Rett før jul i fjor leverte
Straffelovrådet sitt forslag til en omfattende reform av straffeloven kapittel
26 om strafferettslig vern av den seksuelle selvbestemmelsesretten (NOU 2022: 21 Strafferettslig vern av den seksuelle selvbestemmelsesretten).
Rådet foreslår en rekke endringer, blant annet at dagens ordning med minstestraffer
og normalstraffenivå fravikes, at det inntas en ny samtykkebestemmelse i loven, og at den seksuelle lavalderen settes ned til 15 år.
Et betydelig antall
høringsinstanser har levert høringssvar til utredningen. Blant dem Advokatforeningen, flere domstoler, Oslo statsadvokatembeter og Kontoret for voldsoffererstatning.
Advokatforeningen: Positive til å fjerne minstestraff
Minstestraffen for voldtekt til samleie foreslås opphevet. Dette begrunnes først og fremst i et ønske om å unngå uforholdsmessige strenge straffer: Domstolene skal ha mulighet til å fastsette passende sanksjoner som overholder proporsjonalitetskravet i Grunnloven § 94.
Av disse grunnene anbefales det
heller ikke å operere med normalstraffenivåer i forarbeidene, slik det
gjøres i dag.
Advokatforeningen, som mener Straffelovrådets utredning
gjennomgående bærer preg av «grundige, gode og prinsipielle drøftelser», er
også positive til forslaget om å sløyfe minstestraff og normalstraff.
I foreningens høringsuttalelse pekes det blant annet på at bruk av særskilte minstestraffer
«øker risikoen for at en konkret saks behandling i straffesakskjeden enten
ender med en urimelig streng straffeutmåling» eller at «bevisvurdering og
subsumsjon trekkes for langt for å unngå konkret urimelighet».
Videre understreker foreningen at de særegne hensynene som
gjorde seg gjeldene i perioden frem mot 2010, da det fant sted en
konstitusjonell maktkamp mellom Stortinget og Høyesterett, «ikke lenger er til
stede».
Advokatforeningen er derfor enig med Straffelovrådet i at
departementet ved revideringen av kapittel 26 går bort fra å indikere
straffenivået ved normalstraff og heller indikerer hva lovgiver mener er riktig
straffenivå ved «generelle henvisninger til retningen på straffenivået.».
- Henlegger ikke av frykt for lange straffer
Oslo
statsadvokatembeter ønsker på sin side at dagens normalstraffenivå som et utgangspunkt skal
videreføres.
I sin høringsuttalelse presiserer førstestatsadvokatene Lars Erik Alfheim og Kristian Jarland likevel at det må ses hen til «konkrete
omstendigheter ved utmålingen», i samsvar med uttalelsene i dagens forarbeider, Prop. 97 L (2009–2010).
Hva angår
minstestraffen, «deler Oslo statadvokatembeter de prinsipielle betenkelighetene
som Rådet gir uttrykk for», men mener spørsmålet likevel er av «begrenset
praktisk betydning». De ønsker å imøtegå argumentasjonen om at minstestraffen
kan ha som konsekvens at påtalemyndigheten henlegger saken selv om bevisene er
gode, fordi de «ikke kjenner seg igjen» i en slik beskrivelse.
Den interne
gjennomgangen som er gjort i anledning deres høringssvar har nemlig ikke avdekket
noen eksempler på at de har henlagt en voldtektssak fordi de ønsket mildere
straff enn tre års fengsel.
Oslo statsadvokatembeter savner også konkrete eksempler som illustrerer
at det vil være urimelig å dømme en gjerningsperson til tre års fengsel for voldtekt
til samleie, i tilfeller der straffeloven § 80 ikke kommer til anvendelse.
Borgarting: Uheldig virkning av minstestraff
Borgarting
lagmannsrett, som peker på at det «har det vært behov for en gjennomgang av
straffelovens kapittel om seksuallovbrudd», erkjenner på sin side å ha erfart at
erfart at bestemmelser om minstestraff kan ha en uheldig virkning for utmåling
av straff i saker der det foreligger særlige formildende omstendigheter i sin høringsuttalelse.
Domstolen
fremhever samtidig at utredningen inneholder en rekke spørsmål av rettspolitisk
karakter, som domstolen «normalt er tilbakeholdende med å uttale seg om, slik
også her.».
