Trude Marie Wold var inntil mai i fjor nestleder i Advokatforeningen. Hun er også nestleder i Gjenopptakelseskommisjonen, og driver Advokatfirmaet Wold i Sortland.

- HELPs praksis kan være konkurransevridende

Forsikringsselskapet HELP stiller betingelser som utfordrer Regler for god advokatskikk, skriver advokat Trude Marie Wold.

Publisert Sist oppdatert

I forbindelse med arbeidet med advokatloven har det vært stilt gjentatte spørsmål knyttet til forsikringsadvokater og organiseringen av disse. Forretningsmodellen bygger på at forsikringsselskapet selv yter advokatbistanden til sikrede, istedenfor at sikrede går ut i det åpne markedet og engasjerer egen advokat.

Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.

Ut fra den erfaringen jeg har med saker hvor klienten har forsikringsdekning, utfordrer denne forretningsmodellen en rekke av reglene i RGA.

Undertegnede arbeider mye med blant annet saker etter barneloven, hvor klient ofte har forsikringsdekning gjennom forsikringsselskap, og da i hovedsak HELP. Det vil derfor være erfaringen med HELP som er utgangspunktet for min redegjørelse nedenfor.

- Positiv ordning

Jeg er usikker på om andre forsikringsaktører har de samme regler og rutiner som HELP. Saken starter med at klienten tar kontakt med vårt kontor og anmoder om bistand, typisk en far eller mor som er kommet i konflikt knyttet til bosted og/ eller samvær i forhold til deres barn.

I første kontakt avklarer vi blant annet om klienten har rettshjelpsforsikring. I det videre tar jeg utgangspunkt i at klienten har slik forsikring. Klienten tar kontakt med forsikringsselskapet for å avklare dekning, alternativt gjør vi dette hvis det er ønskelig.

Dersom klient oppfyller vilkårene for forsikringsdekning, mottar klienten eller vi en mail om at forholdet dekkes av forsikringsselskapet. At privatpersoner kan få dekket sakskostnader gjennom forsikringen, er en veldig positiv ordning. 

Dagens offentlige rettshjelpsordninger har så store svakheter at ordningene er utilgjengelig for folk flest. Konsekvensen kan bli at tvister som bør avklares, for eksempel av hensyn til barnets beste, blir stående uavklart.

- Må følge RGA

Rettshjelpsforsikring er et viktig supplement til den offentlige rettshjelpsordningen. Undertegnede anbefaler derfor ofte klienter å tegne en slik forsikring. 

Det er imidlertid viktig at forsikringsadvokatene fungerer innenfor de samme rammene som privatpraktiserende advokat, herunder følger reglene i Regler for god advokatskikk (RGA). Til syvende og sist handler dette om tilliten til advokatstanden.

Jeg ser en rekke utfordringer med den ordningen som er etablert. Selv om klienten har forsikringsdekning, er klienten fri til å velge den advokaten vedkommende ønsker. Selskapet stiller imidlertid betingelser som etter min oppfatning utfordrer RGA.

- Forsøk på å overtale klient til å bytte advokat, er problematisk

Når klienten tar kontakt med selskapet og opplyser at hen ønsker å benytte annen advokat, blir hen oppfordret til å bruke selskapets advokater. Selskapet viser til at de har mer enn 180 advokater, og er landets største advokatmiljø for privatpersoner. 

De hevder at de er trygge på at de kan oppnå det beste resultatet i saken, og de håper at klienten gir dem mulighet til å bevise det.

De viser også til at de er underlagt strengere kontroll enn tradisjonell advokatvirksomhet, før de til slutt opplyser at det er økonomisk gunstigere for klienten å velge dem enn en annen advokat.

Det følger av RGA 5.3 at en advokat ikke skal henvende seg direkte til motparten når denne er representert ved advokat i den sak henvendelsen gjelder. 

Selv om det ikke er advokaten som tar kontakt, men en saksbehandler i selskapet, vil jeg hevde at forsøket på å overtale klienten til å bytte advokat er problematisk. Denne saksbehandleren må identifiseres med advokaten på samme måte som for eksempel en sekretær i et ordinært advokatfirma.

I tillegg blir klienten gjort oppmerksom på at dersom vedkommende bruker en annen advokat, vil vedkommende ikke få dekket egenandel, eventuelt idømte sakskostnader eller rettsgebyrer, og får ikke tilbud om megling gjennom mekle.no.

