Kari Breirem driver sitt eget advokatfirma - Advokatfirmaet Kari Breirem.
Foto: Firmaet
SAKSKOSTNADER I SIVILE SAKER
– De store advokatfirmaenes praksis bidrar i vesentlig grad til økte sakskostnader
– Dersom domstolene skal kritiseres, må det være fordi man ikke slår ned på en uheldig praksis der advokatfirmaer møter med mer enn én advokat i arbeidsrettssaker og samtidig fakturerer dobbelt, skriver advokat Kari Breirem i dette innlegget.
Temaet i Advokatbladet nr. 4/2023 er sakskostnadenes
eksplosive vekst i sivile saker. Ifølge et intervju med advokat Fougner er det
to årsaker til denne beklagelige utvikling; Domstolenes lemfeldighet og advokater
som kjører folk i grøfta ved ikke å opplyse om prosessrisiko. Han etterlyser både
systemendring og økt dommerstyring.
Jeg konstaterer at gode krefter er i gang med å løse
problemet. Statsråd Mehl forsikrer at arbeidet med å få ned sakskostnadene er prioritert
av departementet. Domstoladministrasjonen vil i samarbeid med Dommerforeningen
og Advokatforeningen sette ned en arbeidsgruppe som skal lage nye
retningslinjer for behandling av sivile saker. Oslo Tingrett ved sorenskriver
Svendsen vil prøve ut faste tidsrammer og Advokatforeningen skal sette ned et
eget ad-hoc-utvalg for å redusere kostnadene.
Økt innflytelse i offentlig sektor
Advokatbladets intervjuobjekter synes å ha felles
oppfatning om at domstolene må ta hovedansvaret for eksplosjonen i sakskostnader.
Kostnadseksplosjonen har nok helt andre forklaringer enn domstolenes manglende
styring og griske advokater som forleder ubemidlede enkeltpersoner til dyre
prosesser uten å opplyse om prosessrisikoen slik det beskrives.
I løpet av de siste tyve til tretti årene har advokatbransjen
gjennomgått en fundamental forandring. Fra
å være relativt små enheter har en rekke advokatfirmaer hatt en formidabel
vekst i antall ansatte og geografisk spredning i inn- og utland. Den juridiske
makt konsentreres og gir stor slagkraft. Omkring år 2000 var en høy årlig partnerinntekt mellom to og tre millioner kroner. I dag er mellom 15 og 25 millioner kroner ganske vanlig.
Inntjeningen har altså økt betydelig, og langt utover inntjening
i andre bransjer. Riktignok har en god utvikling i norsk næringsliv økt behovet
for forretningsjuridiske tjenester, men en annen forklaringsvariabel som ikke
må undervurderes er omdanningen av statlig og kommunal virksomhet fra
forvaltning til selskapsdannelse.
Dette har skapt en flora av offentlige selskaper
som hver for seg etterspør juridiske tjenenester. Disse tjenestene ble tidligere
i stor grad løst innen forvaltningen. Advokatfirmaene inngår også lukrative
rammeavtaler med denne økende flora av offentlige selskaper.
De største satser på arbeidsrett
MER OM SAKSKOSTNADER I SIVILE SAKER:
sakskostnader
Arbeidsrett er det sentrale tema i Advokatbladets
dekning av de høye sakskostnader. Jeg har arbeidet med dette området i mange år,
og har en viss erfaring både gjennom egne saker, men også ved diskusjon med kollegaer.
Det er relativt nytt trekk at de virkelig store forretningsadvokatfirmaene
satser på arbeidsrett.
Utviklingen de
senere årene er at både statlige selskaper, fylkeskommuner, kommuner og
offentlig sektor for øvrig, i økende grad engasjerer arbeidsrettsadvokater fra
disse firmaene. Disse advokatene fører en overaskende aggressiv og pågående sakførsel
der tvistelovens prosessuelle muligheter for juridiske krumspring utnyttes til
minste trevl. Prosesskriv fremmes i en nærmest kontinuerlig strøm, og de store
selskapene fører an. Av hensyn til klienten
må disse nødvendigvis besvares. Denne praksisen
bidrar i vesentlig grad til økning av sakskostnadene.
Den som taper en rettssak, må som kjent i all hovedsak
dekke både egne og motpartens sakskostnader. Her møter man nok en sterk
urimelighet eller skal vi heller kalle det en merkverdighet. Advokatfirmaene fakturerer
dobbelt.
Når sakskostnadene meldes inn til retten, begrenser man det beløp man
mener motparten skal dekke. Dette er som regel på nivå med hva motpartens egen
advokat melder inn. Samtidig fakturerer man sin klient – stat eller kommune -
direkte for betydelige tilleggsbeløp.
Rettssikkerheten på prøve for enkeltpersoner
Advokatfirmaene kan på denne måten øse av
Sareptas krukke – en krukke motparten – som regel arbeidstakers advokat ikke
disponerer. Resultatet er at skattyterne dekker en ikke uvesentlig del av firmaenes
inntjening. I Advokatbladet betegner advokat Hellesylt denne praksis som uheldig
fordi domstolene får et helt urealistisk bilde av hva sakene egentlig koster.
I
en sak jeg kjenner svært godt utgjorde sakskostnadene for det offentlige organs
advokater hele 75 prosent av de samlede sakskostnadene. Dersom domstolene skal
kritiseres, må det være fordi man ikke slår ned på en uheldig praksis der
advokatfirmaer møter med mer enn én advokat i arbeidsrettssaker og samtidig
fakturerer dobbelt.
Sorenskriver Svendsen har registrert at man stadig oftere
ser at en part møter med to advokater eller rettsmedhjelper og beskriver dette
som uheldig. En slik praksis gir seg da også svært betenkelige utslag i forhold
til rettssikkerheten.
I en sak jeg kjenner til møtte det statlige organ med
hele tre advokater mot én fra saksøker som var privatperson – igjen er det dessverre
skattebetalerne som betaler gildet og bidrar til økt inntjening i de store
firmaene samtidig som rettsikkerheten blir satt på en stor prøve for enkeltpersoner.
Rettssikkerhet på bekostning av advokatinntekter
Jeg anser rettsmegling for å være et nyttig redskap,
og har også i flere saker møtt gode dommere som bevisst og aktivt innenfor lovens
rammer bidrar til at partene forlikes. I en sak der jeg var prosessfullmektig ble
rettsmegling, til min store overraskelse, avslått av motparten, men så var også
motparten en offentlig virksomhet representert med både prosessfullmektig og
partsmedhjelper som i tillegg var dobbeltfakturerende.
Dersom man skulle lykkes med å skape systemendring og
økt dommerstyring slik advokat Fougner gir uttrykk for, vil nok fortjenesten
for de store advokatfirmaene bli redusert, men rettsikkerheten vil bedres og
skattyterne vil bli spart.
Intern granskning av varslere
Avslutningsvis nevner jeg et nytt, men beslektet og
lukrativt marked der mange store advokatfirmaer er tungt inne, nemlig saker der
en ansatt varsler om kritikkverdige og ulovlige forhold. Der opptrer jevnt over de
store og mellomstore firmaene som granskere av varslets innhold og om varsleren
har vært eller er utsatt for gjengjeldelser.
Svært
ofte ender en slik granskning opp i en juridisk rapport der varslet omgjøres
til en personalsak mot varsler med oppsigelse eller avskjed til følge. Det er da ikke
enkelt å gå til søksmål med grunnlag i varslet og vinne frem med påstand om at
varslets innhold er reelt og varsleren har vært utsatt for gjengjeldelse.