Nasjida Noorestany, jusstudent ved Det juridiske fakultet, UiO
Foto: Privat
– Fakultetene må ikke bekjempe karakterpresset, men nyansere det
Et vitnemål med toppkarakterer i dagens ordning med skoleeksamen forteller ingenting om kandidatens soft skills. Det er på tide at de juridiske fakultetene supplerer med alternative vurderingsformer, som viser et mer helhetlig bilde av kandidatens evner, skriver jusstudent Nasjida Noorestany i dette innlegget.
Karakterpress er både et gode og et onde. På den ene siden
kan det motivere oss til å strekke oss etter det beste og gi oss en ekstra dytt
til å gjøre vårt ytterste. For våre fremtidige arbeidsgivere er det nyttig at
et slikt press eksisterer.
På den andre siden kan det skape uheldige holdninger
og ha en negativ innvirkning på trivsel og helse.
For oss studenter kan det
føre til et negativt selvbilde og utfordringer med motivasjonen. Det er
avgjørende at fakultetene fronter denne nyanseringen og at studentene også tar den
inn over seg.
Savner alternative vurderingsformer
Å være en god jurist innebærer å være i stand til å løse
komplekse problemer, kommunisere med klienter på en klar og forståelig måte, og
ha en sterk etisk bevissthet.
Et vitnemål med utelukkende toppkarakterer i
dagens ordning med skoleeksamen, forteller ikke noe om kandidatens soft
skills som muntlige kommunikasjonsevner, mellommenneskelige ferdigheter
eller evne til å utvikle og tilpasse seg utfordringene i arbeidslivet.
Derfor
er det på tide at de juridiske fakultetene innfører alternative
vurderingsformer, i tillegg til skoleeksamen, som i sum viser et helhetlig
bilde av kandidatens evner og kompetanse.
– Bør dempe usunt karakterjag
Vårt fokus som studenter bør være på å utvikle oss til å bli
kompetente og ansvarsbevisste jurister med gode arbeidsvaner og personlige
egenskaper.
Samtidig må fakultetene også skape en kultur basert på samarbeid og
støtte fremfor usunn konkurranse og karakterjag, slik at studentene kan utvikle
seg til å bli gode jurister på alle områder.
Å bli en god jurist er en livslang prosess som krever
kontinuerlig læring og utvikling.
Selv om vi har toppkarakterer på
universitetet, vil det ikke alltid bety at vi har den nødvendige kompetansen og
erfaringen til å takle virkelige utfordringer i praksis. Disse kvalitetene kan
ikke læres utelukkende gjennom teori, men må også utvikles gjennom praktisk
erfaring og personlig vekst.
Fakultetene bør derfor innrette studiet slik at
studentene blir bevisste på at læring er en livslang prosess, og slik at vi forstår at resultatene vi presterer under studiet ikke er en absolutt
skranke for mulighetene vi kan få gjennom karrieren.