- Skulle selv utpeke motpartens advokat

Jeg har en sak der begge partene har dekning gjennom HELP. Min klient, i dette tilfelle mor, mottok søksmålsvarsel fra HELP. I kontakt med meg ble det avklart at også hun hadde dekning gjennom HELP via sin samboer. Til tross for dette, mottok hun mail hvor hun ble oppfordret til å velge advokat fra HELP.

Da jeg gjorde HELP oppmerksom på interessekonflikten, var tilbakemeldingen at HELP samarbeidet med andre advokater og i de tilfeller de ikke kunne ta på seg oppdraget, skulle HELP utpeke advokaten motparten skulle bistås av.

Valgte vår klient denne utpekte advokaten, gjaldt de samme vilkårene som om det var en HELP-advokat som bistod vedkommende. Valgte hun å bruke en annen advokat, kom begrensningene inn.

- Har egeninteresse i å få redusert motpartens salær

Samarbeidet mellom HELP og andre advokater er ikke nødvendigvis utfordrende, men at motpartens advokatselskap skal peke ut hvem motparten skal bli representert av, vurderes å være problematisk, blant annet i forhold til reglene om uavhengighet, jf. RGA 2.1.

Min klient ønsket likevel min bistand, og jeg har bistått klienten i tingretten. Da sakskostnadsoppgaven skulle fremlegges under hovedforhandlingen, protesterte HELP-advokaten mot min omkostningsoppgave. 

Dette er motpartens privilegium og jobb, men i dette tilfelle har man den spesielle situasjonen at det er HELP som skal dekke begge fakturaene. HELP har åpenbart en egeninteresse i å få redusert motpartens advokatsalær.

- Interessekonflikten synliggjøres

Igjen utfordres reglene om advokatens uavhengighet og interessekonflikten synliggjøres. 

Retten avsa dom på at partene dekker egne kostnader. Innsigelsen mot kostnadsoppgaven ble ikke kommentert i dommen. I ettertid har selskapet gitt full dekning av fakturaen uten noen spørsmål, herunder også reisekostnader med utgangspunkt i mors bosted.

Min klient besluttet å anke dommen. Forsikringsselskapet ble kontaktet for å få bekreftet dekning knyttet til ankeforhandlingen. 

Selskapets svar var at de måtte få opplyst nærmere om ankegrunnene for å ta stilling til videre dekning. Det innebærer i realiteten at ankemotparten skal gi aksept for dekning av kostnader motparten vil få ved en anke, noe som kan få den konsekvens at ankemotparten rår over ankende parts mulighet til å anke. Igjen utfordres reglene om interessekonflikt og advokatens uavhengighet.

- Konkurransevridende

Den praksis som HELP utøver i dag, vil jeg hevde utfordrer en rekke bestemmelser i RGA. I tillegg til de problemstillingene som kan reises i forhold til RGA, kan praksisen være konkurransevridende.

Det å hevde at selskapet vil oppnå best resultat, og er underlagt strengere kontroller enn andre advokater, reiser også noen problemstillinger i forhold til markedsføringslovgivningen, og kan også vurderes opp mot RGA 2.4.

Regler for god advokatskikk

Følgende punkter i RGA omtales i dette innlegget:

RGA pkt. 2.1 Uavhengighet

For å leve opp til forpliktelsene som en advokat påtar seg, er det nødvendig at han er uavhengig slik at hans råd og handlinger ikke påvirkes av uvedkommende hensyn. Især er det påkrevet at han ikke lar seg påvirke av egne personlige interesser eller press utenfra. Advokaten må unngå at hans uavhengighet svekkes, og han må ikke gå på akkord med sin profesjonelle standard for å tekkes sin klient, retten eller tredjemann.

RGA pkt. 2.4 Advokaters reklame og forhold til media

En advokats reklame skal i form og innhold være saklig og korrekt og følgelig ikke inneholde noe som er uriktig, misvisende eller villedende. Det er tillatt å fremheve en eller flere grener av advokatvirksomheten under forutsetning av at advokaten har særskilt innsikt og erfaring innen vedkommende felt. Advokatene bør medvirke til å fremme objektiv informasjon om sitt yrke på en slik måte at dette kommer advokatstanden og det rettssøkende publikum til gode.

RGA pkt. 5.3: Henvendelser til motpart

En advokat skal ikke henvende seg direkte til motparten når denne er representert ved advokat i den sak henvendelsen gjelder, uten at sterke grunner taler for det og det ikke har vært mulig å få kontakt med advokaten, som snarest skal orienteres om henvendelsen og grunnen til den.

Kilde: Advokatforeningens kommentarutgave til RGA

Powered by Labrador CMS