Helga Aune mener løsningen for å jevne ut kjønnsbalansen er å fokusere på å gi barn like læringsmuligheter.
Foto: Henrik Evertsson
KJØNNSBALANSE
Mener kjønnskvotering ikke vil løse noen problemer
– Guttene er skoletaperne som underpresterer i forhold til jentene. Kvinnene vil ta over dominansen i fag etter fag, til slutt også IT-fagene. Det vil resultere i en svært tøff konkurranse for menn, sier Helga Aune.
Helga Aune er partner i EY Tax & Law, og leder teamet som bistår virksomheter med arbeidsrett og likestilling.
Tidligere har hun jobbet i 15 år som forsker ved UiO, og utgitt flere bøker innenfor arbeidsrett, utdanningsrett, og likestillings- og diskrimineringsrett.
– Det er en statistisk sannhet at menn gjør det dårligere enn kvinner på skolen. De får ikke samme læringsmuligheter på skolen og barnehage, og det skaper ulike forutsetninger for utviklingen videre i høyere utdannelse, mener Aune.
Problemet starter tidlig
Hun tror ikke kvotering er løsningen på den store kjønnsubalansen på jusstudiet. Det må tas tak i utfordringene som starter allerede i barndommen, mener hun.
– Dette betyr ikke at jeg ikke ser at kvotering er et mulig rettslig virkemiddel, men poenget er at vi må ta tak i den underliggende årsaken til det statistikken forteller oss.
– Det er en menneskerett at alle skal ha like muligheter til utdanning, men det blir ikke praktisert like læringsmuligheter på skole- og barnehagenivå. Du kan kvotere deg blå, og late som at kjønnsubalansen ikke henger sammen med skolesystemet og kulturen i samfunnet, men det vil ikke løse noe på sikt, sier hun.
Etterlyser bredere pedagogisk undervisning
Aune mener samfunnets ulike behandling av kvinner og menn gjennom oppveksten gir ulike læringsmuligheter og gir ulike forutsetninger for å lykkes i høyere utdanning.
– Hele verden har den samme utfordringen der gutter underpresterer i forhold til jenter i skolen. Man finner ingen store forskjeller på hjernen til kvinner og menn som forklarer denne forskjellen. Basert på kultur behandler vi kjønn forskjellig, og det gir ulike ferdigheter, sier Aune.
I boken «Like læringsmuligheter for jenter og gutter i barnehage og skole» fremstiller hun praktiske eksempler på aktiviteter og læringsmetoder som sikrer barn like læringsmuligheter.
– En bredere pedagogisk inngang til undervisning på tidlig stadium vil få flere barn med seg i læring. Dette vil gagne begge kjønn, og kan på sikt jevne ut de store forskjellene, sier hun.
Like læringsmuligheter i arbeid
Aune tror at kvinnenes overtall i studiene med høyest karaktersnitt, vil fortsette.
– Den store kvinnedominansen på studiet vil føre til at konkurransen for menn på studiet vil bli veldig stor.
I arbeidslivet er hun opptatt av at lederne er bevisste på å gi alle de ansatte like muligheter til å utvikle seg faglig og erfaringsmessig.
– Det er lederens ansvar å jobbe systematisk for å utvikle sine ansatte mest mulig, og det krever trening og opplæring av ledere. Norsk lovgivning er genialt god på dette området med aktivitets- og redegjørelsesplikten i likestillings- og diskrimineringsloven. Verktøyet er der rettslig og i teknologiske verktøy, men lederen må være bevisst på å bruke dette riktig, sier hun.