Forslag
om samtykkebestemmelse
Det har
vært mye diskusjon i det offentlige ordskiftet om det bør innføres en
samtykkebasert voldtektsbestemmelse. Dette har også flere ganger tidligere
blitt vurdert av lovgiver, men betenkelighetene ved de betydelige bevisproblemene
som kan oppstå i praksis, synes å ha stått i veien.
Domfellelse for voldtekt
forutsetter i dag at gjerningspersonen har brukt vold eller truende atferd,
eller at fornærmede var ute av stand til å motsette seg handlingen
Straffelovrådets
foreslår en ny bestemmelse som har fått overskriften «Seksuell omgang uten
samtykke» i ny § 294 b. Etter det nye forslaget vil det være tilstrekkelig at den
ene parten på en forståelig måte signaliserer at den seksuelle omgangen ikke er
ønsket.
Frivillighet,
eller snarere fraværet av slik, er altså det sentrale ved Rådets forslag. Det
grunnleggende spørsmålet er hvordan man på en god måte kan få frem at seksuell
samhandling skal være basert på frivillighet.
«Bare ja
betyr ja» eller «nei betyr nei»?
Straffelovrådet skisserer to
ulike modeller: Den ene
omtales som en «bare ja betyr ja»-modell, og går i hovedsak ut på at
straffelovgivningen bør ramme seksuelle aktiviteter med noen som ikke har
uttrykt et ønske om dette.
Den andre modellen omtales som en «nei betyr
nei»-modell, og vektlegger at loven må basere seg på en uttrykt motvilje fra
den som ikke vil delta.
Straffelovrådets anbefalte forslag bygger på en «nei er
nei»-modell:
«Med
fengsel inntil 10 år straffes den som har seksuell omgang med noen som ikke vil
det, og som gir uttrykk for dette i ord eller handling», lyder forslaget.
Tar ikke stilling til samtykke-bestemmelse
Advokatforeningen mener at det er vektige argumenter som taler for begge disse alternativene.
«Advokatforeningen tar ikke stilling til hvordan lovutkastets § 294 bokstav b bør utformes, men påpeker ulike
argumenter som taler henholdsvis for og mot hver av Straffelovrådets skisserte alternativer», skriver foreningen.
«Foreningen
har derfor valgt å redegjøre for de ulike synspunktene i fagmiljøene. Advokatforeningen mener at det er viktig
at lovgiver har et godt informasjonsgrunnlag ved vurderingen av hvilken utforming ny § 294 skal ha», heter det i foreningens elleve sider lange høringssvar (side 5).
Nei-er-nei-modellen
Først lister foreningen opp synspunkter til støtte for Straffelovrådets forslag om en nei-er-nei-modell:
Overskriften i straffebudet bør gjenspeile innholdet i bestemmelsen, og bør endres fra «Seksuell omgang med noen som ikke har samtykket» til «Seksuell omgang mot noens vilje,» foreslår foreningen.
Formuleringen videre i straffebudet; «og som gir uttrykk for dette i ord eller handling», er en uklar avgrensning av de objektive straffbarhetsvilkåret, mener foreningen, og at det klart må fremgå av selve straffebudet at den uttrykte motstanden også objektivt sett er egnet til å bli forstått.
Den foreslår derfor at setningen får et tillegg; «og som gir uttrykk for dette i ord eller handling som er egnet til å bli forstått», eventuelt «og som på en forståelig måte gir uttrykk for dette i ord eller handling».
Foreningen ønsker også å fremheve det den mener er et sentralt aspekt ved Straffelovrådets utredning: Situasjoner der den passive parten av en eller annen grunn velger å opptre passivt. Da foreligger det ikke en markant krenkelse av den seksuelle selvbestemmelsesretten, og det vil derfor være uforholdsmessig strengt å straffe den aktive etter det strengeste straffebudet, skriver foreningen.
- Svært problematisk samtykke-krav
Den viser til at et samtykke-krav for at seksuell omgang ikke skal rammes av straffebestemmelsen vil være svært problematisk, og fremhever følgende:
- En slik bestemmelse tar ikke høyde for at frivillighet kan komme til uttrykk på mange ulike måter, og
på forskjellige stadier under den seksuelle aktiviteten.
- Et krav om samtykke for straffrihet vil kunne føre til støtende resultater der en av partene i etterkant
angrer at hen har hatt seksuell kontakt med den andre.
- Et krav om samtykke vil kunne svekke fornærmedes rettsvern ved at det stilles krav til opptreden ved
seksuell omgang.
