Tidligere i år skrev Emilie E. Mehl (Sp) i et brev til Stortingets justiskomité at departementet for tiden utreder muligheten for å heve verdigrensen for saker som skal behandles etter reglene om småkravsprosess.
Foto: Rune Kongsro
SAKSKOSTNADER I SIVILE SAKER
Justisdepartementet: – Prioriterer arbeidet med å redusere sakskostnadene
Stortinget har i kjølvannet av Domstolskommisjonens rapport bedt regjeringen om å utrede hvordan sakskostnader i sivile saker kan bli lavere. Justis- og beredskapsdepartementet har startet arbeidet og peker på tre potensielle løsninger.
– For høye sakskostnader vil kunne utgjøre et hinder for allmennhetens
tilgang til domstolene. Dette vil igjen være et rettssikkerhetsproblem. Det vil
også være et problem om høye sakskostnader gjør at domstolene mister sin rolle
som den sentrale tvisteløseren i samfunnet, sier senior kommunikasjonsrådgiver,
Merete Romestrand, i Justis- og beredskapsdepartementet.
I mars fikk regjeringen i oppgave å utrede hvordan partenes
sakskostnader i sivile saker kan bli lavere, og komme tilbake til Stortinget på
egnet måte. Dette er en oppgave departementet tar på alvor, forteller hun.
– Arbeidet med å redusere sakskostnadene i domstolene er
viktig, og vil bli prioritert i departementet fremover, sier hun.
Ideal om forholdsmessighet
Departementet mener økningen har sitt utspring i et
sammensatt bilde, hvor en rekke momenter er av betydning.
– Det har blant annet en side til tidsbruken, både når det
gjelder saksforberedelse og antall dager i retten. Videre har det en side til
prisnivået for advokattjenester, domstolenes interne praksis når det gjelder
beramming av antall rettsdager og saksforberedelsen, og til muligheten for
tilskjæring av saker og domstolenes aktive saksstyring, sier Romestrand.
Disse momentene gjør at departementet anser det nødvendig
med en tilnærming hvor de ser på flere forhold. Reglene om erstatning for
partenes sakskostnader bare er én av flere ting de ønsker å se på.
MER OM SAKSKOSTNADER I SIVILE SAKER:
sakskostnader
– Vi ser også på om flere saker kan behandles ved
småkravprosess, slik at domstolsbehandlingen blir billigere og sakskostnadene
har et tak. Et mål med arbeidet er å oppfylle tvistelovens ideal om
forholdsmessighet, slik at de sakene som hører hjemme der, faktisk kan finne
sin løsning i domstolene, sier Romestrand.
Følger opp arbeidsmøter
Domstolskommisjonens anså den markante økningen i
sakskostnadene som svært alvorlig, særlig med tanke på borgernes tilgang til
domstolene. I samarbeid med Domstoladministrasjonen arrangerte departementet i
fjor høst samarbeidsmøter om saksskostnader og rettssikkerhet i Oslo, Bergen og
Tromsø.
Målet var å få frem innspill, tanker og refleksjoner om
mulige tiltak for å sikre brukernes tilgang til domstolene. Til stede på disse
møtene var representanter fra advokatbransjen, domstolene, akademia og
departementet.
– Vi tok sikte på å utrede tiltak som kan bidra til lavere
sakskostnader og sikre en reell tilgang til domstolene. Målet om å redusere den
økonomiske risikoen det innebærer å få avgjort en sak i domstolene har også
forankring i Hurdalsplattformen, forteller Romestrand.
Det var særlig tre hovedkategorier av tiltak til vurdering
som pekte seg ut etter arbeidsmøtene: aktiv saksstyring, normering av tid og
sakstyper, og endringer i ankeinstansens rolle.
Nå vil Domstolsadministrasjonen følge opp innspillene
knyttet til disse overordnede kategoriene.
– Sammen med Advokatforeningen og Dommerforeningen har
Domstoladministrasjonen tatt initiativ til å revidere «Felles retningslinjer
for behandlingen av sivile saker i tingrettene og lagmannsrettene» fra 2019,
forteller Romestrand.
– Innspill knyttet til ankedomstolens rolle vil bli fulgt opp
av departementet som en del av arbeidet med oppfølgingen av Domstolskommisjonens
avsluttende utredning, sier hun.