Advokat Birthe Maria Eriksen og arbeidslivsforsker Bitten Nordrik.Foto: Privat
- Betydelige utfordringer med private granskninger
Det må sikres et bedre rettsvern for alle som er berørt av private granskningsprosesser og etableres et eget klageorgan, skriver advokat Birthe M. Eriksen og forsker ved Arbeidsforskningsinstituttet, Bitten Nordrik.
I forhold til de gamle reglene fra 2011 (RPG
2011) representerer de oppdaterte retningslinjene utvilsomt et kvantesprang.
I årene forut for vedtakelsen av de nye reglene, gjennomførte Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) et omfattende forskningsprosjekt, finansiert av LO, hvor en rekke rapporter
etter såkalte «faktaundersøkelser» av varsler i psykososiale saker, ble
gjennomgått.
Annonse
Forskerne avdekket i den forbindelse et bekymringsfullt nivå av svakheter
når det særlig gjelder metode- og rettssikkerhetsspørsmål.
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
AFIs rapport, som ble publisert i en fagfellevurdert bok (Faktaundersøkelser – et «hybrid konfliktvåpen» på norske arbeidsplasser: En refleksiv studie, Gyldendal),
var sentral for flere av de høringsuttalelsene som ble innlevert til det første
utkastet til retningslinjer, som heldigvis ble betydelig korrigert etter
høringsrunden.
- Betydelige utfordringer og uavklarte spørsmål
For de av oss som arbeider på
dette forholdsvis «nye» feltet i skjæringspunktet mellom tradisjonell
arbeidsrett, varsling og granskning, er erfaringen så langt at det fremdeles eksisterer
betydelige utfordringer og spørsmål som ikke ser ut til å være tilstrekkelig
avklarte.
I møte med advokatkollegaers undersøkelsesprosesser, overraskes man dessverre
av hvor ulike oppfatningene synes å være av retningslinjenes innhold og
virkeområde.
For advokatbransjen har granskninger og tilstøtende oppdrag utvilsomt
stor økonomisk verdi. Samlet pålegger dette oss et ansvar som vi må kunne
forvalte på en forsvarlig måte. Dette krever stadig kompetanseheving,
bevissthet og en åpen og lærende debatt.
- Uten rettslig kontroll
Formålet med denne artikkelen er å
belyse noen av de utfordringene vi mener det er kritisk å diskutere og avklare.
Det er betydelig rettssikkerhetsrisiko for de berørte i undersøkelsessaker. Dersom
omfattende undersøkelser eller granskninger utføres uten tilstrekkelig kunnskap,
prinsipper og metode, kan det få større konsekvenser for de berørte enn en
domstolsprosess, fordi private granskingsprosesser pågår uten rettslig
kontroll.
Terskelen for å bringe en sak som
har vært gjenstand for en omfattende granskning/undersøkelse inn for retten, kan bli særlig høy
for berørte som mangler medlemskap i en fagforening med ressurser og vilje til
å forfølge en sak man mener er rettsstridig håndtert.
Den eller de berørte kan også
ha blitt langvarig syk som følge av varslingssaken og den etterfølgende undersøkelses-
eller granskningsprosessen. Belastningene kan være store, både for den berørte
varsler eller omvarslede.
Også arbeidsmiljøer kan bli skadelidende. Det eksisterer
heller ikke alltid et rettsgrunnlag for
å forfølge en sak som har vært gjenstand for undersøkelse/granskning i
domstolen.
- Behov for felles forståelse
Klarere og mer oppdaterte Retningslinjer for private granskninger synliggjør nå behov for standardisert
opplæring og utvikling av en felles, faglig forankret metodikk, herunder en felles forståelse av Retningslinjene for private granskninger.
I tillegg er det nødvendig
å diskutere behovet for et klage- og/eller konfliktløsningsorgan.
