Det er gledelig at advokat Knut Boye
har latt seg inspirere til å skrive et innlegg med innvendinger til de fire
forslagene mine. Jeg er bare litt enig med ham.
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Boyes hovedinnvending er at forslagene
mine er «lite praktiske». Vi
jurister liker disse ordene; praktiske og upraktiske. Det handler normalt om
hvor hyppig en norm har betydning for noe i virkeligheten.
Annonse
Regler er upraktiske
– eller med motsatt fortegn, teoretiske – hvis de gjelder situasjoner som
nesten aldri oppstår eller med helt ubetydelig konsekvenser.
Regler som bare
gir normmessig dobbeltdekning er også lite praktiske. De er unødvendige.
Boye
mener mine forslag er upraktiske på alle disse måtene. Han tar feil.
Feil
om upraktisk virkelighet
Boye mener forslagene mine er upraktiske fordi han
ikke tror de adresserer tilstrekkelig reelle problemer. Antagelig mener han dette fordi han
ikke har satt seg inn størrelsen på de problemer som skapes av ulovlig og
uetisk internasjonal skatte- og finansrådgivning.
Jeg anbefaler rapportene fra
FN og OECD i mine tidligere innlegg, og bøkene Rødt Lys av Marianne Martinsen
og Maria Walberg, Money Land av Oliver Bullogh og Skjult av Tax Justice Network
Norway. Også det sjeldent forekommende bør reguleres om konsekvensene er store
nok.
Konkret hevder han blant annet at
advokater ikke selger skattepakker med rettslig risiko, og at advokater ikke
har nok innsikt i myndighetenes håndhevingspraksis ved store transaksjoner til
å gi råd om det.
Sistnevnte sliter jeg litt
med å tro på at han tror på det selv, og anbefaler å søke opp begrepet «revolving
door».
- Markedsføring er selgerinitiert
Kanskje har han rett i at advokater
ikke markedsfører usikre skattepakker. Men jeg ble for flere år siden fortalt av en tidligere advokat hos en av de
fire store rådgivningshusene, at de hadde funnet en god skattepakke for en
bransje.
Den markedsførte de ved å «cold calle» foretak i bransjen. Å
markedsføre er for øvrig ikke et problematisk vanskelig begrep, slik Boye
mener.
Markedsføring er selgerinitiert, ikke kjøperinitiert. Det er en faktisk
vesensforskjell, og burde også være det advokatetisk.
Feil
om upraktisk dobbeldekning
Mine tre forslag om råd om ulovligheter,
oppdagelsesrisiko og ubegrunnet hemmelighold dekkes ifølge Boye av RGA 3.1.8 om
hvitvasking. En høyst relevant innvending, men bestemmelsen dekker bare deler
av forslagene mine.
RGA 3.1.8 pålegger at advokaten frasier
seg oppdraget når advokaten «får mistanke om» at oppdraget «omfatter en
transaksjon som medfører hvitvasking».
Etter Advokatforeningens kommentarer til
RGA skal «mistanke» tolkes mer i retning av «alvorlig mistanke». RGA 3.1.8
dekker altså bare at advokaten har et oppdrag som omfatter en identifiserbar
transaksjon, og advokaten har nær alvorlig mistanke om at transaksjonen som
sådan vil medføre hvitvasking.
Den sier ingenting om hissige
skatteveddemål eller advokaters konstruksjoner av ugjennomtrengelige
selskapsstrukturer som advokaten aner/forstår/vet at er uten kommersiell eller
annen saklig begrunnelse, og som advokaten vet at er velegnet for å skjule
midler.
RGA 3.1.8 sier heller ingenting om rådgivning om oppdagelsesrisiko. Råd
om oppdagelsesrisiko er ikke bare problematisk ved mistanke om hvitvasking, men
også ved mulig skatterettslig omgåelse, internprising, råd om lugubre
selskapsstrukturer, med videre.
Disse forhold fortjener nærmere advokatetisk
regulering og diskusjon om hvor grensene bør trekkes. Mine forslag fanger opp
dette, det gjør ikke RGA 3.1.8.
Lærdom
Jeg skrev over at det er gledelig med Boyes
innlegg. Det mener jeg. Innsikten
vokser gjennom forsøk på falsifisering. Jeg ser at reguleringen ikke unødig bør
dekke det som fanges opp av RGA 3.1.8.
Forslaget mitt om oppdagelsesrisiko var
også formulert til bare å gjelde råd om skatt og avgift, men bør omfatte
selskapsrett og transaksjoner mer generelt.
I tillegg bør forslaget om
oppdagelsesrisiko særlig omtale «revolving doors»-problemet, og burde oppstille
en skjerpet plikt om å tie om håndhevingspraksis for advokater som nylig har
arbeidet hos myndighetene, jf. prinsippet i RGA 3.1.4 om oppdrag mot tidligere klient.
Regler for god advokatskikk punkt 3.1.8
En advokat skal frasi seg et oppdrag hvis han får mistanke om at det omfatter en transaksjon som medfører hvitvasking av penger og klienten ikke er villig til å avstå fra å gjennomføre transaksjonen.