ny signaturløsning med færre
klikk. For det andre, er det en stabil og sikker grunnmur som kan bære de nye
løsningene. Til slutt kommer det nødvendige utstyret.
– Dommerne, ansatte i domstolene og aktørene er sultne på ny
teknologi og nye løsninger, men vi må prioritere hardt. Da er det kort vei til
at både interne og eksterne brukere blir skuffet. Advokatene er eksempelvis skuffet
over at vi enda ikke har klart å levere en system-til-system-løsning som ville
gjøre Aktørportalen overflødig for mange.
KI på programmet
DA har nedsatt en arbeidsgruppe som kartlegger hvordan
domstolene kan ta i bruk KI gjennom innføring av Microsoft-tjenesten Copilot Edge.
Copilot er en språkmodell, slik som ChatGPT, som eksempelvis kan brukes til å
finne informasjon, lage utkast og oppsummeringer, eller kronologiske
tidslinjer. I løpet av kort tid vil dette verktøyet bli tilgjengelig for dommere
og ansatte i domstolene.
– Gjennom et godt samarbeid med ansatte og dommere har vi
konkludert med at Copilot Edge kan brukes på en trygg måte for å heve
kvaliteten og effektiviteten i domstolene. Vi har utført grundige
risikoanalyser og er i ferd med å avslutte arbeidet med retningslinjer for bruk
en av dette nye verktøyet, forteller Urke.
– Mange er redd for at bruk av KI kan skade tilliten til
domstolene. Jeg er mer redd for tilliten til domstolene hvis ikke begynner å
bruke KI.
Satsingsforslag for 2026
I tillegg arbeides det med satsingsforslaget «Digitale
domstoler III», en pakke av nye digitale tjenester, investeringer i
grunnleggende teknologi og endring av regelverk som forhåpentligvis vil føre
med seg enda mer utvikling.
Om det blir noe av denne satsingen, får domstolene riktignok
ikke svar på før budsjettet for 2026 legges frem i oktober neste år.
– Dersom «Digitale domstoler III» finansieres, får
advokatene sin etterlengtede system-til-system-løsning, hvor firmaenes systemer
kan snakke direkte med Lovisa uten å bruke Aktørportalen, sier Urke.
Vil åpne Lovisa
I saksbehandlingssystemet er det over mange år lagret enorme
mengder data som DA ønsker å gjøre lettere tilgjengelig både for brukerne av
domstolene, aktørene, forskere og domstolene selv.
– Det er viktig for å kunne nyttiggjøre seg KI på en optimal
måte i domstolene. I Lovisa er det en egen data-silo for hver domstol, men ikke
engang dommerne i den enkelte domstol har tilgang til et digitalt internarkiv
med gode søkemuligheter. Dette må vi gjøre noe med. KI kombinert med tilgang
til data i Lovisa vil utvilsomt gi både dommerne selv og andre helt nye
muligheter.