I denne artikkelen er temaet begrenset
til grenseoppgangen mellom bruk av privat granskning og andre former for
undersøkelser. Opplevelsen er at det hersker full forvirring om når en
undersøkelse gjennomføres som en privat granskning i henhold til retningslinjene, og når det
kan ytes ordinær advokatbistand til en klient som gjennomfører sin egen,
interne undersøkelse, uten at retningslinjene følges.
Granskning som ekstraordinært tiltak
Som det kommer frem av del I i Retningslinjene for private granskninger, er en granskning en spesifikk form for undersøkelse som innebærer
en innsamling av fakta på bakgrunn av relevante bevis, med sikte på å avdekke
årsaksforhold.
På bakgrunn av disse, identifiseres aktuelle virkemidler som kan
bringe en virksomhet i samsvar med relevant lovgivning og regelverk, samt
forebygge lignende hendelser eller forhold i fremtiden.
Omfattende undersøkelser
eller granskninger foregår nå ofte som ledd i arbeidsgivers aktivitetsplikt
etter arbeidsmiljøloven § 2A-3 (1), som krever en tilstrekkelig undersøkelse av et mottatt
varsel.
Denne plikten tolkes dessverre ofte for langt. Den krever for eksempel
ikke at arbeidsgiver tar standpunkt til hvorvidt det foreligger et
«kritikkverdig forhold». Det er tilstrekkelig at det avdekkes forhold som må
håndteres, for eksempel i det kollektive sporet mellom partene i arbeidslivet,
eller i vernesporet.
- Misforståelse får ofte alvorlige konsekvenser
Denne misforståelsen får ofte alvorlige
konsekvenser, spesielt der det er varslet om psykososiale arbeidsmiljøforhold. Stadig
oftere synes kritikk av organisatoriske arbeidsbetingelser å bli omgjort til påstander
om enkeltpersoners utilbørlige adferd.
Spørsmål om arbeidsmiljøers felles
utfordringer, det være seg mål og resultatstyrings- og ledelsessystemer, nedbemanninger,
ledelseskultur med videre, omgjøres til saker om mobbing og annen trakassering.
Forskyvningen
av fokus har gjort at atferdspsykologien
har fått et altfor stort gjennomslag. De høyst diskutable premissene for denne
tradisjonen, som ofte ukritisk legges til grunn når påstander om kritikkverdig
adferd granskes, får vi komme tilbake til i en senere artikkel.
Allerede i kommentarene til Retningslinjene for private granskninger av 2011, ble det presisert at granskning er et ekstraordinært tiltak.
- Begynner å få betydning i rettspraksis
I de oppdaterte Retningslinjene for private granskninger omtales nå private granskninger som «en særskilt type advokatoppdrag». Spesielt
ved undersøkelser av psykososiale forhold/arbeidsmiljø, har det betydning hvorvidt
alternative tiltak er forsøkt før det ble iverksatt større
undersøkelser/granskning.
Dette er et forhold som begynner å få betydning i
rettspraksis, der ansvaret for unødvendig konflikteskalering for eksempel fikk
betydning i blant annet «Tine-dommen».
Det antas at dette også er forhold som kan få betydning for advokatansvaret,
for eksempel der større undersøkelser/granskninger iverksettes på arbeidsgivers
vegne, uten at man har vurdert mindre inngripende – og mer ordinære tiltak.
Dessverre møter vi stadig arbeidsgivere som ikke synes å ha en klar formening om hvorfor de i det hele tatt
iverksatte granskning eller annen større undersøkelse, hva de skal bruke
den til, og hvordan den skal benyttes.
Et eksempel fra rettspraksis, er
den såkalte «AOF-dommen» (19-085033TVI-OTIR/02) fra 2019, hvor en oppsigelse ble underkjent og en rapport fra en undersøkelse
satt til side, fordi arbeidsgiver ikke foretok en selvstendig vurdering
av rapporten etter undersøkelsen.
