Heidi Jorkjend.
Foto: Robert S. Eik
MANGFOLD I ADVOKATBRANSJEN
- Advokatbransjen famler i blinde
Mangfoldige advokatfirmaer er
bedre skodd for fremtiden, viser en Karnov-rapport. Samtidig mener Advokatforeningens mangfoldsutvalg at det er en «relativt opplagt» underrepresentasjon av en
del minoriteter i advokatbransjen, men at man fremdeles mangler svar på hvorfor det er slik.
Mangfold er ikke bare kjønn. Det er heller ikke bare
«flerkulturelle bakgrunner». Det er også bygd og by, legning, kjønnsidentitet
og kjønnsuttrykk, arv og miljø, utdanning, språk, funksjonsvariasjoner,
sivilstatus og familie, alder, egenskaper, sosioøkonomiske forskjeller,
erfaring og kanskje enda mer.
Virksomhetsledere i advokatbransjen som Advokatbladet har
snakket med om mangfold, er samstemte om særlig én ting: Manglende mangfold er
et bransjeproblem. Et stort et også, spesielt om målet er å levere juridisk
bistand i toppdivisjon.
For forskning, slik som Kantar-rapporten «Mangfold som
virker», viser at et velbalansert og mangfoldige team
er mer kreative, mer effektive, har sterkere samhold og er flinkere til å løse
problemer. Beslutningsprosessene blir rett og slett bedre.
Hvordan kan man så levere advokatbistand til gullstandard om
mangfoldet bare finnes i liten grad, eller kanskje til og med uteblir mer eller
mindre fullstendig?
Ukjent status
Ifølge lederen av Advokatforeningens mangfoldsutvalg,
Thommessen-partner Heidi Jorkjend, er konkret status for mangfold i advokatbransjen
ukjent. Ei heller har utvalget noe entydig svar på hvorfor mangfoldet uteblir.
– At det er underrepresentasjon av en del minoriteter
fremstår relativt opplagt, men hvorfor er det slik? Og hvor er det skoen
trykker? Dette vet vi ikke. Er det tilfanget til studiene? Er det
rekrutteringsgrunnlaget etterpå? Eller er det senere? Vi trenger mer
informasjon for å forstå og adressere utfordringen med mangfold i bransjen, sier
Jorkjend.
Hun mener det har skjedd mye de siste årene, særlig når det
gjelder kjønnsbalanse.
– Når det gjelder mangfold i et bredere perspektiv, er det i
hvert fall en endring med tanke på at det er på agendaen. Jeg kan ikke huske at
det var et tema da jeg startet i advokatbransjen i 2011. Likevel tror jeg
fremdeles det er mange som famler i blinde når det kommer til hva de konkret
kan gjøre for å øke mangfoldet.
– Før en advokat foreslår tiltak for en klient, kartlegges
faktum. Denne fremgangsmåten har vist seg krevende å anvende i advokatbransjens
tilnærming til mangfold, sier Jorkjend.
Vanskelig å måle
Det er enkelt å måle mangfold basert
på alder. Dersom tradisjonelle kjønnskategorier legges til grunn, kan man også
telle antall kvinner og menn. I dag vet vi derimot at kjønn og kjønnsidentitet
ikke er svart-hvitt. Mangfold kan være vanskelig å måle, og mye mangfold er det
kanskje ikke ønskelig å måle heller.
– Vi ønsker å vite mer, men innsamling av informasjon
knyttet til mangfold kan være utfordrende. Det er begrensninger på hvilken
informasjon som kan innhentes fra ansatte, og det kan være vanskelig å få et
representativt utvalg i frivillige undersøkelser. Videre er det metodiske
utfordringer knyttet til å utforme en undersøkelse som kan gi statistisk
signifikante resultater, sier Jorkjend.
Mangfoldsutvalget ser nå om disse utfordringene kan løses,
slik at bransjen kan få et bedre faktagrunnlag i mangfoldsarbeidet, opplyser
hun.
Foreslår å telle
Noen mener at mangfold må måles mer, for eksempel Ali Rana,
partner i PA Consulting. Ifølge han er telling er helt nødvendig for å øke
mangfoldet.
– Hele bakteppet for å telle mangfold er å skape et bedre
samfunn og mer inkludering. Jeg mener at synlig mangfold må kunne måles. Hvor
mange mennesker med bonuskultur har vi i selskapet og i ledelsen? Det kan man
kartlegge. Skal man gjøre noe med problemet, må man faktisk komme i gang, sier
han.
Rana tror at frykten for å gjøre feil hindrer mange
selskaper fra å ta tak.
– Kanskje er det lettere for meg å si dette fordi jeg selv
har bonuskultur, men henger man seg for mye opp i terminologi og definisjoner,
kommer man seg ikke videre. Det er først når man begynner å telle at man kan
skape endringer.
For snart et år siden kartla han antallet mennesker med
flerkulturell bakgrunn i ledergruppene til de femti største selskapene på Oslo
Børs. Resultatet viste 0,22 prosent, eller sagt på annet vis: Kun ett menneske.
Av 459. Ifølge undersøkelsen, er det knapt noe bedre i offentlig sektor. Her
var resultatet 1,02 prosent.