– Dersom man bruker AI-plattformene på riktig måte, kan de
fungere veldig godt som juridiske sparringspartnere. Når teknologien etter
hvert blir mer spisset mot jussen, vil det bli en helt annen arbeidshverdag for
dem som lærer seg å bruke det, sier spesialist i immaterialrett, Yngve Øyehaug
Opsvik.
Han beskriver revolusjonen innen kunstig intelligens som et
vannskille i historien på nivå med lanseringen av datamaskinen og internett.
– Steve Jobs kalte datamaskinen for en sykkel for hjernen;
du må selv gjøre jobben, men for hvert tråkk vil du komme litt lenger. Kunstig
intelligens er en el-sykkel i den sammenheng. Det er fremdeles mennesket som må
gjøre jobben, men det vil gå betydelig fortere.
Opsvik, som kapret førsteplassen i kategorien «lovende
talenter» for immaterialrett i Finansavisens advokatundersøkelse for 2022,
jobber med patenter, varemerker og opphavsrett i spesialistfirmaet
GjessingReimers. Her tar han i bruk kunstig intelligens daglig.
– For advokater kan AI være et nyttig hjelpemiddel for
research og utførelsen av enkle oppgaver. Selv har jeg også brukt Microsofts
AI, Bing, til å sammenligne to fiktive varemerker. Det gjorde den vel så bra
som en som har hatt det som fag på studiet, forteller han, og understreker at
de åpne løsningene for AI ikke bør gis noen sensitive opplysninger.
Suksess i Storbritannia
På lengre sikt tror Opsvik at teknologien kan brukes på en
langt mer omfattende måte for advokatfirmaene i Norge.
Han viser som eksempel
til Harvey – en AI-plattform basert på ChatGPT-4 som er spesialisert på
juridisk arbeid, som benyttes av det britiske advokatfirmaet Allen & Overy,
et firma med kontorer i 33 land.
Allen & Overy startet med et tre måneders prøveprosjekt
hvor de brukte Harvey for å automatisere og forbedre sitt juridiske arbeid med
for eksempel kontraktsanalyse, selskapsgjennomgang, tvisteløsning og
compliance.
Ved enden av prosjektet hadde omtrent 3500 av firmaets advokater sendt
omkring 40.000 forespørsler til AI-plattformen i tilknytning til sitt daglige
klientarbeid.
– Harvey er trent på den enorme mengden av informasjon som
er i Allen & Overy. Firmaet har mange tusen ansatte, og er i en helt annen
størrelsesorden enn noen av firmaene i Norge, sier Opsvik.
Likevel har han tro på at en lignende løsning kunne ha sett
dagens lys også her til lands.
– I Norge ser jeg for meg at vi kunne ha tatt i bruk
lignende teknologi som dekket hele det norske markedet, og som man kunne trent
opp til de ulike firmaenes identitet for å gjøre det mer anvendbart, sier
Opsvik.
– Ved å trene den opp på innhold fra for eksempel Lovdata,
notater, stevninger og prosesskriv, tror jeg den ville levert meget gode
tjenester basert på stilen til det respektive firmaet, sier han.
– Lovgivningen er god
Som spesialist i immaterialrett jobber Opsvik med temaer som
er helt i kjernen av de juridiske problemstillingene som reiser seg i
forbindelse med den teknologiske revolusjonen verden står midt oppe i. Selv om
utviklingen beveger seg raskt, mener han at store deler av det norske
regelverket står sterkt.
– Det finnes en idé om at lovverket ikke følger med, men
overordnet sett mener jeg lovgivningen i Norge og EU er god. Den opprettholder
en beskyttelse av den kreative innsatsen til mennesket, samtidig som den lar
teknologien fungere, sier Opsvik.
– Norsk lovgivning innenfor både patent- og opphavsrett har
holdt seg gjennom flere tekniske revolusjoner som internett og smarttelefoner.
Det vil være en oppgave for domstolen å fastsette de nærmere nyansene, sier
han.