En rapport etter en faktaundersøkelse, ble
også indirekte «overprøvd» i den ovennevnte «Tine-dommen», hvor lagmannsretten sendte
en temmelig klar melding om at en konflikt burde vært løst på en annen måte,
enn ved hjelp av en såkalt «faktaundersøkelse», fordi man da trolig ville ha
forhindret unødig konflikteskalering.
- Kunnskap å hente
En gransking i en sak om
arbeidsmiljø/psykososiale forhold, er et så inngripende tiltak at det fordrer
en grundig vurdering i forkant, opp mot alternative virkemidler.
For advokater
er det her mye kunnskap å hente fra blant annet organisasjonspsykologien og -sosiologien.
Det handler om menneskets reaksjoner i ulike situasjoner,
organisasjonskulturer, styrings- og ledelsessystemer med videre.
Forskjellen
mellom organisatoriske og individuelle årsaksfaktorer og ikke minst; maktrelasjoner
og dimensjoner. Slik kunnskap gir verktøy til å gjennomføre gransking på en
klok måte, hvor man forstår hva man skal se etter, og kunne forstå det man ser.
I motsatt fall, kan en gransking medføre økt risiko for konflikteskalering, med
de konsekvensene det kan få.
En viktig læring som deltakere i
interdisiplinær dialog, er at konflikter og andre utfordringer i et
arbeidsmiljø, med få unntak, kan føres tilbake til organisasjonsmessige
forhold.
- Må inn på et annet spor
I rapporter etter undersøkelser/granskning av arbeidsmiljøforhold, ser
vi likevel sjelden spor av analyse av organisasjonsmessige årsaksforhold. Isteden
blir faktum dekontekstualisert.
Langvarig uenighet i forbindelse med nedbemanninger,
ansattes rett til medvirkning med videre, omgjøres til spørsmål om partenes
adferd i et bestemt møte eller andre situasjoner hvor saken har vært diskutert.
Det få synes å forstå, er at det nettopp er denne atferden, og ikke saksforholdet
i seg selv - altså de organisasjonsmessige arbeidsbetingelsene - som gjøres til
gjenstand for gransking
Diskusjonen om hvorvidt varsler
om kritikkverdige forhold i arbeidsmiljøet (de såkalte psykososiale arbeidsmiljøsakene)
fra arbeidsmiljølovens kap. 2A om varsling i forbindelse med implementering av
EU sitt varslingsdirektiv som er avgrenset mot arbeidsmiljøsaker, må inn på et
annet spor.
Arbeidstilsynets konfliktmodell
Bakgrunnen for debatten er nettopp erfaringene med de
ressurskrevende konfliktene som ofte oppstår som følge av ukritisk
gjennomføring av omfattende undersøkelser, hvor de berørte ikke har opplevd å
få sitt rettsvern ivaretatt.
En slik
risiko er også forutsatt i Arbeidstilsynets konfliktmodell:
Modellen viser at det er en reell
risiko for at en konflikt/sak som befinner seg på «gult nivå», og som dermed
har gode forutsetninger for å finne sin løsning ved hjelp av tiltak på dette
nivået, vil kunne eskalere til rødt nivå ved gjennomføring av en
gransking/undersøkelse som ikke ivaretar en høy rettsvernsstandard, og som
mangler kompetent fokus på konfliktprevensjon- og håndtering.
- Helseskadepotensial
I takt med at kunnskaps- og
regelutviklingen når rettspraksis, vil dette stille tilsvarende krav til de
advokater (og andre) som utfører granskinger eller yter alminnelig
advokatbistand på dette feltet.
Selv om hovedverneombudet i Norske Shell- saken (19-091462TVI-ROMS) (av prosessuelle grunner), ikke nådde frem med sitt søksmål mot arbeidsgiver,
uttalte retten der at gjennomføringen av faktaundersøkelsen i saken, hadde helseskade-potensial.
Det er grunn til å tro at dette er et perspektiv som vil bli stadig mer
relevant, og som vi kommer til å møte i domstolene fremover.
