– Jeg har en opplevelse av at det er større takhøyde for mer variasjon nå enn før, sier Anne Bogen. Her sammen med fullmektig Fredrik Svartberg Tonholt.
DEN VIKTIGE KLESKODEN
- Ikke jeans i klientmøter
– Den personlige stilen man har, skal få skinne gjennom. Samtidig skal man alltid representere, og klientene har en viss forventning når de møter deg. Dette må balanseres, sier HR-sjef i Thommessen, Anne Bogen.
– Vi vet at mange nyutdannede på vei inn i sin første
advokatjobb er usikre på hva som er vanlig å ha på seg på kontoret. Vi har
derfor et såkalt preboarding-system hvor nyansatte får tilgang til en app om
lag en måned før de starter. I den ligger det mye informasjon, blant annet tips
om klær, forteller Thommessens HR-sjef Anne Bogen.
– Der sier vi at vi ønsker at alle skal kunne være seg selv
på jobb, også i klesveien. Når man arbeider i et forretningsadvokatfirma
forventer klientene at vi ser profesjonelle ut. Det vanligste er å kle seg i
pen bukse, dress, skjørt, kjole, blazer og bluse. Samtidig bør antrekket
tilpasses omstendighetene. Skal du besøke en klient på en oljerigg eller befare
et vindkraftverk som er under utbygging, lar du dressen henge hjemme.
– Hva er et typisk antrekk i møte med klient?
– Det er nok dress, eller pen bukse og bluse. Mitt inntrykk
er at det er mindre bruk av slips enn det var tidligere, og det kan nok oppleves
som mindre konservativt, svarer advokatfullmektig Fredrik Svartberg Tonholt.
– Det er ikke noe problem å ha på seg genser istedenfor
dressjakke eller blazer. Den kommer typisk på når man skal opp i møtesenteret i
et klientmøte. Flere går også i jeans, legger Bogen til.
– Også i klientmøter?
– Nei, svarer Bogen
og suppleres av Tonholt.
– Det er ikke noe vi ser så ofte.
– I arbeidsarealene er det ofte jeans og andre litt mer
avslappede bukser, både på kvinner og menn, men dette er ikke vanlig i klientmøter,
utdyper Bogen.
Mer avslappet post covid
Ifølge HR-sjefen har det skjedd en endring i kleskoden etter
pandemien, og de ansatte kler seg mer hverdagslig nå enn tidligere. Særlig
utenfor klientmøter. Spesielt er dette synlig på skofronten.
– Før covid gikk folk i dressko og høye hæler for det meste,
men nå går man mer i joggesko og skifter når man skal i møte. Før skiftet vi
med en gang vi kom på kontoret. Det gjør vi ikke like mye nå lenger, sier hun.
– Noen går i hæler, noen går i flate sko og noen går i
sneakers. Det er fint at personligheten synes også når man er på jobb. Vi skal
se profesjonelle ut i møte med klientene, men har ingen uniform.
Avhenger av klientrelasjonen
Det viktigste er hva man leverer og hvordan man er, mener
Tonholt.
– Det er ikke sånn at det er så farlig at jeg har på
dressjakke i hvert eneste møte, men pen bukse og skjorte har man alltid. Og jo
bedre man kjenner klienten, jo mindre formell blir man gjerne også i klesveien,
sier han.
– Jeg synes det er fint at den personlige stilen man har, skal
få skinne gjennom. Samtidig er det forventet at vi fremstår profesjonelle når
vi representerer Thommessen, og klientene har en viss forventning når de møter
deg. Det må balanseres. Det viktigste er at man opplever å kunne være seg selv.
Liker man for eksempel godt å kle seg i sterke farger, så gjør man det, sier
Bogen.
– Hva bør man ikke ha på seg på jobb?
– Man kommer ikke med shorts og singlet. Altfor lettkledd
bør man heller ikke være, svarer Bogen.
– Det handler om at man representerer firmaet når man er på
jobb, legger Tonholt til.