Gitte og Thomas Nesset Midelfart har en fast spalte om ledelse i Dagens Næringsliv.
Foto: Per Thrana, DN
– Kunnskap, bevisstgjøring og trening sikrer god ledelse
Tradisjonelt har ikke ledelsesfaget fått hverken den anerkjennelsen eller oppmerksomheten det fortjener i advokatbransjen, ifølge Gitte og Thomas Nesset Midelfart. Nå er dette på vei til å snu.
Thomas og Gitte Nesset Midelfart er både organisasjonspsykologer,
ledelseseksperter og forfattere. I fjor ga de sammen ut boka «Kjære leder. Slik
får du det beste ut av de fleste», og kanskje har Advokatbladets lesere lest
noen av rådene deres i spalten «Lederlivet» i Dagens Næringsliv.
Gjennom selskapet Bang & Midelfart tilbyr de blant annet
lederutvikling, lederstøtte og foredrag, og har bistått en rekke virksomheter i
advokatbransjen – deriblant Wiersholm, Selmer og BAHR.
– Vår erfaring er at ledere i advokatbransjen er som ledere i alle
andre bransjer: Det finnes gode ledere, og det finnes mindre gode ledere. Men
generelt er vårt inntrykk at de aller fleste prøver så godt de kan. Samtidig
kan det se ut til at ledelse som fag historisk sett ikke har
vært særlig anerkjent eller fått den oppmerksomheten det fortjener i typiske
partnerstyrte virksomheter, sier de to.
– Det gjør at mange ledere i advokatbransjen i dag ikke er like
oppdaterte på hva som faktisk kjennetegner god ledelse, eller hva som skal til
for å få det beste ut av de fleste. Dette ser det imidlertid ut til å være en
endring rundt nå, og vi opplever at flere og flere advokatselskaper og andre
partnerstyrte virksomheter har satt ledelse tydelig på agendaen.
Fra realitet til myte?
Kanskje kan det ligge noen ulemper i advokatbransjens typiske
partnerstruktur når det kommer til ledelse.
– Tradisjonelt har man sett at partnerstrukturer har medført mer
fokus på kortsiktig gevinst, og mindre fokus på langsiktig utvikling av den
enkelte medarbeider, og også mindre samarbeid på tvers, sier de to.
LES MER OM LEDELSE I ADVOKATBRANSJEN
Ledelse
– Men dette er en problemstilling veldig mange partnerstyrte
selskaper er bevisste på i dag, og som mange jobber aktivt med å endre. Vi er
derfor usikre på om partnerstrukturens iboende ulemper nå er mer en myte, enn
en faktisk realitet i 2024.
Ifølge ekspertene er det særlig følgende problemstillinger ledere
i advokatbransjen – og ledere generelt – baler med:
Hvordan sette retning, være tydelig på prioriteringer, og avstemme
forventninger til de man leder? Hvordan bygge gode og robuste relasjoner – både
til egen leder, sideordnede og direkte rapporterende? Hvordan ta tak de gangene
det ikke fungerer - og da på en måte som skaper endring, samtidig som man
bevarer både motivasjon og relasjon? Hvordan stimulere til læring og utvikling?
– Det er tre ting som er særlig viktig for å sikre god ledelse,
nemlig kunnskap, bevisstgjøring og trening, sier de to.
Kunnskap
– Det forskes mye på ledelse, og vi vet etter hvert ganske mye om
hva som skal til for at folk både gjør det bra og har det bra, på jobben. Denne
kunnskapen må gjøres tilgjengelig for lederne i advokatbransjen. Det er
tre aspekter ved effektivt lederskap som går igjen på tvers av lederteorier:
- Oppgaveorientering: Som
leder må du sette tydelige mål. Du må klargjøre roller og forventninger. Du må
planlegge og organisere arbeidet. Og så må du selvfølgelig følge opp.
- Relasjonsorientering: Som
leder må du være opptatt av folkene dine. Du må støtte, lytte og vise omtanke.
Du må spørre hvordan det går, være genuint interessert og tilrettelegge for
videre utvikling og en opplevelse av mestring. De ansatte må få innflytelsen de
trenger for å gjøre arbeidet de er pålagt. Og sist, men ikke minst må du gi
anerkjennende tilbakemeldinger.
- Endringsorientering: Som
leder må du formidle en klar og inspirerende visjon av hva dere som virksomhet
kan og skal oppnå, du må stimulere til nytenkning og eksperimentering, og du må
drive frem endring.
Bevisstgjøring
– Veldig mange ledere har for dårlig forståelse for hvordan de
virker på dem de er satt til å lede. Altså hvilken effekt
deres generelle atferd har på andre. Veldig ofte tror vi selv at vi
har denne innsikten, men dette viser seg ofte å være feil. Derfor bør ledere i
alle bransjer, også advokater, etterstrebe å tilegne
seg forståelse for hvordan andre opplever dem. Og dette gjøres aller
best, og aller enklest, gjennom å innhente tilbakemeldinger på egen ledelse fra
dem man er satt til å lede.
Trening
– Skal man bli bedre på noe, så må man trene på det man ønsker å
bli bedre på. Det hjelper for eksempel ikke å vite at det å spise
grønnsaker er bra for helsen, med mindre du faktisk spiser dem. Og spiser dem
igjen og igjen, flere dager i uken.
- Det samme gjelder når man
skal utvikle seg i lederrollen. Å sende sine ledere på lederkurs en gang i året
er vel og bra, men det må ikke stoppe der. Det skaper ofte lite
reell endring. For å gå fra gode intensjoner til faktisk atferd er
det behov for å stimulere til erfaringsbasert trening i korte og mer hyppige
økter. For å utvikle seg i lederrollen må man trene på det
å utøve god ledelse i hverdagen, og ikke bare på
den årlige ledersamlingen.