– Mangfoldsutvalget får beskjed dersom det er selskap med partnerskapsmodeller der mangfold «pyntes» med partnerskap for kvinner uten, eller med svært begrenset, rett til utbytte, forteller utvalgets leder Tina Storsletten Nordstrøm.
Foto: Henrik Evertsson
- Mystisk X-faktor rundt de som klatrer til topps i advokatbransjen
– Partnere velges ofte ut fra en magefølelse, der fordommer og stereotype holdninger gjerne får mer plass enn det man kanskje er klar over selv, sier Tina Storsletten Nordstrøm.
Det sier LO-advokat Tina Storsletten Nordstrøm, som er leder i Advokatforeningens mangfoldsutvalg.
I 2018 skrev hun og BAHR-partner Anne Sofie Bjørkholt et gjesteinnlegg på Advokatforeningens nettsider der de stilte spørsmål om dagens partnermodell er klar for å møte fremtiden.
Partnerskolen
- Å bli partner i et stort advokatfirma er et mål for mange unge advokater. Hva skal til for å komme gjennom nåløyet?
- Hva kreves, og hvor mye må du jobbe, og hvordan bør du posisjonere deg?
- I en serie artikler har Advokatbladet intervjuet ulike partnere.
De to mente at man så en utvikling mot mer åpenhet rundt mangfold og likestilling i advokatfirmaene, men at velvilligheten raskt møtte motstand dersom det ble snakk om tiltak som berørte grunnstrukturen i partnermodellen.
Nå har det gått fire år siden innlegget ble publisert, og ifølge Nordstrøm er det lite som har endret seg.
– Markedsforståelsen de sitter med er virkelig imponerende, men samtidig er mange fastlåst i et spor der mye handler om reproduksjon av det man allerede har. Når nye partnere skal oppnevnes er det ikke uvanlig at mange har en tendens til å rekruttere noen som er nokså lik en selv, fordi det hele innebærer en viss risiko der tillit er helt avgjørende.
- Magefølelse blir styrende
Dette fører til at partnere ofte velges ut fra en magefølelse, og der fordommer og stereotype holdninger gjerne får mer plass enn det man kanskje er klar over selv, mener hun.
– Det er en x-faktor som må til for å være blant dem som når toppen. Det blir en type trynefaktor som ingen helt vet hva er, og som partnerne selv ikke klarer å formidle. Det er noe veldig mystisk rundt denne x-faktoren, og hva som utgjør forskjellen mellom de som klatrer helt til topps og de som ikke gjør det.
For å møte denne utfordringen med at magefølelse og reproduksjon blir styrende for partnervalg, etterlyser Nordstrøm et objektivt system der nøytrale ledere får ansvaret for bemanning og karriereutvikling.
– Den partnerskapsbaserte styringsmodellen kan medføre en spesiell seleksjon av mennesketyper, og gir lite forutsigbarhet rundt hva som faktisk kreves for å nå opp og frem. Mange klarer kanskje inntjeningskravet, men hva med de andre, ukjente parameterne som også spiller inn? Systemet bør være objektivt på en slik måte at man vet at hvis man presterer slik og timingen er sånn, så vil innsatsen også belønnes.
– Kundene må ta ansvar
Makten og initiativet til å skape en utvikling hviler på et samarbeid mellom advokatfirmaene og klientene, ifølge Nordstrøm.
– Kundene må være tydelige på hvilke verdier de ønsker hos selskapene de bruker, og de må ta ansvar både for å se og for å fremme verdien av mennesker som kanskje ikke faller i den stereotypiske kategorien som en «typisk advokat».
– Fordelen av å ha en mangfoldig og helhetlig stab vil nok bli enda tydeligere med årene. Timefokuset bør minskes, og heller rettes mot arbeidsprosessen, dine kvaliteter som menneske, hvordan du tenker strategisk og kvaliteten på klientrådgivningen. På samme måte som advokatene, kommer også kundene i alle slags innpakninger. For at firmaet skal kunne møte denne bredden, er mangfold en sentral nøkkel.