Det er et tungt ansvar som
påhviler oss som tilbringer mesteparten av arbeidshverdagen på dette feltet. Relevante
alternativ må nå vurderes grundig, før det trykkes på «granskningsknappen».
Det
må gis adekvat informasjon til oppdragsgiver, og gransknings- og undersøkelser
må være forankret i virksomheten, hos arbeidslivets parter, representanter og
samarbeidsorgan der slike finnes.
Et spørsmål her, er om det generelt er god
nok, og enhetlig nok kompetanse, både på hva som eksisterer av relevante
alternativ til en omfattende granskningsprosess, og ikke minst for rigging av
en granskningsprosess der hvor psykososiale forhold er granskningsgjenstanden.
De nye retningslinjene har etter vår vurdering
potensial til å bidra til dette, men da må bransjen være enige om når, og
hvordan, de skal følges.
Forholdet til andre former for
undersøkelser og juridisk bistand
Ovenfor har temaet vært spørsmålet
om å i det hele tatt iverksette en omfattende undersøkelse/granskning.
Spørsmålet her, er når retningslinjene i Retningslinjer for private granskninger kommer inn som en standard som
vi som advokater plikter å etterleve.
Forholdet mellom en uavhengig,
privat granskning som nå er definert i Retningslinjer for private granskninger, og andre former for undersøkelser, oppleves
fremdeles å være et uklart spørsmål for mange.
AFIs tidligere nevnte
forskningsprosjekt, gjaldt såkalte «faktaundersøkelser», basert på en metodikk
som har vist seg å mangle et entydig innhold. I forbindelse med forskningsprosjektet,
ble både Psykologforeningen og Advokatforeningen spurt om sine syn på bruken av
slike «faktaundersøkelser».
Det kommer frem i AFIs bok at mens
Psykologforeningen aldri svarte på forskernes henvendelse, så svarte
Advokatforeningen at advokater ikke lenger skulle kunne drive med den
formen for undersøkelser.
- Skal ikke drive med faktaundersøkelser
Advokatforeningens medlemmer skal
altså ikke lenger drive med «faktaundersøkelser», noe som har vært
vanlig de senere år, særlig ved undersøkelse av varsler om arbeidsmiljøforhold.
Dersom advokater skal gjøre omfattende, uavhengige undersøkelser, skal disse
følgelig gjennomføres i henhold til reglene i Retningslinjer for private granskninger. I forbindelse med AFIs forskningsprosjekt, fikk man altså en viktig avklaring av hvilken rettsvernstandard
som skal etterleves når advokater gjennomfører uavhengige undersøkelser av et
visst omfang.
I forordet til retningslinjene (RPG), understrekes
det at de bygger på grunnleggende rettssikkerhetsprinsipper, og at
de derfor også bør anvendes i private granskninger som foretas av andre
yrkesgrupper.
Det vises til at etterlevelse av retningslinjene kan bidra til å
sikre en forsvarlig og god gjennomføring av granskninger. Formelt var dette
sårt trengte avklaringer å få, og man har følgelig sett frem til en annen
forutberegnelighet i særlig varslingssaker, hvor arbeidsgivers aktivitetsplikt
er utløst, jf. aml. § 2A-3 (1), og det er behov for å gjennomføre en
undersøkelse av et visst omfang.
Det
presiseres at undersøkelsesplikten etter § 2A-3 (1), ikke innebærer noe
automatisk krav til å iverksette en privat granskning. En arbeidsgiver kan
gjennomføre betydelig enklere undersøkelser enn det for å avdekke og bringe
mulige kritikkverdige forhold til opphør.
- Definerer seg bort fra retningslinjene
I det praktiske advokat- og
granskningslivet, har det imidlertid vist seg å ikke være så enkelt. Der advokater
kommer inn i saker med et visst alvor og kompleksitet og man tror at RPG vil
bli fulgt i den aktuelle undersøkelsen som skal gjennomføres, opplever man
isteden ofte at oppdraget defineres til å kun innebære «bistand til egen
klient», og at man dermed definerer seg bort fra RPG.
