Her er Talentpris-vinnernes beste råd for å sikre god ledelse i et advokatfirma
I 2023 byttet en fjerdedel av norske jurister arbeidsgiver. Halvparten oppga dårlig ledelse som hovedårsaken til jobb-byttet. Hva kjennetegner god og dårlig ledelse i advokatbransjen?
Advokatfirmaene
Mageli, Wikborg Rein, Advokatene på Storkaia, Lund & Co, Wiersholm, Hjort
og Thommessen har alle vunnet Advokatforeningens talentpris for sitt arbeid med å utvikle og
beholde talenter.
Advokatbladet har snakket med de tidligere prisvinnerne som her deler sine beste tips til både ledere og medarbeidere i advokatbransjen.
Annonse
– Går på
bekostning av fakturerbare timer
– Det finnes ingen quick fix som kan benyttes for å lære opp
en nyansatt advokatfullmektig. Ting tar tid, sier Steinar Mageli, grunnlegger
av Advokatfirmaet Mageli, som har kontorer i Hamar, Lillestrøm og Oslo.
Talentprisen 2024
Advokatforeningens talentpris har som
formål å fremme god talentutvikling gjennom
å hedre dem som er best på det.
Da advokatfirmaet vant Talentprisen i 2015, la juryen vekt på Magelis tre grunnpilarer: Kompetanse, fritid og moro. Firmaet har hatt fokus på å skape balanse mellom jobb og fritid.
Men: Opplæring og oppfølging tar tid, påpeker Steinar Mageli.
– Både prinsipalen og den ansatte må innse at det må
avsettes tid til opplæring, og at fullgod opplæring er ressurskrevende. Dette
vil gå på bekostning av annet arbeid som ellers kunne gitt fakturerbare timer,
men er en investering ved at den sørger for kunnskaps- og erfaringsoverføring.
Det er viktig at prinsipalen forklarer fullmektigen hva som
er hensikten, mener han.
– Det er ingen mistro til at fullmektigen ikke sitter med de
juridiske basiskunnskapene, men at utførelsen av advokatyrket innebærer noe
langt mer enn bare å kunne den juridiske metodelæren. Opplæring og oppfølging
er nødvendig for å kunne utvikle seg som jurist, sier Mageli.
Må lage en plan
Han anbefaler at prinsipalen og fullmektigen i fellesskap lager
en plan for hvordan oppfølgingen skal skje.
– Skal for eksempel oppfølgingen bare skje nå fullmektigen
ber om bistand eller korreksjoner, eller skal bistanden formaliseres ved at all
skriftlig kommunikasjon, som notater, brev eller rettslige skritt forelegges
prinsipalen før utsendelse? Jeg mener at en effektiv opplæring forutsetter det
siste, nemlig at prinsipalen er tett på fullmektigen i alt vedkommende gjør,
med mindre det er helt trivielle gjøremål. Etter hvert som fullmektigen blir
«varm i trøya», kan fullmektigens få større handlingsrom.
Samtidig må fullmektigen gjøres trygg på oppgavene, og få
beskjed om at det er lov til å feile, men ikke å begå feil som skyldes
regelrett slurv og manglende interesse for oppgavene, mener han.
6 tips fra Mageli
Mange advokater skriver for langt og for utflytende. Presiser overfor fullmektigen at man må tilstrebe å skrive kortfattet, uavhengig av om det er brev, notater eller prosesskriv. Man skal ikke skrive for å vise hva man kan, men for å bruke jussen som et arbeidsverktøy. Det forutsetter presisjon i språkbruken og evnen til å skjære inn til beinet når det gjelder å få fram det vesentligste i en sak.
Alt er ikke like viktig; en for detaljert framstilling kan føre til at hovedbudskapet drukner i alle detaljene.
Man bør tenke over hvem som er adressat for det som skrives.
