På et digitalt kurs i regi av Yngre forsvarere delte nylig den erfarne strafferettsadvokaten Unni Fries av sin erfaring fra å håndtere medier.
Fries råder unge forsvarere til alltid å tenke på klientens interesse før de uttaler seg.
Annonse
- Media har sjelden en intensjon om å fremstille siktede i et godt lys. Det aller viktigste er at man aldri sier noe i media som strider mot klienten din sin interesse, innledet Fries som er partner i Advokat Henjum, og er fast forsvarer i Oslo tingrett og Borgarting lagmannsrett. Fries sitter også i Advokatforeningens etikkutvalg.
- Av og til hender det man får en henvendelse før man har fått snakket med klienten. Jeg ser innimellom eksempler på at advokater uttaler seg før de har tatt den praten. Da er det veldig viktig å være uhyre forsiktig med hva man sier. Du vet ikke hvordan klienten stiller seg til din opptreden i media - det kan være ting i saken du ikke vet om, poengterte Fries.
Ifølge henne er det viktig å huske på at det ikke er gitt at man som forsvarer skal gjøre akkurat det klienten ønsker.
- Klienten har gjerne liten eller ingen medieerfaring. Noen vil gjerne gå ut i media, men i svært få saker er man faktisk tjent med det. Derfor må man noen ganger faktisk si at «hvis du ønsker å gå ut i media må du finne deg en annen forsvarer». Min erfaring er at de fleste da lytter, sa Fries.
Hun ser innimellom eksempler på advokater som går hardt ut i media i en tidlig fase i en sak.
- Og så kommer det som en rekyl i ettertid et funn fra PC-en eller andre beviser som gjør at man aldri burde gått ut i media på den måten, sa Fries.
- Ingen plikt å svare
Advokaten minnet så om at man på ingen måte har en plikt til å svare journalister på spørsmål som dukker opp eksempelvis i forbindelse med et fengslingsmøte.
- Likevel er det mitt råd å være høflig og imøtekommende så langt det er forsvarlig. Med de aller fleste journalister fungerer det godt.
Ifølge henne vil man ofte oppleve at journalister misforstår noe i saken.
- Selv de flinkeste krimjournalistene sier innimellom ukorrekte ting.
Forsvareren gikk så over til å komme med noen praktiske råd dersom man står i en større mediesak med et stort medietrykk.
- Om du har ett budskap du ønsker å få ut, kan du for å unngå et enormt antall henvendelser gi en uttalelse til NTBs desk og presisere at det ikke vil bli gitt flere uttalelser. Det kan spare deg for masse tid.
I andre typer saker rådet hun advokatene til å ikke forfordele noen journaliser.
- Jeg forsøker å være fair, og å svare på henvendelser fra dem som ringer, både fra riksmedier og lokalaviser. Det setter ofte journalistene stor pris på. De er jo konkurrenter, og har alle et ønske om å få nyhetene først.
I andre situasjoner, som en lengre hovedforhandling, og bør man være forberedt på og forvente et større presseoppbud.
- Alle kameraene og mikrofonene kan oppleves ganske overveldende. Da bør du tenke gjennom grundig på forhånd hvilket budskap du vil du ha ut, og hva du skal si. Dersom du ikke ønsker si noe, vil TV-medier ofte ønske seg noen sekunder der du sier nettopp det - for å vise at de har vært i kontakt med forsvareren. Da gjelder det å gjenta det budskapet, og ikke la seg friste til å si mer enn du hadde planlagt.
Hun minnet så om at man som forsvarer ikke må la seg intervjue i en ukomfortabel situasjon.
- Det er helt greit å si at de må vente litt for så å møte journalisten igjen etterpå. Dere som advokater må sette premissene for når dere vil godta intervju-situasjonen, rådet Fries.
- Fake it till you make it
Å holde seg til de to-tre viktigste poengene er ifølge henne en god idé.
- De store mediene og det store publikummet er ikke stedet for de fine nyanser. Formuler deg så enkelt du kan for å få frem budskapet. Du må legge til grunn til at de som hører på er alle mulige folk, med ulike forutsetninger for å forstå budskapet ditt. Da gjelder det at budskapet er enklest mulig.
- Sinte forsvarere på TV tar seg som oftest dårlig ut. Prøv å være vennlig i mimikken. Og om nødvendig: «Fake it till you make it», rådet Fries med et smil.