- En slik bestemmelse vil gripe inn i den enkeltes seksuelle selvbestemmelsesrett. Hver og en må selv
kunne bestemme om og hvordan man ønsker å uttrykke seg i en seksuell situasjon.
- En slik bestemmelse vil hindre en ansvarliggjøring av begge parter for å forebygge uønsket seksuell
kontakt.
- Et samtykke på et gitt tidspunkt kan av gjerningspersonen oppfattes å være gyldig uavhengig hva som
skjer videre. Et samtykke som virker bindende fremover i tid vil kunne motvirke det grunnleggende
prinsippet om at frivillighet må foreligge på et hvert tidspunkt under den seksuelle aktiviteten.
Bare ja er ja-modellen
Alle nordiske land som har endret sin voldtektslovgivning de senere årene - det vil si Island, Sverige, Danmark og Finland - har lagt til grunn en bare ja er ja-modell, skriver Advokatforeningen i punktet der den trekker frem argumenter til støtte for denne modellen.
Dette vil kunne oppnås ved innføring av en «bare ja er ja»-basert modell, skriver foreningen:
- Tydelig reflektere samfunnets holdning om at all seksuell omgang skal være frivillig
- I større grad enn ved innføring av en «nei er nei»-basert lovtekst ivareta fornærmede i overrumpling
og frysliknende-situasjoner, som igjen vil hindre at det i praksis oppstår et skjerpet krav til
fornærmedes adferd i overgrepssituasjonen.
Det er også viktig at ordlyden i straffebudet på en tydelig måte reflekterer samfunnets holdning om at all seksuell omgang
skal være frivillig, herunder hvordan de aller fleste unge definerer voldtekt (sex uten samtykke), påpeker foreningen.
«En voldtektsbestemmelse som tydelig reflekterer at «bare ja betyr ja», vil sende et slikt signal. Straffelovrådets
alternative utforming med et straffalternativ som rammer den som «har seksuell omgang med noen som ikke
i ord eller handling gir uttrykk for å ville det», vil i større grad tilfredsstille et slikt hensyn.»
Bistandsadvokat Hege Salomon: Går ikke langt nok
Tidligere leder av bistandsadvokatutvalget, Hege Salomon i Advokatfirmaet Salomon Johansen, har sendt inn sitt eget høringssvar. Salomon mener at § 294 om seksuell omgang uten samtykke ikke går langt nok.
«Forutsetningen om at fornærmede i ord eller handling må gi uttrykk for at hen ikke vil, innebærer at noen typer overgrep som etter vår mening bør være straffbare, ikke vil omfattes av ordlyden i bestemmelsen,» skriver firmaet, som foreslår at passusen «som gir uttrykk for det i ord eller handling» fjernes fra paragrafen.
Statsadvokatene i Oslo støtter samtykke under tvil
Oslo
statsadvokatembeter, som tiltrer Rådets forslag om å innføre en samtykkebasert
voldtektsbestemmelse, bemerker at tiltredelsen skjer under sterk tvil:
«En
slik bestemmelse vil generere særlig flere positive påtalebeslutninger og
domfellelser. Bevissituasjonen i voldtektssaker er som kjent krevende. En
samtykkebasert regel endrer ikke dette. Vi er bekymret for at innføring av en
slik bestemmelse kan skape urealistiske forventninger om at langt flere saker
vil ende med tiltale og fellende dom», heter det av høringssvaret.
Når de
likevel kan tiltre rådets forslag, er det fordi det gir et «viktig signal at en
voldtektsbestemmelse uttrykkelig oppstiller krav til samtykke.».
Kontoret for voldsoffererstatning: Bare ja er ja er best
Kontoret
for voldsoffererstatning (KFV) mener på
sin side at lovteksten bør omformuleres slik at bestemmelsen også omfatter de
tilfeller hvor fornærmede ikke har gitt inntrykk for at hen ønsker seksuell
omgang.
Bestemmelsen bør ifølge KVF derfor bygge på den såkalte «ja er ja-modellen». KFV mener
«dette i større grad vil hensynta karakteren og kompleksiteten av
overgrepstilfeller», og at en formulering i tråd med «ja er ja»-modellen vil
være et «viktig normgivende signal fra lovgiver».
Signalet vil ifølge KFV være et «effektivt verktøy
for å forhindre at flere av de situasjonene som KFV i dag erfarer at fører til
anmeldelse av voldtekt, oppstår.».
