Melissa Alarcon kombinerer jusstudier med studier i klarspråk.
Foto: Privat
- Vi trenger en klarspråk-revolusjon i advokatbransjen
- Jeg vil hjelpe til med at personer som ikke har forkunnskap i juss likevel skal forstå tekstene, sier jusstudent og klarspråkkonsulent Melissa Alarcon. Hun mener advokater flest har én uvane de bør kvitte seg med.
Melissa Alarcon studerer for tiden juss på tredje avdeling samtidig som hun er i ferd med å fullføre en bachelorgrad i klarspråk ved Universitetet i Oslo. En del av klarspråk-studiene er å være ute i praksis.
Alarcon tar sin praksis i Help forsikring der hun går gjennom den skriftlige og muntlige kundedialogen i selskapet.
- Akkurat nå har jeg fullført del én av rapporten min. Jeg har gått gjennom alle firmaets juridiske maler og forsikringsvilkår, og analysert og undersøkt om de kan forbedres eller ikke, sier Alarcon til Advokatbladet.
Mer enn ord
- Klarspråk handler om å være så tydelig som mulig med ordlyd, struktur og visuell utforming. Som klarspråkkonsulent vil jeg først se på teksten, og gjøre den så forståelig som mulig. Deretter vil jeg se på strukturen, og sammenhengen i avsnittene og overskriftene. Til slutt vil jeg se på designet. Er det luft? Kan vi sette inn bilder? Kan teksten gjøres litt enklere for en som ikke kan jussen?
- Jeg vil hjelpe til med at personer som ikke har forkunnskap i juss likevel skal forstå, poengterer Alarcon, og legger til at mange har en del å gå på der.
- Vi trenger en klarspråklig revolusjon og å endre på ord som ikke når ut til massene, sier Alarcon.
Forenkler og forklarer
Hun understreker at hun synes Help er svært flinke i sin kommunikasjon med sine kunder og medlemmer.
- Å være i praksis her har vært en ypperlig sjanse til å se hvordan advokater skriver og jobber. Samtidig er Help et litt annerledes selskap sammenlignet med andre firmaer fordi de driver juridisk rådgivning til så mange mennesker. Mine innspill til dem dreier seg mest om forslag til omformuleringer av setninger, og å fjerne overflødige ord, sier Alarcon.
Et tydeligere språk ville kunne forhindret trygdeskandalen i NAV, og pendlerboligsaken på Stortinget, mener klarspråk-entusiasten.
- Nå bør de ansvarlige gi en klarspråk-ansvarlig oppgaven med å gjøre regelverket mer forståelig, foreslår hun.
En av de største utfordringene med klarspråk er ifølge Alarcon å finne ut hvor langt man kan gå i å forenkle en tekst før den mister den juridiske presisjonen.
- Det er ikke alle setninger jeg kan forandre. Men hvis jeg ikke kan endre en tekst, prøver jeg heller å forklare den, og å vise til eksempler. I dag kan juss fremstå vanskelig - jeg synes ikke det burde være slik, sier Alarcon.
- Fjern fyllord!
Hun er tydelig på at det juridiske språket ikke skal fjernes helt, men at man bør gjøre tekster så forståelig som mulig uten at det går på bekostning av presisjonen.
- Hva er den vanligste feilen du ser advokater gjøre?
- De har en tendens til å bruke veldige mange fyllord! Jeg oppdaget nylig at jeg gjør det samme når jeg skriver eksamensoppgaver. Det bør vi slutte med.
Nå håper hun advokatfirmaer vil få øynene opp for klarspråk-utdannede ekspertene som denne våren går ut med en bachelor fra Universitetet i Oslo.
- Jeg vil gjerne fortsette å jobbe med klarspråk i fremtiden også, sier Alarcon.