Eivind Rand Øyre.
Foto: Sturlason
- Regelverket for forureinings- og avfallshandtering er ikkje tilpassa havbotnmineralverksemd
Det er omdiskutert om forureiningslova sine reglar gjeld for havbotnmineralverksemd på norsk kontinentalsokkel, skriver advokatfullmektig Eivind Rand Øyre i dette innlegget.
Nogjeldande regelverk er truleg ikkje eigna til å
møte dei særlege forureiningsutfordringane havbotnminerallova fører med seg.
Dersom
den noverande utviklinga held fram, vil Noreg vere det første landet som tillèt
kommersiell utvinning av havbotnmineral. Ei rad miljøorganisasjonar,
politikarar og EU-parlamentet har uttrykt bekymring for kva
miljøkonsekvensar slik verksemd vil føre med seg.
Eventuelle innehavarar av
framtidige utvinningsløyve vil vere under stort press til å sørgje for at
miljøverknadene av mineralverksemda minimerast.
Havbotnminerallova § 5-1 pålegg den som
har rett til å drive utvinning av havbotnmineral (rettshavaren) å sørgje for
«forsvarlig opprydding mens arbeidene pågår».
Mykje hovudbry for utvinnaren
Denne føresegna kan i seg sjølv
tenkjast å setje visse krav til rettshavaren si handtering av overskotsmassar
og fjerning av utvinningsutstyr. Gjeldande miljøregelverk pålegg òg ei føre var-tilnærming, der
konsekvensane av verksemda er ukjende.
Les mer om Førdefjord-saken
Førdefjord-saken
Det er heller ikkje utenkjeleg at
rettshavaren kan bli pålagt restaurerande tiltak under sjølve
utvinningsarbeidet.
Slik som den aktuelle Førdefjord-saka illustrerer,
kan overskotsmassar frå mineralverksemd medføre mykje hovudbry for utvinnaren.
Avhengig av kva minerala ein hentar opp frå havbotn inneheld, kan det vere
forbode å dumpe/deponere overskotsmassane tilbake i havet, eller å etterlate
dei på havbotnen.
Osparkonvesjonen kan nemnast som
eitt slikt folkerettsleg hinder. Truleg stengjer konvensjonen for
deponering av såkalla avgangsmassar, ettersom det kan vere fare for at
kjemikalie brukt i handsaminga av slike massar kan ha negativ påverknad på dei
lokale havmiljøforholda.
Utvinnaren kan difor vere nøydd å føre overskotsmassar
til godkjende avfallshandteringsanlegg på land. Ei slik løysing er mykje dyrare
enn å handtere massane på utvinningsstaden.
Oppkvervling og etterlating
Eit anna tema som fekk mykje merksemd under
hovudforhandlinga i Førdefjord-saka, var verknadene av oppkvervling og
etterlating av finpartikulært sediment på havbotnen.
Det er uklart i kva grad
den lokale faunen på havbotnen klarer å tilpasse seg tilføring av store mengder
sediment over tid. Det er heller ikkje avklart om sedimentmassar kan reknast
som gjenvunne dersom dei brukast til restaureringsføremål (til dømes tilbakefylling)
og difor kan etterlatast i tilknyting til utvinningsstaden.
Det er òg omdiskutert om forureiningslova sine reglar
gjeld for havbotnmineralverksemd på norsk kontinentalsokkel.
Reglane om forureiningslova sitt verkeområde på
kontinentalsokkelen hadde petroleumsverksemd for auga. Spørsmålet er
viktigare enn det først kan sjå ut til. Det er nemleg avgjerande for kva reglar
som skal gjelde for handtering av akutte forureiningsulykker som oppstår i
samband med havbotnmineralverksemda.
- Regelverka må tilpassast
Det finst fleire døme enn dei eg har vist til ovanfor
som viser at regelverket vi har i dag er uklart med omsyn til kva
oppryddingsplikt som gjeld i utvinningsprosessen. Det er jamt over lite samsvar
mellom havbotnminerallova og forureinings- og avfallshandteringsregelverket
elles.
Regelverka må i større grad tilpassast dei særlege
utfordringane havbotnmineralverksemd fører med seg, før det første
utvinningsløyvet eventuelt blir tildelt.
Kronikken er basert på forfattarens masteroppgåve (UiB, desember 2023).