Rema 1000-pirnsippet kan brukes - det enkle er ofte det beste. Avpass juss-innholdet til hvem du skriver til. En klient som vil ha en betenkning om et rettslig spørsmål, er sjelden interessert i å få ramset opp henvisning til alle rettskildene; vedkommende vil ha et konkret råd; det er ikke da nødvendig å vise at man behersker den juridiske metodelæren. Klienten forutsetter at man kan jussen.
Gi alltid rask tilbakemelding på forespørsler.
Advokaten eller fullmektigen kan purre på klienten for å få oversendt opplysninger eller dokumenter, men aldri omvendt; klienten skal aldri være nødt til å purre for å få fortgang i saken.
– Vær
konkret
To ganger har Wikborg Rein vunnet Talentprisen. En gang i 2014 og en gang i 2019.
Firmaets COO, Heidi Skuterud, mener det er viktig å etablere en god tilbakemeldingskultur.
– Tilbakemeldinger,
forventningsavklaringer og god dialog er helt avgjørende for utvikling. Og husk
- måten du gir tilbakemeldinger på er viktig. Få frem at du har de beste
intensjoner og bare ønsker det beste for medarbeideren. I tillegg er det viktig
å være konkret og bruke gode eksempler, råder hun.
Hennes beste tips til medarbeidere, er å være nysgjerrig.
– Spør hva som forventes av deg. Be
gjerne om tilbakemeldinger. Positivitet, engasjement og ønske om å lære er et
godt utgangspunkt for utvikling. Hvis man i tillegg putter på litt ydmykhet og
litt tålmodighet blir det veldig bra.
– Kan aldri
gi nok skryt
Magnhild Pape Meringen er daglig leder i Advokatene på
Storkaia, som vant Talentprisen i 2016.
Hun er klar på at ledere aldri kan gi nok skryt.
– Det er svært viktig å motivere de ansatte. Dersom
medarbeiderne kjenner på mestring og arbeidsglede vil det gi positive
ringvirkninger for alle parter. Hvis en viser at en ser det positive en
medarbeider gjør, vil det alltid være enklere å gi råd også om hva som kan
forbedres, mener hun.
I likhet med Skuterud i Wikborg Rein, råder Meringen medarbeidere til å være nysgjerrige og stille spørsmål.
– Dette gir grunnlag for læring og godt
samarbeid.
– Skill
mellom deg som bedriftseier og deg som advokat
Utfordringen med ledelse er å få satt av nok tid til å følge opp den enkelte ansatte, ifølge managing partner i Lund & Co, Chirsti Erichsen Hurlen.
– Lederen klarer dessverre ikke være hundre prosent tilgjengelig for alle ansatte
til enhver tid. Ha derfor et godt overblikk, og fordel ansvar og oppgaver til
andre gode lagspillere.
Lund & Co vant Talentprisen i 2018.
– Et tips er å delegere noe av ansvaret til de øvrige
partnerne, slik at alle ansatte fullmektiger og advokater har en utpekt partner
som har hovedansvaret for å følge dem opp i det daglige. Da har advokaten
alltid noen å henvende seg til, og vi som firma kan bedre følge opp at
vedkommende har tilstrekkelig med interessante oppgaver, er motivert, får delta
aktivt i det som skjer og får en rask utviklingskurve både faglig og personlig.
Målet er at de opparbeider seg kompetanse, trygghet og tillit til både å få og
ta ansvar for egne saker så snart som mulig, sier hun.
– Ta eierskap så tidlig som mulig
Et særpreg for advokatbransjen er at alle eierne
regelmessig er samlet i et fysisk advokatfellesskap, fortsetter Hurlen.
– Med meningssterke eiere i
en travel advokathverdag er det viktig å utvikle en sterk lagfølelse og høy
bevissthet rundt de to rollene – vær bevisst når du er bedriftseier og når du
er advokat. Din søken som advokat etter motforestillinger og gode motargumenter
er ikke alltid det beste verktøyet når du driver firmaet fremover i et intimt
fellesskap med gode kolleger.
Hurlens beste tips til medarbeidere, er å ta eierskap til virksomheten så tidlig som mulig.
