Helen Sekulic.
Foto: Kari Hegstad
10 tips til advokater i skranken
Tingrettsdommer Helen Andenæs Sekulic delte råd på Forsvarerseminaret.
Da Forsvarergruppen samlet rundt 270 strafferettsadvokater til det årlige høstseminaret, gjestet tingrettsdommer Helen Andenæs Sekulic.
Fra et dommerperspektiv delte hun hva hun mener funker – og
ikke funker – i retten.
– Forsvarere
har en viktig og til tider vanskelig rolle. Dere er flinke og
samvittighetsfulle, og gjør en god jobb for klienten. Noen ganger skjer det
likevel mye rart, det skjer feil og det er rom for forbedringer, sa hun.
1) Forberedelser
– Gode forberedelser er
nøkkelen til god gjennomføring. Det er ikke greit når man merker at forsvareren
lærer seg saken underveis i hovedforhandlingen, rådet Sekulic.
2) Tilsvar
– Skal man skrive tilsvar, er det en
god anledning til å gi innspill til gjennomføringen av hovedforhandlingen.
Eksempelvis om man synes det er satt av for lite tid til tiltaltes forklaring.
3) Dialog
– Det er positivt når man merker at
det har vært dialog mellom aktor og forsvarer i forkant av saken. Da går gjerne
ting på skinner. Det er mye lettere å få til gode resultater om man ikke gjør
motparten til en fiende.
4) Klientansvar
Er det en tiltalt som trenger tilsnakk underveis, er det veldig deilig med forsvarere som tar seg av det, fortsatte tingrettsdommeren.
– I hovedforhandling settes det
pris på om forsvarer tar ansvar for at klienten forstår hva som skal skje og
bistår klienten ved behov.
5) Innledende bemerkninger
– Disse må gjøres
kort og greit. Si bare noe ved behov om hva retten bør være oppmerksom på.
6) Formaliteter
– Hold dere til etternavn i
omtale av rettens aktører. Kle dere pent, be om å få ordet, reis deg når du
snakker, be gjerne om pauser, men redegjør ikke nøyaktig for hva den skal
brukes til.
Vær hyggelig, men alltid sivilisert mot alle rettens aktører, påpekte Sekulic.
– Tonen
skal være god, og gjerne spøkefull, men tilpass den til situasjonen og saken.
7) Utspørring
– Bøllete eksaminasjon er ikke
positivt. Det er mer effektfullt om man klarer å spørre ut et vitne på en
vennlig og høflig måte. Hold det klart og enkelt. Unngå lange innledninger.
8) Integritet
– Forvalt rollen klokt. Husk at
det er retten som er hovedmottakeren, ikke klienten. En forsvarer som ikke er
redd for å samarbeide, er vennlig og rolig, inngir tillit, sa dommeren.
– Klientene skal ikke
bestemme detaljene i hvordan du gjør jobben din. Vern om eget omdømme, og velg
kampene med omhu.
9) Prosedyre
– Stram inn og spar kruttet til
der det virkelig gjelder. Vær konkret og tydelig, unngå vanskelig språk.
10) Saksstyring
Sekulic minnet om at dommere er lovpålagt aktiv
saksstyring.
– Bli ikke fornærmet om dommeren sier fra og vil gå videre. Vil man
bruke mer tid på noe dommeren ikke umiddelbart forstår hensikten med, forklar
hvorfor det er viktig.
– Skal du vise til en dom, ta med juridisk utdrag. Ikke
kom med henvisninger vi må slå opp siden.