Foreslår ny seksuell lavalder
Straffelovrådet
har videre foreslått å senke den seksuelle lavalderen fra 16 år til 15 år. Dette fordi
«mange 15-åringer er tilstrekkelig modne til å delta i seksuelle handlinger»,
og da bør de ifølge Rådet også ha «frihet til å gjøre seksuelle erfaringer
etter eget ønske.»
Det pekes dessuten på at det ikke noen grunn til at den
seksuelle lavalderen skal være høyere i Norge enn i våre naboland i Sverige og
Danmark,
Advokatforeningen
støtter rådets forslag om å senke den seksuelle lavalderen med ett år. Det
avgjørende argument i så måte, er at «forslaget innebærer at den kriminelle og
den seksuelle lavalder blir den samme.»
Dette fremhever foreningen som
positivt, ettersom det i dag er «utfordrende å følge begrunnelsen for en
rettstilstand der en siktet 15 åring på den ene siden ikke har nok erfaring og
modenhet til å ta ansvar for egen seksualitet, men samtidig har skyldevne.».
Bistandsadvokat Hege Salomon er uenig i at den seksuelle lavalderen bør senkes til 15 år.
«Det finnes en rekke eksempler på seksuelt uerfarne 15 åringer som tilsynelatende har frivillig sex med godt voksne personer som utnytter barnet. Dagens grense på 16 år verner 15 åringer nettopp mot slik seksuell utnytting av voksne. Slik vi ser det har ikke 15 åringer samtykkekompetanse til å ha seksuell omgang med voksne», skriver Salomon i firmaets høringsuttalelse.
Bekymret
for økt sexpress
Sentralt
ungdomsråd i Oslo (SUR), som er et offisielt høringsorgan for bystyret og
byrådet i Oslo kommune på vegne av ungdom under 19 år, bekymrer seg for hva en
senking av den seksuelle lavalderen vil bety i praksis:
«Vi i
SUR bekymrer oss for at det å senke den seksuelle lavalderen vil gi økt sexpress blant unge, særlig jenter og de som faller bort fra kjønnsnormene i
dag. Ett år har mye å si for hvordan ungdom opplever seg selv og andre, og ett år
kan endre drastisk våre tanker om seksualitet og hvordan vi opplever seksuelle
handlinger. SUR kan derfor ikke stille seg bak endringsforslaget til den
seksuelle lavalderen, selv om det kun er foreslått å senke den med ett år.».
«Viktig
at lovgiver er en motkraft»
Forslaget
om lavere seksuell lavalder er møtt med ulike oppfatninger internt hos Oslo
statsadvokatembeter.
De
peker på at de har behandlet flere saker der ungdom i 15-årsalderen utsettes
for et «ikke ubetydelig press» til å bli med på seksuell aktivitet, og hvor den
fornærmede åpenbart synes det er vanskelig å sette grenser.
Oslo
statsadvokatembeter er dessuten «ikke uten videre overbevist om at ungdom i
15-årsalderen i dag er mer modne og bedre i stand til å ta overveide valg om
egen seksualitet enn de var tidligere.».
Det vises til at «gutter og jenter i
dag blir eksponert for seksualisert innhold gjennom sosiale medier på en helt
annen måte enn for 20–30 år siden.» Etter deres syn er det derfor viktig at
lovgiver er en «motkraft» til dette.
Professor emeritus med eget forslag
Et stort antall privatpersoner har levert egne høringsuttalelser, blant dem tidligere seniorforsker ved Nasjonalt folkehelseinstitutt og professor emeritus i helseøkonomi ved Universitetet i Oslo, Erik Nord.
«Straffelovrådet omtaler ikke «overtalelsessex». Det bruker begrepene «ønskethet»og «frivillighet» om hverandre uten å definere noen av dem. Dette etterlater uklarhet om
overtalelsessex er ment å omfattes av lovforslaget. Jeg foreslår en litt annen lovformulering
for å klargjøre. Unnlatelsen av å definere frivillighet er uansett en vesentlig mangel», skriver han i sin uttalelse.
Han har sitt eget tilleggsforslag til § 294 b:
«Med fengsel i inntil 10 år straffes den som har seksuell omgang med noen som i ord eller
handling gir uttrykk for at de ikke ønsker det. Straffbarheten bortfaller dersom personen som
ikke ønsker seksuell omgang, likevel velger å tillate den uten å være utilbørlig presset til det.»