– Som advokat er det viktig
alltid å holde tidsfrister og være nøyaktig og grundig. Skal man skille seg ut,
må man være forberedt på, og være positiv til, å ta alle typer oppgaver, være
en lojal lagspiller og ha et ønske om å lære og utvikle både seg selv og
firmaet. For en flink advokat er ingen oppdrag for store eller for små, og man
tar i et ekstra tak ved behov, enten det gjelder faglig eller sosialt.
– Nødvendig
å skape et godt tillitsforhold
– Legg til rette for utvikling og en god mestringskultur, og investerer i
relasjonen til hver enkelt medarbeider og kollega, råder Elisabeth Lian Haugsdal, partner i Wiersholm.
Wiersholm vant Talentprisen for fire år siden.
– Det er helt nødvendig å skape
et godt tillitsforhold til medarbeiderne og teamet, der man ser og bryr seg om
hverandre, også på arenaer som ikke bare handler om det profesjonelle
arbeidslivet. Det krever at lederen er åpen og interessert, deler erfaringer og
er tilgjengelig for de ansatte.
Haugsdals beste tips til medarbeidere, er å være engasjert, åpen og å gjøre så godt man kan uansett oppgave.
– Ikke vær redd for å
si fra når det er noe du ikke forstår eller om du har gjort en feil – det
ligger mye læring i ikke å få til alt på første forsøk. Be om tilbakemeldinger
fra de du jobber sammen med, og forsøk å lære så mye som mulig på hver sak og
fra alle du møter på din vei – det kommer man langt med.
– En
ferdighet som utvikles over tid
Medarbeidere har ofte et større informasjonsbehov enn det ledere kanskje
antar, mener Thommessen-partner Wenche Sædal.
– Ved å kommunisere bakgrunn og forventninger på en tydelig måte, samt
være tilgjengelig for oppfølgende spørsmål fra medarbeiderne, legger man til
rette for medarbeiderutvikling og gode leveranser, mener hun.
Thommessen vant Talentprisen i 2017.
– Vi gjør vi dette i form av
en innledende kick-off før oppdraget starter og debrief når oppdraget er
ferdigstilt. Ledelse er en ferdighet som utvikles over tid. Ved å være villig
til å lytte til andres perspektiver og lære av dine egne erfaringer, kan du
utvikle deg som leder og tilpasse deg de stadig skiftende behovene og
utfordringene i advokatbransjen.
For medarbeidere gjelder det å være løsningsorientert og ta ansvar for egne oppgaver.
– Ved å være proaktive og
finne løsninger på utfordringer, viser du initiativ og bidrar til å skape et
positivt arbeidsmiljø. Dette vil ikke bare styrke dine egne ferdigheter, men
også bidra til suksess for hele teamet, og ikke minst for klienten, råder Sædal.
– Hver
medarbeider må behandles unikt
Den alle første talentprisvinneren var Hjort. Deres HR-sjef, Silvia Økland Greff, påpeker at talentutvikling ikke bare handler om fag, men også om utvikling av mennesker.
– Du må være genuint interessert i folkene dine. Hva hver enkelt
medarbeider trenger støtte på, hva de motiveres av og på hvilke områder de må
utvikle seg, er ulikt fra medarbeider til medarbeider. Da er det også viktig at
du som leder behandler hver medarbeider unikt. For å kunne gjøre det, må du
kjenne folkene dine. Se dem, lytt til dem og bruk tid på dem, sier hun.
Greff minner advokatfullmektiger om at det ikke forventes at de kan alt.
– Vær modig og still spørsmål. Benytt fullmektigperioden til å spørre og lære fra de dyktige
kollegene rundt deg. Fortsett å være nysgjerrig og utvikle din kompetanse selv
når du blir en erfaren advokat. Et kjent ordtak sier: «Den som tror hen er
ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig.» Dette tror jeg veldig på. Vær
nysgjerrig og ydmyk overfor at det alltid finnes mer å lære.