En oppgave for domstolen
Spesielt et spørsmål mener han norske domstoler må klargjøre:
Hvor skal grensen gå for at en menneskelig oppfinnelse skal kunne få rettslig
beskyttelse?
– For å få patent må man finne opp noe nytt som skiller seg
vesentlig fra tidligere kjent teknikk på området. Dette kaller vi
oppfinnelseshøyde, og hva som kan utgjøre et slikt «hopp» kan bli påvirket av
bruk av AI, sier Opsvik, og legger til et eksempel.
– Dersom man har en liste på hundre tusen oppskrifter på et
legemiddel, og ved hjelp av en AI finner ut hvilken medisin som sannsynligvis
vil funke, vil hoppet være mye mindre enn dersom du gjorde hele jobben selv.
Veien til nye produkter vil kunne bli mye kortere enn tidligere. Spørsmålet er
da om det skal mer til for at vilkåret om oppfinnelseshøyde er oppfylt.
Opsvik mener derfor at domstolen må klargjøre hvor mye
menneskelig innsats som kreves for å kunne få patent.
– Her mener jeg at det ikke er behov for ny lovgivning, men
rettsavgjørelser som kan si noe om hvor terskelen ligger.
– Ingen er ansvarlig
Som et resultat av at kunstig intelligens stadig utvikler
sin kreative horisont og blir mer avansert, reiser spørsmålet seg om hvem som
eier rettighetene til utdata som AI produserer.
Hvis kunstig intelligens utvikler en oppfinnelse eller
skaper et kunstverk, hvem eier rettighetene til dette? Er det skaperen av
chatboten, eieren av kildene eller brukeren som henter ut dataene?
Svaret er ingen, sier Opsvik.
– Hvis ingen har eierskap, hvem er da ansvarlig?
– Brukervilkårene til de fleste tjenestene for kunstig
intelligens har store ansvarsfraskrivelser. De gir som regel ingen garantier
for at utdata er sanne. I utgangspunktet er ingen egentlig ansvarlige for om
noen får feilinformasjon fra en AI, sier Opsvik.
Han er usikker på om eierskapet til utdata i det hele tatt
bør reguleres på nåværende tidspunkt.
– Jeg tenker at den kommersielle utnyttelsen har kommet for
kort til at den kan reguleres på best mulig måte. Vi vet ikke helt nøyaktig hva
AI kan gjøre eller ikke kan gjøre. Vi skal være veldig forsiktige med å
regulere noe vi har for lite kunnskap om hvordan vil bli i fremtiden.
– Et juridisk problem som kan oppstå, er dersom utdata som
AI produserer, i realiteten er en kopi av noens åndsverk. Det kan skje i
tilfeller der man spør om informasjon fra et spesifikt sted, eller om et veldig
smalt emne som det finnes begrenset med kilder på. Jeg tror, litt avhengig av i
hvilken grad man handler i god tro, at brukeren selv vil anses å ha ansvar for
å undersøke kildene, sier Opsvik.
Lovforslag på vei
Et annet spørsmål som reiser seg, er hvorvidt lovgivningen
sikrer at personvernet blir ivaretatt når man bruker kunstig intelligens som
hjelpemiddel.
– I henhold til norsk lovgivning innen personvern, ligger
ansvaret hos den som behandler dataene, uavhengig av hvilket verktøy man bruker
eller hvordan det blir lagret, sier Opsvik.
Det finnes en rekke uavklarte spørsmål innen personvern og
etikk, mener han, og henviser til lovforslaget fra Europaparlamentet, EU AI
Act, som vil skape et juridisk rammeverk for kunstig intelligens i EU-landene.
Her foreslås det blant annet å klassifisere kunstig
intelligens i fire kategorier basert på risikonivå, hvor reguleringen vil være
strengere jo høyere risikonivå.
– Lovforslaget handler om forbud mot enkelte AI-plattformer,
samt regler om transparens, sikkerhetsrutiner og overvåkning. Det er blant
annet foreslått å forby AI-assistert identifikasjon av mennesker på offentlig
sted, forteller Opsvik.
LES MER OM JUSS OG KUNSTIG INTELLIGENS
KUNSTIG INTELLIGENS