Få saker i husleietvistutvalget gjør ikke husleieloven § 2-5 til en god rettsregel
- Det å være den svake parten hever terskelen for å forhandle på leiekontraktens vilkår, og det hever terskelen for å påberope seg mangler. Terskelen stiger ytterligere når loven tillater at utleier fraskriver seg ansvar ved «som det er» forbehold, skriver Jussbuss.
DinaBlakkisrudSaksbehandler, Jussbuss v/ husleie og gjeldsgruppen
Dette er et tilsvar til et innlegg av advokat Espen Kheradmandi i Huseierne.
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Jussbuss
er glade for at advokat Espen Kheradmandi og Huseierne er enige i at det bør være slik at
leieboliger skal være av en viss kvalitet.
Annonse
Slik situasjonen er i dag, er det
imidlertid mange boliger som holder lav kvalitet, og i disse tilfellene er «som
det er» forbehold et praktisk juridisk problem. Det er nemlig ikke antall saker
i husleietvistutvalget som er avgjørende for om husleieloven § 2-5 er en
problematisk bestemmelse, men regelens faktiske innhold.
I innlegget fremheves det at partene har avtalefrihet, og at leietaker derfor står fritt til å
la være å inngå leiekontrakter når kvaliteten på boligen er lav.
- Terskelen stiger ved forbeholdet
I dagens
pressede leiemarked erfarer vi at flere leietakere inngår ugunstige
leiekontrakter for å ha et tak over hodet. Det er heller ikke til å stikke
under en stol at leietaker er den svake parten ved kontraktinngåelsen.
Det å
være den svake parten hever terskelen for å forhandle på leiekontraktens vilkår, og det hever terskelen for å påberope seg mangler. Terskelen stiger ytterligere når loven
tillater at utleier fraskriver seg ansvar ved «som det er» forbehold.
Når det påpekes at en misfornøyd
leietaker kan flytte videre, viser dette en manglende forståelse av dagens
pressede leiemarked.
I innlegget fremheves det at utleier har en
vedlikeholdsplikt etter husleieloven § 5-3 ved skjulte mangler i boligen. Det kan
her virke som at han har misforstått hvilken virkning det har at en bolig
som lider av en mangel skal vurderes etter husleieloven § 2-5, istedenfor §
2-2, samt hvilken sammenheng dette har med nevnte § 5-3.
- Terskelen er hevet
Når det er tatt et
«som det er» forbehold, må boligen være i «vesentlig dårligere stand» enn det
leietaker hadde grunn til å forvente, for at det skal foreligge en mangel.
Etter § 2-2 er det nok at boligen ikke er i «vanlig god stand».
Når det gjelder
vedlikeholdsplikten i § 5-3 har en leietaker bare rett til at utleier holder
boligen i den stand som følger av reglene i husleieloven kapittel 2. Når
terskelen for hva som utgjør en mangel heves, vil også utleiers plikter til å
utbedre skjulte mangler senkes.
Etter
vår erfaring er det helt klart at «som det er» forbeholdet i husleieloven §2-5
medfører at flere leietakere ikke påberoper seg reelle mangler. Mange
leietakere er klar over, eller får kjennskap til, at terskelen for at det skal
foreligge en mangel er hevet.
Dette er en av grunnene til at minoriteten av
sakene i Husleietvistutvalget dreier seg om «som det er» forbeholdet.
- For krevende med rettsprosess
Som det påpekes i innlegget, er fåtallet av
sakene i Husleietvistutvalget om «som det er» forbeholdet i huslleieloven §2-5. Men i motsetning til Kheradmandi, mener vi ikke at regelen er helt ubetydelig av den
grunn.
Vi erfarer at mange leietakere ikke tar saken sin til
Husleietvistutvalget på grunn av manglende ressurser, og følelsen av at en
rettsprosess er for krevende.
Det må også påpekes at en avgjørelse fra
Husleietvistutvalget kan ankes til tingretten. I tingretten er det stor
prosessrisiko, der leietaker kan bli pålagt store saksomkostninger. Dette er
avskrekkende for leietaker, og hindrer ofte rettslige skritt – også til
Husleietvistutvalget.
Jeg er også uenig i at man ikke kan
trekke paralleller til «som den er» forbeholdet i avhendingslova §3-9. Selv om
lovene ikke regulerer to identiske forhold, foreligger det likhetstrekk.
Både
en leietaker og en boligkjøper tilegner seg en rett til å disponere over
eiendom, uansett om det er ved
bruksrett eller eiendomsrett. Det er derimot slik at en leietaker har et mye
svakere vern enn boligkjøpere, særlig ved at styrkeforholdet stiller seg ulikt.
- Får større plikt
Kheradmandi
sier i sin artikkel at «[o]m husleielovutvalget forslår å fjerne regelen er det
helt greit, men det vil ikke føre til noen reduksjon i antall husleietvister
som Jussbuss håper på.».
Vi i Jussbuss gleder oss over å høre at Huseierne også er positive til at «som
det er» forbeholdet ikke skal være en del av den nye husleieloven.
Videre tror
vi ikke at dette nødvendigvis vil føre til en reduksjon i husleietvister, men
det er heller ikke poenget.
Ved å fjerne adgangen til forbeholdet vil utleiere
få en større plikt til å tilby og å opprettholde en bedre standard på sine
utleieboliger. Dersom utleier misligholder plikten, vil leietaker faktisk ha en
rett til å gjøre mangelskrav gjeldende.
Dette er i motsetning til dagens rettstilstand, hvor utleier kan gi et generelt og alminnelig «som det er» forbehold for å
slippe et slikt ansvar.