Enkelte hevder sågar at
det gjøres en «uavhengig undersøkelse», til tross for at de både bistår en fast
klient og ellers har definert seg bort fra reglene i RPG. Dette kan føre
til lange, kostbare runder med den berørtes advokat, for å avklare hva som
faktisk er undersøkelsens karakter og formål, samt hvilke krav som skal stilles
til saksbehandlingsreglene for undersøkelsen.
I fravær av en klageinstans eller
annen konfliktløsningsmekanisme, vil denne type uklarheter og kommunikasjon om
disse, innebære risiko for konflikteskalering, fremfor den konfliktløsning som bør
være formålet med å gjennomføre en granskning eller annen form for
undersøkelse.
- Oppdrag ligner til forveksling på «faktaundersøkelser»
På den ene siden, er det rett at
en advokat kan bistå en klient som for eksempel selv gjennomfører en intern
undersøkelse ved sin HR-avdeling eller lignende. Dette er isolert sett ordinær rådgivning.
Ofte ser vi imidlertid at det utføres oppdrag som til forveksling ligner på
tidligere tiders «faktaundersøkelser», som vi altså ikke lenger kan drive med.
Undersøkelser av det omfang og kompleksitet som tidligere ble gjort som
«faktaundersøkelser», skal altså nå gjøres som uavhengige, private granskninger,
med mindre det altså kun er helt begrenset rådgivning som gis til en klient som
selv utfører en intern undersøkelse.
Et spørsmål er hvor grenseoppgangen
går, mellom hva som må skje som private, uavhengige granskninger etter retningslinjer for private granskninger, og
hva som er akseptabelt å bistå med som ordinær rådgivning til egen klient?
Det
er her det er behov for en høyere grad av forutberegnelighet enn det som
eksisterer i dag. Uansett om det er rådgivning til egen klient eller en reell,
uavhengig granskning som foregår, bør både rådgivningen og egne
granskningsprosesser skje på bakgrunn av rettsvernsstandarden i RPG.
Avsluttende kommentarer
I denne artikkelen har det kun
vært plass til å ta opp enkelte overordnede temaer relatert til private
granskninger og de reviderte retningslinjene i RPG.
Slik vi ser det, er det også
behov for å debattere en rekke andre spørsmål relatert til dette feltet. Hvert
eneste punkt i RPG hadde fortjent egne artikler om de spørsmål hvert av
punktene reiser. Disse kan vi komme tilbake til i senere artikler, for det er
mye å gripe fatt i.
Avslutningsvis påpekes det at det
viktige nå, er at Advokatforeningen holder fast i temaet og fortsetter arbeidet
med å utvikle granskningsfeltet videre.
Det bør nedsettes en egen faggruppe for
granskning slik man har på andre rettsområder. Denne gruppen bør arbeide med å
få på plass en egen kurs- eller utdanning, etablere et klageorgan, og
identifisere andre tiltak som kan sikre en ensartet etterlevelse av RPG.
På
dette interdisiplinære feltet bør man også invitere til samarbeid med for
eksempel Revisorforeningen og Psykologforeningen.
Poenget er at dersom man skal
sikre at private granskninger skal ha konfliktløsende effekt, så er det
avgjørende at det generelt sikres tillit til de granskningsprosessene som
gjennomføres.
Det har vært flere store saker i mediene den siste tiden som
indikerer at situasjonen ennå ikke er tilfredsstillende. Advokatforeningen må
derfor ta de utfordringene som eksisterer på feltet på største alvor. Det betyr
at de reviderte retningslinjene kun må betraktes som et viktig, men utilstrekkelig
steg i et mer omfattende arbeid med å sikre et bedre rettsvern for alle som er
berørt av private granskningsprosesser.